بازار طلا و ارز، سه‌شنبه خاصي را پشت‌سر گذاردند. در حالي كه يك روز بعد از شروع تغييرات در تيم اقتصادي دولت دوازدهم بازار طلا روال معكوسي را به رخ كشاند و به جاي كاهش قيمت‌ها شاهد صعود جهشي قيمت‌ها در بازار طلا و ارز بوديم اما روز گذشته و بعد از اظهارات دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، بازار طلا و ارز با كاهش قيمت مواجه شد و حتي بورس نيز سبزپوش شد.

ديروز سكه تمام بهار آزادي بنا به اطلاعات ثبت شده در سايت اتحاديه طلا و جواهر در پايان معاملات روز سه‌شنبه به قيمت ٣ ميليون و ٨٩٥ هزار تومان رسيد كه با ١٩٦ هزار تومان كاهش قيمت سقوط آزاد سكه بهار آزادي را نسبت به روز دوشنبه ثبت كرد. در همين حال سكه تمام طرح قديم كمي بازي بيشتري با قيمت‌ها داشت و در نهايت در پايان معاملات روز گذشته قيمت ٣ ميليون و ٧٢٥ هزار تومان را ثبت كرد. نيم سكه بهار آزادي نيز با ٢ ميليون و ٣٠ هزار تومان و ربع بهار آزادي يك ميليون و ٣٢ هزار تومان رتبه‌داران قيمتي در بازار سكه بودند. جالب اينجاست كه كاهش قيمت‌ها در بازار سكه و طلا در حالي ادامه داشت كه بنا به گفته نائب رييس اتحاديه طلا و جواهر تقريبا معاملات طلا و سكه در روز گذشته به نحو قابل توجهي كاهش يافته بود و حتي تا ظهر ديروز نه تنها سايت اتحاديه طلا هيچ نرخي از انواع مسكوكات اعلام نكرد كه كانال منسوب به آن در پيام‌رسان‌ها نيز از اعلام نرخ اونس طلا و حتي بهاي هر گرم طلاي خام نيز خودداري كرد.

بنا به گفته ابراهيم محمدولي، رييس اتحاديه طلا و جواهر، در معاملات ديروز بهاي انواع مسكوكات طلا ريزش كرد و قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي (طرح قديم) به ٣ ميليون و ٧٢٥ هزار تومان رسيد، بهاي هر نيم سكه حدود ٢ ميليون و ٣٠ هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و ٣٢ هزار تومان و هر سكه گرمي ٥١١ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.

او بخشي از كاهش قيمت‌ها را ناشي از واكنش بازار به اظهارنظرهاي سياسي اخير دانست و گفت: همانطور كه تحولات سياسي بر مراودات و تعاملات بين‌المللي و سياسي موثر است، بر اقتصاد نيز اثر مي‌گذارد. با كاهش قيمت‌ها در بازار، تب تقاضا نيز بايد كم شود زيرا آنهايي كه خريدارند منتظرند تا كاهش‌هاي بيشتر رخ دهد. با وجود تحولات قيمتي در بازار سكه، هيچ تغييري در بازار مصنوعات طلا به وجود نيامده و اگر بخشي از نقدينگي كه در بازار سكه سرازير شد، صرف خريد مصنوعات طلا مي‌شد، اين صنعت از ركود خارج مي‌شد.