پای میوه‌های ممنوعه به فروشگاه‌های اینترنتی باز شد. بر اساس خبری که چند روز پیش روی سایت “ایانا”، قرار گرفت، فروش مجازی میوه‌‌هایی که واردات آنها از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده به یکی از دغدغه‌های این وزارت‌خانه تبدیل شده است. آن‌طور که در این گزارش آمده است سایتی به نام mivebaran.com که اتفاقا دارای نماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک بوده اقدام به عرضه بدون محدودیت میوه‌های لاکچری از جمله گواوا، بلک‌بری، استار فروت، دراگون فروت و.... کرده است. میوه‌هایی که حتی تلفظ نام بسیاری از آنها برای برخی دشوار است.


بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند واردات غیرقانونی بیش از هر اتفاقی مصرف گرایی کاذب را در جامعه افزایش می‌دهد. این کارشناسان همچنین می‌گویند: “ در حالی که به دلیل خشکسالی و بسیاری مشکلات دیگر بار میوه روی دست بسیاری از کشاورزان مانده است، ورود غیر قانونی انواع میوه‌های لوکس و قاچاق تیر خلاص را بر پیکر نیمه جان کشاورزی ایران وارد می‌‌کند.” به نظر می‌رسد، این اقدام در حالی صورت گرفته که بر اساس ضوابط و مجوزهای بازرگانی ابلاغ شده، واردات تنها چهار نوع میوه انبه، موز، آناناس و نارگیل آزاد است. همچنین اعلام شده است واردات این چها نوع میوه تنها در صورتی آزاد است که از مجاری رسمی و قانونی باشد. حالا به نظر می‌رسد با وجود محدودیت‌های در نظرگرفته شده اما راه برای دور زدن قانون باز شده است.
شاهرخ رمضان‌نژاد، سخنگو و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به “همدلی”،می‌گوید: “ وقتی شعار ما حمایت از تولید ملی است باید با هرگونه ورادات غیرقانونی و نوعی از واردات که به تولید ملی ضربه وارد کند،برخورد کرد.”
او صحبت‌های خود را این‌طور توضیح می‌دهد:”برخورد با سایت‌هایی که به صورت غیر قانونی اقدام قاچاق انواع میوه به کشور می‌کنند، موضوعی است که گلایه بسیاری از کشاورزان و اتحادیه کشاورزی را در پی داشته است.” او معتقد است: “ باید حساسیت‌ها نسبت به پدیده قاچاق الکترونیکی کالا افزایش پیدا کند.”. رمضان‌نژاد تاکید می‌کند: “اقداماتی از این دست این پیام مثبت را به همراه دارد که نظارت تنها مختص واردات غیرقانونی موبایل و سیگار و کالاهایی از این دست نخواهد بود. این نوع اقدامات در بلند مدت می‌تواند نقش موثری را در بهبود اوضاع اقتصادی ایجاد کند.”
بیراهه‌ها هموار است
اگر چه علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این گفته است:” قاچاق میوه در کشور بسیار ناچیز است و بخش اعظمی از مبادی رسمی وارد کشور شده که این میزان تاثیر زیادی بر تولید میوه در کشور ندارد”، اما صدرالدین نیاورانی، عضو اتحادیه صادر کنندگان میوه بر این باور است: “از زمانی که تصمیم بر تحریم شکنی گرفته شد بیشتر از همیشه شاهد واردات غیر قانونی انواع میوه به کشور بوده‌ایم.” نیاورانی در گفت‌و‌گو با “همدلی”، تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد تمام بیراهه‌ها در کشور برای قاچاق میوه هموار است.”
او می‌گوید: تا زمانی که تجارت آزاد در کشور شکل نگرفته و مسئولان بخواهند دستوری همه امور را کنترل کنند، نه تنها قاچاق میوه که واردات غیرقانونی در هیچ بخشی از اقتصاد کاهش نخواهد یافت.”
عرضه میوه‌های قاچاق وارداتی از سوی یکی ازسایت‌ها که نشان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دارد، مورد انتقاد وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای خطاب به رمضان‌علی صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
به گزارش ایانا، خریدهای آنلاین یکی از نشانه‌های زندگی در شهرهای شلوغ است که این روزها خرید میوه آنلاین هم به آن اضافه شده. اما فروش میوه‌های آنلاین حساسیت‌های خاصی دارد که علاوه بر کیفیت میوه موضوع مبدا تولید و چگونگی ورود آن به کشور نیز مطرح است، چرا که ورود و خرید و فروش میوه‌های خاص که عمدتا قاچاق هستند، امکان ندارد. اقلام میوه‌های مجاز وارداتی بسیار محدود هستند و بقیه میوه‌های خارجی به عنوان میوه قاچاق محسوب می‌شوند. بر اساس قانون، خرید و فروش قاچاق در کشور ممنوع است اما برخی از سایت‌ها اقدام به فروش میوه‌های عجیب و غریب خارجی کرده‌اند و این در حالیست که دارای نشان نماد اعتماد الکترونیک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هستند.
فعالیت این سایت‌‌ها از وزارت جهاد کشاورزی پنهان نماند و بر این اساس، رئیس مرکز اطلاع‌‌رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از رمضان‌علی صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه سایتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک آن سازمان و متصل به درگاه پرداخت بانکی است، مبادرت به عرضه و فروش بدون محدودیت مجموعه ای از سبزی‌ها و میوه‌های خارجی ممنوعه و قاچاق از جمله گواوا، بلک بری، استار فروت، جک فروت، دراگون فروت، درویان، چیکو و... می‌کند، از این سازمان خواشته است تا “براساس ضوابط و مجوزهای بازرگانی ابلاغ شده از سوی وزارت، واردات و عرضه چهار عنوان میوه (انبه، موز، آناناس و نارگیل) مشروط بر آنکه از مجاری رسمی و قانونی وارد شده باشند، مجاز بوده و واردات و فروش سایر میوه‌های خارجی ممنوع و عرضه و فروش آنها به مثابه کالای قاچاق است، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رسیدگی و اقدام قانونی و بازدارند در ارتباط با سایت فوق‌الذکر، از ارایه مجوز یا تدام کار کسب کارهای الکترونیکی مشابه جدا ممانعت به عمل آید.”
این در حالی است که فعالیت برای خرید و فروش در فضای مجازی نیاز به کسب اجازه و تائیدیه از بخش‌های مختلفی دارد و فروش کالای قاچاق در کشور ممنوع است، اما به نظر می‌رسد در فضای مجازی این ممنوعیت چندان جدی گرفته نمی‌شود اما قانون به شکل صریح و بدون هیچ تبصره یا ماده‌ای هیچ کالای قاچاقی را برای فروش مستثنی نکرده است.