در آيين تجليل از پيشكسوتان نيم قرن اخير صنعت و نشان عالي مديران و به همت انجمن مديران صنايع، استانداري،اتاق بازرگاني، سازمان صنعت و خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربايجان شرقي از تلاش ها و خدمات سيد عبدالوهاب سهل آبادي در اعتلاي صنعت كشور قدرداني گرديد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ، همايش ٥٠ سال افتخار به منظور تجليل از پيشكسوتان نيم قرن اخير صنعت و نشان عالي مديران و با حضور دكتر مسعود پزشكيان نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، دكتر محمدعلی موحد عرفان پژوه و تاريخ نگار برجسته معاصر،دكترعلی عبدالعلی‌زاده مشاور وزير كشور و رييس هيات مديره سازمان سرمايه گذاري تامين اجتماعي، استاندار،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، روساي تشكل هاي اقتصادي، روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي،مديران سازمان و نهادهاي دولتي و بيش از هزار نفر از فعالان اقتصادي استان آذربايجان شرقي عصر امروز( شنبه) در تالار وحدت دانشگاه تبريز برگزار شد.
سید باقر شریف زاده رييس انجمن مديران صنايع استان آذربايجان شرقي در اين همايش گفت:سرمایه یک ملت از سرمایه اقتصادی، اجتماعی، انسانی و سرمایه نمادین نشات میگیرد. وی ادامه داد: انجمن مدیران در راستای رسالت و مسئولیت های اجتماعی خود به جهت حمایت از کالای ایرانی به این نتیجه رسیده است در این راستا ابتدا باید هویت خود را در یابیم و بعد کالای ایرانی را جایگزین کالای خارجی کنیم.
شریف زاده با بیان اینکه اگر اجتماعی نتواند چهره نمادین خود را حفظ کند، به فقدان هویت رسیده است، اذعان داشت: بنای تاریخی ارک و فضای اطراف آن به تنهایی فقط یک سرمایه اقتصادی است ولی وقتی ارک به یک چهره نمادین کشور تبدیل می شود، باعث ماندگاری، افتخار، درآمد، ایجاد اعتبار و در نهایت ایجاد هویت می شود.
وی تاکید کرد: خاک آذربایجان و تبریز مملو از علامه ها، شهیدان، عالمان، شعرا، صنعتگران و کارآفرینان است. اگر نتوانیم چنین چهره های نمادین استان و کشور خود را حفظ کنیم، بی هویت خواهیم شد.شریف زاده اضافه کرد: اگر امروز از این بزرگ مردان تجلیل به عمل می آید، به این دلیل است که در طول تاریخ و کوتاه مدت، اثر بخش شده اند و حال وظیفه ما است که قدردان هویت تاریخی خود بشویم.
وی افزود: اگر خواستار گل سرخی هستیم، باید گل سرخی بکاریم. باید به جوانان میدان بدهیم میدانی که امکان بازی و رقابت در آن ممکن شود. این افراد عاشق اند. عاشقان را دریابیم.
دكتر علی عبدالعی زاده نيز در اين همايش گفت: قطعا شکر گذاری و سپاس گذاری از چهره های خدمت گذار و کارآفرین کمک خواهد کرد این نعمت ها به جامعه اضافه بشوند و روز به روز شاهد شکل گیری کارآفرینان در کشور شویم.
وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد من بیشتر ترغیب پیدا کنم تا در این جمع حضور پیدا کنم، دعوت سازمان مردم نهاد بود.
مشاور وزير كشور افزود: متاسفانه ما دورانی را سپری می کنیم که فاصله زیادی با جهان های توسعه یافته دارد و یکی از ارکان و نهاد های مردم سالاری و توسعه به وجود سازمان نهاد زیاد و در رشته های مختلف در کشور های توسعه یافته است در کشور ما به حد گرفه نشده است.
عبدالعلی زاده گفت: نه مردم و نه دولت توجه چندانی به گسترش سازمان های مردم نهاد ندارند و این جریان حاکی از ویژگی های بزرگ حکومت بزرگ و انحصار طلب کشور ما است.
این نظریه پرداز توسعه ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از مدیران ارشد ما در تفکرات دوران طلایی درآمد های بازامدی نفتی و جمعیت کم کشور سیر میکند و هنوز نتوانستیم قبول کنیم که درآمد امروزی نفت، جوابگوی ۸۰ میلیون جمعیت نیست و باید بجای درآمد نفت به درآمدهای حاصل از تلاش و کوشش مردم بها داد.
رييس هيات مديره شستا با بیان اینکه نفت فروش دارایی است نه هنر، افزود: کار و ایجاد ارزش افزوده بر مبنای رقابت با دنیا هنر و ارزشمند است و درآمد ان برکت دارد.
وی ادامه داد: عزیزان صنعتگران، کارآفرینان، مدیران صنعتی دقت کنند که اگر می خواهند بر مشکلات موجود غلبه کنند، به دنبال راهکار های عجیب و غریب نگردند، چرا که تجارب کشور های توسعه یافته یکی از ساده ترین راهکارهای موجود برای رفع مشکلات و خارج شدن از دوران رکود است.
عبدالعلی زاده افزود: امروزه اقصاددان های دنیا کشور در مقابل حل مشکل رکود عاجز مانده اند. سازمان های خصوصی نیز معترض اند از آنچه که در کتاب ها و دانشگاه ها یاد گرفتند مشکلی را حل نمی کند، زیرا هنوز اقتصاددان های ما باور ندارند در کنار سرمایه اقتصادی و سرمایه انسانی نیاز به سرمایه جدیدی است که در کنار آن تعبیه شده است.
وی در پایان گفت: سرمایه اجتماعی از حدود اوایل قرن بیستم در ادبیات جامعه شناسی دنیا مطرح شده است و جامعه شناسان آن قرن سرمایه اجتماعی را به عنوان یکی از عوامل موفقیت با دو ویژگی مهم هم بستگی ملی و اعتماد ملی مطرح کرده اند و از سال ۱۹۹۰، سرمایه اجتماعی وارد مباحث اقتصادی دنیا شده است.
عبدالعلی زاده تاکید کرد: مهم ترین مشکل رکود امروزی ما، تضعیف و کاهش سرمایه اجتماعی در ایران است که افزایش نرخ دلار نمونه ای از مهم ترین مشکلات بود.
گفتني است در اين همايش از خدمات محمدرضا نعمت زاده، محسن خليلي عراقي،دكترمحمدعلي موحد،دكتر علي اصغر خامنه اي و دکتر اسماعیل خوش روان آذر نيز با اهداي نشان افتخار تقدير گرديد.

15951 1

15953