دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه ضمن دیدار با رئیس اتاق ایران، تفاهم‌نامه‌ای را با دبیرکل اتاق ایران با هدف تشکیل اتاق‌های مشترک بین دو کشور امضا کرد.

 

محمد حمشو، دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه در رأس هیاتی از تجار و فعالان اقتصادی، ضمن دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران موضوع نوسازی و بازسازی سوریه به کمک بخش خصوصی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

غلامحسین شافعی در نشست با هیات سوریه‌ای، حجم روابط تجاری بین دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های موجود نامناسب خواند و گفت: 350 میلیون دلار رقم بسیار پایینی است و حرکت به سمت توسعه مناسبات ضرورتی انکان‌ناپذیر است.

شافعی افزود: بین ایران و سوریه توافق‌نامه تجارت آزاد امضاشده اما متأسفانه بهره‌ چندانی از آن نبرده‌ایم. ضروری است این ظرفیت نیز فعال شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی‌های دولت و نیروهای مقاومت در سوریه تصریح کرد: ایران با تمام توان بر اساس اعتقادی که دارد به دولت سوریه کمک کرده است و مطمئن هستیم دو کشور در آینده نزدیک وارد مرحله جدیدی از همکاری‌ها برای بازسازی سوریه خواهند شد.

شافعی با اشاره به برنامه‌های اتاق ایران برای هدایت فعالان بخش خصوصی به سمت بازسازی سوریه گفت: یک سال و نیم قبل، اتاق ایران ستاد ویژه بازسازی سوریه را ایجاد کرد و مسئولیت مدیریت آن‌ بر عهده نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تهران گذاشته شد. امید است به زودی همکاری‌های دو طرف در چارچوب این ستاد هم گسترش پیدا کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: سوریه در تولید دارو زمانی جزو کشورهای اول منطقه بود. اکنون ایران آماده است که با سرمایه‌گذاری در این کشور، کارخانه‌ها تولید دارو را احیا کند؛ موضوعی که در نهایت به شکوفایی دوباره صنعت داروی سوریه منجر خواهد شد.

به گفته شافعی ایران امکانات لازم و پیشرفته‌ای برای بازسازی زیرساخت‌هایی چون راه، پل، سیلو و نیروگاه در اختیار دارد می‌تواند در اختیار سوریه قرار دهد.

وی ادامه داد: درگذشته برای بازسازی کارخانه‌های آرد این کشور مذاکراتی با طرف ایرانی انجام‌شده بود اما متأسفانه روند کار بسیار کند است.

رئیس اتاق ایران در ادامه به اخباری مبنی بر تمایل بازرگانان سوری به همکاری با تجار ترکیه و عربستان در تبادل کالاهای مصرفی اشاره کرد و آن را مایه تعجب دانست و افزود: در ایران همه‌چیز برای تلاش سازنده در راستای بازسازی سوریه و مبادله کالاهای موردنیاز فراهم است.

شافعی همچنین ایجاد اتاق‌های مشترک بازرگانی دو کشور را نقطه عطفی در گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و سوریه دانست.

تعریف مکانیسم مشترک همکاری بین اتاق‌های ایران و سوریه

محمدحمشو، دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه مناسبات سیاسی ایران و سوریه را شاخص، استراتژیک و تاریخی توصیف کرد و گفت: شرایط سال‌های گذشته سوریه موجب شد سطح روابط اقتصادی دو کشور همسان با مناسبات سیاسی رشد نکند.

وی ضمن تشکر از رهبری و ملت ایران در حمایت همه‌جانبه از سوریه، تصریح کرد: هیات تجاری سوریه از سوی دولت حمایت شدند تا زمینه گسترش روابط اقتصادی با ایران را مهیا کنند. وظیفه ماست که رهنمودهای بشار اسد را در رابطه با همکاری با ایران پیگیری کنیم. رئیس جمهوری سوریه تاکید دارد که از توان و ظرفیت های حامیان دولت سوریه در بازسازی این کشور استفاده کنیم و در این راستا ایران دارای اولویت است.

حمشو خاطرنشان کرد: در قالب این سفر قصد داریم مکانیسمی مشترک برای فعالیت‌های اقتصادی بین اتاق‌های دو کشور تعریف کنیم.

وی از رئیس اتاق ایران دعوت کرد طی سفری به سوریه از نزدیک با ظرفیت‌ها و نیازهای این کشور آشنا شود.

در مناسبات اقتصادی سوریه، ایران اولویت اول است

عدنان حسن محمود، سفیر سوریه در ایران نیز امضای تفاهم‌نامه برای تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه را سرآغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک دانست و تأکید کرد: اخباری که درباره علاقه تجار سورییه به همکاری با تجار ترکیه و عربستان منتشر می‌شود صحت ندارد. طبق دستور رئیس جمهوری سوریه، کشورهای حامی تروریسم اجازه مشارکت در بازسازی سوریه را ندارند.

وی ادامه داد: دولت سوریه اولویت را به شرکت‌های ایرانی داده و این شرکت‌ها می‌توانند در بازسازی سوریه ایفای نقش کنند.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه ایجاد اتاق‌‌های مشترک بازرگانی بین علیرضا اشرف دبیرکل اتاق ایران و محمدحمشو دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه به امضا رسید.