سيد عبدالوهاب سهل آبادي رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران كه در راس يك هيات كارشناسي به اربيل سفر كرده است، ضمن حضور در همايش فرصت هاي اقتصادي ايران و اقليم كردستان با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش بازنيوز،سيد عبدالوهاب سهل آبادي رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران كه در راس يك هيات كارشناسي به اربيل سفر كرده است، ضمن حضور در همايش فرصت هاي اقتصادي ايران و اقليم كردستان با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان ديدار و گفتگو كرد.
وي در اين همايش ضمن ارائه فرصت همكاري اقتصادي جمهوري اسلامي ايران بر گسترش اين همكاري ها تاكيد كرد و افزود: براي توسعه روابط اقتصادي نبايد چشم انتظار دولت ها بود. بخش خصوصي دو كشور قدرتمندانه در اين همايش حضور يافته اند و اميدورام اين نشست سرآغاز بازيابي مبادلات تجاري گردد.
همایش فرصت های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، سفرای کنونی و سابق ایران در بغداد و مقامات حکومتی و اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق و ایران امروز (چهارشنبه) در اربیل برگزار شد .
ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق، حسن دانایی فر سفیر سابق ایران در بغداد و و مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، محمد شیاع سودانی وزیر صنعت عراق، علی سندی سرپرسی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان و استانداران اقلیم کردستان از دیگر مهمانان این همایش هستند.
در این همایش که مقامات وزارت بازرگانی و اتاق بازرگانی عراق مشارکت دارند مقامات وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین اتاق های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور پیدا کرده اند .
مشارکت استانداران جمهوری اسلامی و جلسات کاربردی آنها با همتایان عراقی در این همایش از ویژگی های این دوره از همایش اقتصادی است که می تواند در ساماندهی بازارچه های مرزی و روانسازی مقررات و توسعه روابط تجاری و بازرگانی استان های همجوار تاثیرگذار باشد.
استانداران اربیل، سلیمانیه، دهوک، حلبچه و روسای اداره گرمیان و راپرین و همچنین اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی آن مناطق نیز دراین دوره از همایش اقتصادی حضور دارند.
مقامات حکومتی و فعالان خصوصی استان های بغداد، نینوا، کرکوک نیز از جمله دیگر شرکت کنندگان این همایش اقتصادی هستند. همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم در اربیل یک رویداد بزرگ اقتصادی است که درشناخت فرصت ها وظرفیت های اقتصادی و تجاری و بازرگانی، گردشگری، سرمایه گذاری مشترک با اهمیت تلقی می شود.
قرار است در همایش اربیل علاوه بر نشست های عمومی جلسات تخصصی در کمیته های فرعی تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری مشترک، کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، گردشگری با حضور مقامات و فعالان اقتصادی برگزار شود .

گفتني است ارزش تبادل تجاری جمهوری اسلامی ایران با منطقه کردستان عراق در سال بالغ بر 7 میلیارد دلار بود که با حضور گروه تروریستی و تکفیری داعش و آغاز جنگ، این روابط بشدت کاهش یافت.