روز شنبه، دلار ۲۰۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی روی قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. در این شرایط برخی فعالان باور دارند، بازار هر چقدر به سوی عدد مقاوم ۱۲ هزار تومان نزدیک‌تر شود، میزان خریدها در بازار بالا خواهد گرفت. به باور آنها، هفته گذشته نیز چنین اتفاقی در بازار ارز رخ داد و ممکن است در هفته جاری نیز این الگو تکرار شود. دوشنبه، روزی است که عدد مقاوم دلار یک بار دیگر مورد آزمون قرار خواهد گرفت.
در اولین روز کاری هفته، بازار ارز و سکه خلوت بود و قیمت‌ها رو به سوی کانال‌های پایین‌تر داشتند. روز شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی روی رقم ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان ایستاد. در بازار سکه نیز مرز ۴ میلیونی شکسته شد و این فلز گرانبها با ۵۰ هزار تومان کاهش به قیمت ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. آخرین باری که سکه زیر مرز ۴ میلیونی نوسان کرده بود، پنج‌شنبه دو هفته پیش بود. با وجود شروع کاهشی بازارها، برخی فعالان اعتقاد دارند، اتفاقی که هفته گذشته در بازار ارز رخ داد، به احتمال زیاد در هفته جاری نیز خواهد افتاد.هفته گذشته هر چقدر دلار به مرز ۱۲ هزار تومانی نزدیک‌تر شد، خریدها در بازار ارز بالا رفت و در نهایت این ارز توانست در انتهای هفته در نزدیکی کانال ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان دهد. در واقع مرز ۱۲هزار تومانی عدد مقاومت در بازار ارز شده بود.

از نظر برخی معامله‌گران در هفته جاری نیز ممکن است چنین الگویی در بازار تکرار شود. از نظر آنها اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده است که انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشته باشیم و از سوی دیگر، با شروع ماه جدید ممکن است تقاضاهای جدیدی نیز وارد بازار شده باشد که کار را برای پایین رفتن قیمت‌ها سخت‌تر کند. با این حال، برخی از فعالان باور دارند با شروع ماه جدید نیز تقاضای جدیدی در بازار مشاهده نشده است، در نتیجه همچنان می‌توان انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را داشت.

در این میان، برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، بازارساز در شرایط فعلی توان آن را دارد که حتی قیمت را به کانال ۱۱ هزار تومانی ببرد؛ با این حال، برای افت کانالی قیمت باید ارز زیادی را به بازار تزریق کند و از آن سو ممکن است افت شدید قیمت‌ها، حملات سفته‌بازان ارزی را در پی داشته باشد. از نظر این دسته از کارشناسان، بازارساز در شرایط فعلی بهتر است که بازار را مدیریت کند و مانع از نوسان شدید قیمت شود.

از نظر آنها، اگر بازارساز قیمت را فعلا در کانال ۱۲ هزار تومانی مدیریت کند. گام مثبتی برای ادامه ثبات در بازار برداشته است. هر چقدر دامنه نوسان قیمت‌ها طی هفته‌های آتی محدودتر شود، امکان خروج نوسان‌گیران از بازار بیشتر خواهد شد. در کنار این ممکن است برخی سفته‌بازان ارزهای دپو شده خود را به بازار عرضه کنند و در صورت این اتفاق بازارساز با هزینه کمتری می‌تواند شاهد افت قیمت‌ها باشد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، حتی در شرایط کنونی برخی از ارزهای دپو شده به بازار بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری ایبنا، آیت محمدولی نیز از بازگشت طلا و سکه‌های خانگی به بازار خبر داد و افزود: در برهه‌ای مردم با هدف اینکه قیمت‌ها افزایشی خواهد شد و با هدف سرمایه نسبت به خرید طلا و سکه اقدام کردند، اکنون با کاهش قیمت‌ها و آرامش نسبی که در بازار وجود دارد، اکثر آنها فروشنده شده‌اند.

وی افزود: فروش طلا و سکه‌های خریداری شده به‌طور حتم بر قیمت نیز تاثیر خواهد گذاشت و از طرفی مردم به خرید مصنوعات و خریدهای مصرفی روی آورده‌اند.رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: امید داریم تاحدودی اوضاع بازار بهتر از قبل شود و کم‌کم تولید در این صنعت جان دوباره بگیرد.

همچنین کامران سلطانی‌زاده، عضو کانون صرافان ایرانیان نیز از بازگشت ارزهای خانگی به بازار خبر داد و افزود: بازار وضعیت آرامی دارد و آرامش و ثبات نسبی در بازار ایجاد شده و تعداد زیادی در بازار فروشنده هستند و از بابت کاهش قیمت ارز نگران هستند. این خود به بازگشت ارزهای خانگی به چرخه سالم اقتصادی و بازار کمک می‌کند که به‌طور حتم در کاهش قیمت ارز تاثیر گذار است.

آنچه مسلم است در صورت ادامه روند کم‌نوسان قیمت‌ها، افراد بیشتری در سمت عرضه‌کنندگان قرار خواهند گرفت و فشار بر قیمت دلار افزایش خواهد یافت.با این حال، دسته‌ای از معامله‌گران بازار ارز باور دارند، قیمت دلار در ۴۰ روز آینده ظرفیت بیشتری دارد که رشد قیمت را تجربه کند تا اینکه شاهد افت قیمت‌ها باشد. این دسته بیشتر بر ورود تقاضای فصلی به بازار تاکید دارند.