دو هفته از روزي كه بسته سياست ارزي جديد بانك مركزي توسط رييس كل جديد آن ابلاغ شده مي‌گذرد و هنوز هم اين بسته به‌طور كامل ابلاغ و اجرايي نشده است اما با اين حال كم‌كم حمايت‌ها از اين بسته ارزي فراگيرتر از قبل شده است . مجلسي‌ها و برخي فعالان اصلي بازار ارز كه تاكنون رويه سكوت را در پيش گرفته بودند، لب به سخن گشوده و به حمايت از اين بسته پرداخته‌اند.

محمد پور ابراهيمي رييس كميسيون اقتصادي مجلس از حمايت مجلس از اين بسته صحبت كرده است و طهماسب مظاهري رييس كل اسبق بانك مركزي هم تصميمات جديد را بهتر از سياست‌ها و تصميم‌هاي قبلي خوانده و اعلام كرده كه اين بسته جديد مي‌تواند بازار را آرام كند.

با اين حال اما هنوز فعالان بازار معتقدند كه بازار ارزي كشور به آرامش نرسيده و اگر چه بانك مركزي اعلام مي‌كند كه براي سامان بخشيدن به بازار ارزي نگران است و تصميمات خاص خود را با مشورت اقتصاددانان و فعالان بازار اتخاذ مي‌كند اما به اعتقاد اقتصاددانان دست‌آويز قرار دادن عدم استقلال بانك مركزي براي برخي كاستي‌ها در مديريت ارزي قابل توجيه نيست .

عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي در تازه‌ترين يادداشت خود در صفحه اينستاگرام با تقدير از نظراتي كه صاحبنظران اقتصادي و نخبگان به وي ارايه كرده‌اند تاكيد كرده كه « شفاف‌سازي و مبارزه با هرگونه رانت جزو تفكيك‌ناپذير تمام سياست‌ها و بانك مركزي خواهد بود . »

البته اين نخستين‌بار نيست كه او در مورد شفافيت و رانت‌زدايي از بانك مركزي صحبت مي‌كند. همتي در همان روز معارفه‌اش نيز با تاكيد بر اينكه از فردا صبح با اقتصاددانان جلسه خواهم داشت مديران بانك مركزي را به طبقه هفدهم فراخواند تا در مورد شرايط بازار جلسه‌اي را برگزار كند كه نوك پيكان بررسي آن به موضوع سياست‌هاي ارزي بازمي‌گشت و در نهايت هم بسته‌اي كه از قبل آماده كرده بود با راي حسن روحاني رييس‌جمهور از ١٠ روز بعد از حضورش در بانك مركزي اجرايي شد تا بازار آرام گيرد. هرچند كه ابلاغ بسته برعكس تصورش موجب شد تا بازار ارز كه روز به روز با كاهش قيمت مواجه شده بود دوباره روال صعودي در پيش بگيرد اما همين كه در اين بسته صرافي‌ها را وارد بازي ارزي كرده بود خود نشانه مثبتي بود كه نشان مي‌داد همتي برعكس سيف به كوتاه كردن دست دلالان اعتقاد دارد .

به هر روي شفاف‌سازي و مبارزه با هرگونه رانت جزو لاينفك برنامه‌هاي همتي شده كه در دوهفته گذشته بارها به آن اشاره كرده و شايد به عنوان پاشنه آشيل فعلي بازار ارزي تمركز خاصي بر آن داشته كه البته مي‌توان تاثير آن را از تغييراتي يافت كه در بانك مركزي روي داده است.

اين درحالي است كه همتي، در اولين اظهارات خود در جايگاه رييس كل بانك مركزي نيز از برنامه خود به منظور مبارزه با فساد و رانت‌خواري در نظام پولي و ارزي سخن گفته بود و تاكيد كرد كه اين يكي از مطالبات جدي مردم است و در دستور كار قرار خواهد گرفت. وي البته معتقد بود كه اوضاع ايجاد شده در بازار ارز در نتيجه بي‌تدبيري در استفاده از ابزارهاي سياست‌هاي پولي و سردرگمي در اعمال سياست‌هاي ارزي است كه در كنار آن بايد ناترازي عميق ترازنامه نظام بانكي را به آن اضافه كرد. به اعتقاد كارشناسان هر جا كه ارز و پول وجود دارد، رانت‌هاي خاص خود را نيز به همراه خواهد داشت و بايد كانال‌هاي موجود را بست. البته اين تنها در حوزه بانك مركزي نيست و با همراهي ساير دستگاه‌ها از جمله قوه قضاييه رقم خواهد خورد. اين در حالي است كه اخيرا در جريان اجرايي شدن بسته جديد ارزي برخي صرافي‌ها در بازار پلمب شدند و حتي جالب اينجاست كه صرافي يكي از بانك‌ها كه بعد سال‌ها توزيع كننده ارز در بازار بود نيز پلمب شده است؛ اين نشان داد كه حتي صرافي بانكي كه خود بانك مركزي آن را به عنوان كانال توزيع ارز خود در بازار انتخاب كرده بود نيز خالي از فساد و رانت نبوده است.اينكه رييس كل بانك مركزي مبارزه با فساد و رانت را از اصلي‌ترين برنامه خود مي‌داند، خبر خوشي براي اقتصاد كشوري است كه بر پايه تامين مالي بانك‌ها مي‌چرخد؛ اما اينكه برنامه‌هاي او تا چه اندازه كارساز بوده و ساير دستگاه‌ها تا چه اندازه با او همراهي خواهند كرد، خود موضوعي است كه به مرور آثار آن مشخص خواهد شد، چرا كه يكي از گله‌هاي مديران بانك مركزي در سال‌هاي اخير همواره اين بوده كه دست‌شان در برخي بخش‌ها براي جلوگيري از برخي اقدامات و بستن راه فساد چه از لحاظ قانوني و چه عدم همراهي تعدادي از دستگاه‌ها يا اعمال نفوذ قدرت‌ها كاملا باز نبوده است.