«مجري تلويزيون: چرا در زمان سفر به مناطق زلزله‌زده كرمانشاه از داخل ماشين با مردم صحبت كرديد؟ اگر شما در بين مردم پياده شديد چرا عكس و فيلمي از آن نيست؟ حسن روحاني: بايد باشد آنجا خبرنگار و عكاس و دوربين فيلمبرداري بود و بايد پخش كنند. من در بين جمعيت پياده شدم و با مردم حرف زدم و دوربين هم بود. » بعد از زلزله كرمانشاه، سقوط هواپيماي تهران-ياسوج و حوادث دي ماه ٩٦ بود كه رييس‌جمهوري در يك برنامه تلويزيوني به سوالاتي پاسخ داد كه شايد بيش از اينكه در زمره سياست باشد، سوالات توده مردم بود. سوالاتي كه شايد مردمي كه دسترسي به رييس‌جمهوري نداشتند در صفحات مجازي شخصي‌شان مطرح مي‌كردند. به هر روي منش و روش روحاني با رويكرد و رويه محمود احمدي‌نژاد در تبليغات كرسي رياست‌جمهوري‌اش متفاوت بوده و هست با اين حال شايد همان يك فريم عكس كه از روحاني منتشر شد در حالي كه از شيشه اتومبيل ضد‌‌‌گلوله با مردم زلزله‌زده سخن مي‌گفت كافي بود تا روحاني كمي بي‌واهمه‌تر با مردم رودر‌رو شود. سفر تبريز دو روز اخير رييس‌جمهوري هم مصداقي است از همين مدعا.

حسن روحاني سه‌شنبه به ورزشگاه تختي تبريز رفت و تلاش كرد با سخنراني‌ در مورد آذربايجان و زبان تركي دلخوري مردم ترك‌تبار از معاونش را كمرنگ كند و پايان روز به ديدار اعضاي تيم واليبال نشسته رفت. پيش از روز چهارشنبه در جشن رويداد تبريز ٢٠١٨ و بعدازظهر هم به بازار تبريز رفت و با توليدكنندگان كفش تبريز گپ و گفتي داشت. با اين حال تمام سفر استاني حسن روحاني محدود به سخنراني و گفت‌وگو در مورد آذربايجان و تبريز نبود. او بخش مهمي از صحبت‌هاي خود را به سياست خارجي اختصاص داد. روحاني همچنين سخنراني روز سه‌شنبه رييس‌جمهوري مقيم كاخ‌سفيد را خطاب قرار داد و گفت «اگر برجام بد و خطرناك بود، چرا امضا كرديد؛ شما يك تاجريد و از حقوق نمي‌دانيد. قبل از تصميم در مورد آينده برجام، بگوييد آيا به عهدتان پايبند بوديد؟»

«تصور مي‌كنند كه اين سرزمين بايد طبق اراده آنها حركت كند، تصور مي‌كنند كه كاخ سفيد بايد براي خاورميانه تصميم بگيرد و براي هميشه يك رژيم غاصب و ظالم در سرنوشت مردم برخي كشورها مسلط باشد و آنها ذخاير دنياي عرب را به غارت ببرند.» بخش ديگري از سخنان روحاني خطاب به امريكا بود. البته او حساب‌هاي ميلياردي كشورهاي عربي را در وضعيت موجود بي‌تاثير ندانست و گفت: «طمع حساب‌هاي پرپول و طلاي سياه، عقل را از شما ربوده و هر روز سخني مي‌گوييد كه با شأن منطقه، ملت‌ها و قرن جديد سازگار نيست و به صراحت اعلام مي‌كنيد كه ما با پول ديگران در منطقه مي‌مانيم. پس شما جيره‌خوار ديگران هستيد و ارتش و نيروي مسلح شما به دنبال منبعي است كه آن را بدزدد و از آن ارتزاق كند.»

رييس‌جمهوري در خلال اين سخنراني به آينده برجام نيز اشاره كرد و توضيح داد «آن كساني كه سخن از تصميم‌گيري درباره آينده برجام مي‌زنند بايد ابتدا نشان دهند كه در دو سال گذشته براي اجراي اين توافق و عمل به تعهدشان چه كرده‌اند و آيا اخلاق را مراعات كرده و به عهد خود پايبند بوده‌اند.»

تاكيد رييس‌جمهوري اما همچنان تعامل سازنده با جهان بود و توضيح داد كه «اين تعامل گسترده و سازنده با جهان تنها به خاطر توافق هسته‌اي نبود، بلكه به معناي آن بود كه بايد به دنبال منافع مشترك در همكاري با كشورهاي جهان باشيم.»

او در پايان سخنراني هم يادآور شد كه «ما همواره به دنبال برد- برد در تعاملات و همكاري‌ها بوده‌ايم چرا كه معتقديم اگر كسي در تعاملات به دنبال نفع كامل و ضرر ديگران باشد، تعاملش پايدار نخواهد بود.»

منبع: اعتماد