حراج عجیب سراتو در یکی از آگهی‌های دیوار حسابی پربازدید شده است. متنی که به شما می‌گوید ٢٠٠ سراتو را یک‌جا و چیزی حدود ٤٥‌میلیون تومان زیر قیمت بازار می‌فروشد. تنها یک حساب سرانگشتی کافی است که متوجه شوید اگر کسی ٢٠٠ دستگاه سراتو را با قیمت ١٢٠‌میلیون تومان بخرد و ١٦٠‌میلیون تومان در بازار بفروشد، یک شبه سودی حدود ٩‌میلیارد تومان به جیب می‌زند. آگهی وسوسه‌کننده «دیوار» را دنبال کردیم و درباره آن با کارشناسان خودرو حرف زدیم. آنها به «شهروند» می‌گویند این آگهی‌ها یک دروغ بزرگ بیشتر نیست و قراردادهایی که آنها با خریدار تنظیم می‌کنند، هیچ ضمانت اجرایی ندارد. فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو آگهی سانتافه‌های ٢٨٥‌میلیون تومانی را هم در ذهن دارد و می‌گوید: کسی عقلش را از دست نداده است که در این بازار نامطمئن چوب حراج به خودروهایش بزند و آنها را زیر قیمت بازار بفروشد و اگر این آگهی‌ها حقیقت داشت، مطمئن باشید خودم خریدار بودم!

 


وقتی قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند

حوالی ساعت ٤ بعدازظهر شنبه بود که مسئول فروش آگهی ثبت‌شده در دیوار، قیمت هر دستگاه سراتو را ١٢٠‌میلیون تومان اعلام کرد و گفت کمتر از ٢٠ دستگاه نمی‌فروشیم. قیمتی که چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و وقتی ساعت ٦ بعدازظهر به‌عنوان خریدار ٥٠ دستگاه خودرو تماس گرفتیم بهای هر دستگاه خودرو را ١٢٧‌میلیون تومان اعلام کردند. رهنما کسی که خود را مسئول فروش ٢٠٠ دستگاه سراتو ٢٠٠٠ اتوماتیک آپشنال معرفی می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: این قیمت‌ها مخصوص امروز است و اگر فردا برای خرید مراجعه کنید، باید برای هر خودرو ١٤٠‌میلیون تومان پرداخت کنید. فروشنده در پاسخ به این سوال که اگر خودروهای بیشتری خریداری کنیم، قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود؟ می‌گوید: فرقی نمی‌کند ٢٠ تا خودرو بخواهید یا ١٢٧ تا، همه خودرو‌ها به یک قیمت فروخته می‌شود.
٢٠٠ دستگاه سراتو را
در کجا می‌توان احتکار کرد
اما سوال اینجاست در شرایطی که بازار با کمبود عرضه مواجه است، پارکینگی که ٢٠٠ دستگاه سراتو (چیزی حدود ٣٠ تریلر) را در خود جای داده است، کجاست؟ سوالی که وقتی از مسئول فروش این آگهی می‌پرسم، از پاسخ دادن به آن طفره می‌رود و می‌گوید اگر خریدار واقعی باشید، در صورت موافقت مدیر شرکت و معاونش اجازه بازدید از این پارکینگ به شما داده می‌شود. کمی بیشتر که اصرار می‌کنم، مرا به فرد دیگری ارجاع می‌دهند. بی‌آن‌که نامی از مشاور مدیرعامل به زبان بیاورد، تنها شماره‌ای با پیش‌شماره ٠٩٣٣ برایم فرستاده می‌شود و می‌گوید که «می‌توانید سوال‌های بیشتر خود را از مشاور مدیرعامل بپرسید، اطلاعات من در رابطه با فروش در همین حد قیمت است و در رابطه با نحوه پرداخت باید با مدیریت صحبت کنید.»
سر کیسه را شل کنید، فوری تحویل بگیرید!
«تحویل فوری هم داریم، اما به قیمت روز بازار. اگر عجله دارید باید سر کیسه را کمی شل کنید و بسته به قیمت بازار برای خرید سراتو پول خرج کنید.» مشاور مدیرعامل ادامه می‌دهد: امروز قیمت چیزی حدود ١٦٥‌میلیون تومان است و یک هفته‌ای می‌توانید خودروی خود را تحویل بگیرید، اما در خرید عمده ٣٠روزه خودروها تحویل داده می‌شود. او در رابطه با نحوه پرداخت پول هم گفت: باید ٤٠ تا ٦٠‌درصد پول را ابتدا پرداخت کنید و مابقی را هنگام تحویل خودرو. سند خودرو هم کارتکسی است تا زمانی که تمام ١٢٧‌میلیون تومان را پرداخت کنید.
حالا (ساعت ١٥ روز یکشنبه یعنی زمان تنظیم گزارش) که حدود ٢٤ ساعت از زمان گفت‌وگو با انتشاردهندگان این آگهی سپری می‌شود هنوز هیچ تماسی با ما برای مراجعه حضوری و بازدید از خودرو‌ها گرفته نشده است.
مراقب آگهی‌های دروغ
«دیوار» و «شیپور» باشید
حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو که نسبت به صحت این آگهی مشکوک است به «شهروند» می‌گوید: این روزها بازار آگهی‌های دروغ فروش خودرو در سایت‌های دیوار و شیپور حسابی داغ شده است و مردم هنگام خرید باید دقت کافی را داشته باشند.
به گفته او، این افراد با هدف تهییج و ایجاد انگیزه در خریداران، خودروهای خود را با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار ارایه و با جلب اعتماد مشتریان از آنان مبالغی را تحت عنوان بیعانه از طریق واریز به شماره کارت دریافت می‌کنند و پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگوی تلفن خود نیستند.
در نمایندگی‌های مجاز سایپا
اثری از سراتو نیست
در حالی آگهی فروش ٢٠٠ دستگاه سراتو در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد که نمایندگی‌های مجاز فروش هیچ محصولی برای عرضه به مشتریان ندارند و همگی یک پاسخ مشترک به مشتریان خود دارند «فعلا موجودی نداریم». وقتی از آنها در رابطه با عرضه دوباره این محصول می‌پرسیم، می‌گویند هیچ چیز مشخص نیست و همه برنامه‌های فروش به میزان تولید خودروسازان بستگی دارد. اما کمبود خودرو تنها به سراتو محدود نمی‌شود و آنگونه که حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران به «شهروند» می‌گوید: درحال حاضر تمام خودروهایی پرطرفدار در بازار با کمبود عرضه مواجه شده و همین مسأله اجازه کاهش قیمت‌ها در بازار را نمی‌دهد.
فروش خودرو در کسری از ثانیه
البته این نخستین بار نیست که چنین آگهی وسوسه‌انگیزی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد. حدود ٣ هفته پیش بود که فردی از فروش سانتافه به قیمت ٢٨٥‌میلیون تومان خبر داده بود. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به آگهی‌هایی از این دست به «شهروند» می‌گوید: بازار این روزها با کمبود شدید خودرو مواجه است، در شرایطی که چنین کمبودی وجود دارد، چرا باید کسی خودرویش را ٣٠ تا ٤٠‌درصد
زیر قیمت بازار بفروشد.
او ادامه می‌دهد: این روزها اگر خودرویی ٥‌درصد زیر قیمت بازار آگهی شود، در کسری از ثانیه فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال پیش‌فروش خودروهایی که اختلاف قیمت ٥ تا ١٠‌میلیون تومانی با بازار دارند، خیلی سریع تمام می‌شود، چه برسد به خودروهایی که ٥٠‌میلیون تا ١٠٠‌میلیون تومان در بازار گران‌تر می‌توان آب کرد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: شرایط بازار به قدری بد است که اگر مطمئن شوم این فروش درست است، من خودم حاضرم تمام ٢٠٠ دستگاه را حتی بالاتر از ١٢٧‌میلیون تومان خریداری کنم. اما متاسفانه این روزها به راحتی نمی‌توان با کسی وارد معامله شد.
فروش خودروی نقص‌دار
اردوخانی با بیان این‌که برخی از آگهی‌های فروش خودروهای نویی که در این سایت‌ها می‌بینیم و قیمت پایین‌تری نسبت به بازار دارند، مربوط به خودروهای کارشناسی‌شده است.
او با بیان این‌که خودروهای کارشناسی‌شده به خودروهایی گفته می‌شود که در روند تولید دچار نقص شده‌اند، ادامه داد: به‌عنوان مثال در حین بارگیری ضربه‌ای به خودرو وارد می‌شود و دوباره به واحد صافکاری و رنگ فرستاده می‌شود تا اصلاح شود. این خودرو از طریق شرکت‌های خودروساز به مزایده گذاشته و توسط دلال‌ها خریدار می‌شود. از آنجایی که در سند این خودرو‌ها دست اول قید می‌شود، امکان تشخیص آن برای مردم عادی ممکن نیست و فروش آن در سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور برای دلالان کار بسیار راحتی است.