بازار نگران ماند. بازارهاي تهران كه يكشنبه نگراني از افتادن وزير اقتصاد توسط مجلس را نشان داده بودند، دوشنبه نيز رشد قيمت‌ها را در ارز آزاد و طلا پي گرفتند.

 

روند رشد

روز گذشته، صرافي‌ها دلار را با ٤٠ تومان رشد نسبت به روز پيش از آن، ١٠ هزار و ٦٤٠ تومان مي‌فروختند. يورو نيز با ١٢٠ تومان جهش ١٢ هزار و ٤٦٠ تومان فروش مي‌رفت. پوند نيز با خيز ٢٦٠ توماني، ١٣ هزار و ٧٩٠ تومان قيمت خورد.

روند بازار ارز، بازار طلا را هم به‌شدت متاثر كرد. با آنكه دوشنبه صبح، بهاي جهاني اونس طلا در همان محدوده ابتداي كانال هزار و ٢٠٠ دلار نوسان مي‌كرد، سكه‌هاي بازار ايران متاثر از رشد دلار رو به افزايش گذاشتند. سكه امامي با ١٠٠ هزار تومان پرش به بهاي ٣ ميليون و ٩٦٠ هزار تومان رسيد تا دوباره به قيمت ٤ ميليون توماني نزديك شده باشد. ديگر انواع سكه نيز همين مسير را پي گرفتند.

 

نظر رسمي

رييس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر، در واكنش به روند بازار در سومين روز هفته گفت كه كنار رفتن كرباسيان از يك وزارتخانه مهم بر بازار بي‌تاثير نبوده است. ابراهيم محمدولي در گفت‌وگويي با «ايسنا»، با اشاره به افزايشي شدن قيمت طلا و سكه و تاثير بركناري وزير اقتصاد بر اين موضوع بيان كرد: «اختيار استيضاح در دست نمايندگان مجلس است اما همه اين موارد بدون تاثير بر اين فلز گرانبها و ارز نيست. موارد اين‌چنيني اثر اوليه بر فلز طلا دارد، در واقع تاثير ۱۰۰ درصدي ندارد اما اثرگذار است، زيرا حساسيت خاصي بر فلز طلا وجود دارد كه بايد با ملاطفت درباره آن صحبت شده و نظر داده شود.»

در همين روز كه سخنگوي دستگاه قضايي، نام «سلطان سكه» را كه چندي پيش دستگير شده بود، حميد مظلومين اعلام كرد، محمد كشتي آراي، رييس كميسيون تخصصي طلا و جواهر در گفت‌وگو با «تسنيم» علت اصلي افزايش قيمت سكه و طلا را «فقط و فقط» افزايش قيمت ارز دانست. او با بيان اينكه خريد و فروش در بازار طلا و سكه مانند قبل است، تصريح كرد: «از آنجايي كه به ماه محرم نزديك مي‌شويم، معاملات كمتر شده است، ‌اما سكه تمام بهار آزادي همچنان بيش از ٩٠٠ هزار تومان حباب دارد.»

پيش‌بيني رشد

محمدولي درباره پيش‌بيني خود از بازار روزهاي آينده طلا و سكه مي‌گويد: «اميدواريم افزايش قيمتي در كار نباشد، اما احساس‌مان اين است كه با اين وضعيت ممكن است افزايش قيمت داشته باشيم. ما دوست داريم در بازار آرامش باشد و قيمت اين اندازه نوسان نداشته باشد اما ظاهر امر خيلي اين‌طور نشان نمي‌دهد.»

او با اشاره به عرضه و تقاضا در حوزه طلا و سكه بيان كرد: «در بحث سكه و طلاهاي آب‌شده تقريبا تقاضا هست. در بحث مصنوعات شايد سه، چهار درصد مراجعه‌كننده و خريدار بوده كه به مرور جا مي‌افتد، اما هنوز به آن عدد مطلوبي كه بايد برسد، نرسيده و رونق خود را از دست داده است. اگر رونق خريداري و دادوستد در بحث مصنوعات طلا انجام شود، نشان‌دهنده رونق توليد و مجموعه اقتصاد است. وقتي مردم در بحث خريد طلا و مصنوعات ورود پيدا كنند، نشان‌دهنده اين است كه حال و روزشان روزبه‌روز بهتر مي‌شود.»

سامانه‌هاي دولتي

روز گذشته، همزمان با رشد قيمت‌ها در بازار آزاد ارز، قيمت‌ها در سامانه نظارت بر ارز يكپارچه نوسان نكردند. دوشنبه بهاي ميانگين دلار در «سنا» ثابت ماند اما برخي ديگر از ارزها مسير ديگري رفتند كه جزييات آن را در جدول مي‌بينيد.

خبر جالب‌تر از بازارهاي رسمي، خبر افت قيمت يورو در سامانه «نيما» بود. بنابر گزارش‌ها، ارز اروپايي در بازار ثانويه به كمتر از ۹ هزار تومان رسيده و كاهش قيمت‌ها، تامين ارز را تسريع كرده است. از ابتداي اجراي بسته جديد ارزي در تاريخ ١٦ مردادماه تاكنون حدود ٦٨٠ ميليون يورو از ارز حاصل از صادرات غير نفتي توسط سامانه نيما جذب و از اين مقدار بيش از ٤٨٠ ميليون يورو جهت تامين ارز واردات كالا و خدمات به كشور، فروخته شده است.

از آنجا كه در ابتداي فعاليت اين بازار قيمت‌هاي بالاتر، تقاضا را كاهش داده بود، صادركنندگان كه عمدتا پتروشيمي‌ها هستند، قيمت‌ها را پايين آوردند تا يورو در اين بازار به كانال ٨ هزار تومان وارد شود.

ابراهيم محمدولي: «اختيار استيضاح در دست نمايندگان مجلس است اما همه اين موارد بدون تاثير بر طلا و ارز نيست. موارد اين‌چنيني اثر اوليه بر فلز طلا دارد، در واقع تاثير ۱۰۰ درصدي ندارد اما اثرگذار است، زيرا حساسيت خاصي بر فلز طلا وجود دارد كه بايد با ملاطفت درباره آن صحبت شده و نظر داده شود.»

محمد كشتي‌آراي: «از آنجايي كه به ماه محرم نزديك مي‌شويم، معاملات كمتر شده است، ‌اما سكه تمام بهار آزادي همچنان بيش از ٩٠٠ هزار تومان حباب دارد.»