اتاق به گونه ای ویژه
به جوانان بها داد


رییس اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است: طی چهار سال گذشته اتاق نسبت به رسالت خود کوتاهی نکرده و تمام 9 کمیسیون، در بخش های تجارت، صنعت، معدن، سرمایه گذاری، تشکل ها، محیط کسب کار، امور اجتماعی و بانوان و ... فعالیت خود را به خوبی انجام داده اند و عامل موفقیت های متعددی بوده اند؛ هرچند که موفقیت در حوزه جوانان ارزش و جایگاه دیگری دارد.
به اعتقاد عبدالوهاب سهل آبادی، در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بی تردید مهمترین گام، هدایت جوانان به تولید و بازار کار است؛ بنابراین حمایت جوانان از طریق آموزش های لازم ضرورت دارد و نمود آن کسب رتبه نخست اتاق اصفهان در حوزه آموزش طی چهار سال متوالی است. او تاکید می کند: پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای اولین بار در کشور به گونه ای ویژه به جوانان بها داد و در این دوره شورای عالی جوانان را ایجاد کرد. همچنین دوره های آموزشی متعددی برگزار نمود و سعی داشت تا جوانان در رویداد "در مسیر موفقیت" با تجارب گذشتگان آشنا شوند و در این رابطه از 20 شخصیت موفق کشور برای انتقال تجارب دعوت کرد.
به گفته سهل آبادی، در این دوره، اتاق بازرگانی اصفهان برای نخستین بار توانست بعد از 130 سال وارد (JCI) اتاق بازرگانی بین المللی جوانان دنیا شود؛ همچنین برای نخستین بار در کشور، گروه بازرگانان کوچک در اتاق اصفهان ایجاد شد و این تجربه را به دیگر نقاط کشور منتقل کرد. او با تاکید بر اینکه طی چهارسال گذشته تعداد قابل توجهی جوان به عضویت اتاق درآمدند و از سوی دیگر در بخش استارتاپ ها فعالیت های خوبی صورت گرفت، می گوید: تفاوت شورای عالی جوانان با دیگر کمیسیون ها، در این بود که جوانان تمایل زیادی برای حضور در اتاق نشان دادند و به راحتی امکان تبادل نظر و ایده فراهم بود؛ به نحوی که امروز اتاق به محلی برای پرورش و رشد جوانان تبدیل شده است.

 

اتاق بازرگانی
متعلق به همه ذینفعان است


رییس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز معتقد است: اتاق های بازرگانی، امروز دیگر متعلق به یک عده خاصی نیست و اتاق اصفهان طی چهار سال گذشته با شکستن و کوتاه کردن این انحصار سعی در تاثیرگذاری بیشتر در شهر و رشد جوانان در سایه کسب و کارهای کوچک داشته است.

به گفته امیر کشانی، در این دوره تفکر جدیدی شکل گرفت که اتاق بازرگانی متعلق به همه ذینفعان است؛ البته شاید 5 تا 10 درصد اعضای اتاق از شرکت های بزرگ و هلدینگ های توانمند هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند؛ اما تعداد قابل توجهی از اعضای اتاق نیز کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند و برای رشد و بلوغ نیازمند آموزش و هدایتند.
او بزرگترین نقطه قوت جوانان اتاق را یک تیم منسجم و متحد دانست و تاکید کرد: با وجودی که اتاق های بازرگانی معمولا جایگاه کسب و کارهای بزرگ است؛ اما اصفهان در این دوره به عنوان نخستین اتاق کشور، حضور جوانان را به رسمیت شناخت. او بر تعامل و احترام متقابل بین نسل ها تاکید کرد و افزود: اگرچه بسیاری بر چشمگیر بودن حضور جوانان در عرصه های مختلف 4 سال گذشته تاکید دارند؛ اما بدون تردید این مهم جز در سایه حمایت و پشتیبانی بزرگان اتاق حاصل نمی شد. کشانی به برگزاری رویداد "در مسیر موفقیت" اشاره کرد و آن را نمادی از همگرایی نسل ها و احترام به جایگاه بزرگان اقتصادی استان ارزیابی کرد.
به گفته او، عملکرد اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه جوانان مورد استفاده بسیاری از اتاق ها و بخش های دیگر کشور قرار گرفت؛ روندی که با ایجاد حس اعتماد متقابل سعی دارد در اداره امور از جوانان کمک بگیرد، و از سویی دیگر جوانان را متوجه نقش مهم خود در توسعه کشور سازد. وی اضافه کرد: برپایی رویداد در مسیر موفقیت در اتاق اصفهان، همانند یک دانشگاه در حوزه کسب و کار جوانان بود؛ از سوی دیگر عضویت اتاق اصفهان در JCI نشان از تفاوت اتاق اصفهان با دیگر اتاق های بازرگانی است که به آینده و توسعه کشور فکر می کند و با پیوستن به اتاق بین المللی جوانان، سعی دارد در عرصه بین المللی نیز حضور خود را مستحکم کند. به گفته کشانی، عضویت اصفهان در اتاق بین المللی جوانان موجب می شود تا همانند سایر کشورها، زیرساخت های لازم برای اتصال به میکروبیزینس ها فراهم شود.
او با تاکید بر ضرورت اهمیت شرکت های دانش بنیان، گفت: اتاق اصفهان، با برگزاری رویدادهای استارتاپی، بررسی جایگاه کسب و کارهای جدید و تمرکز بر حوزه های مشاوره ای، آموزشی، تحقیقات بازار و ...، اصفهان، کانون فعالیتهای استارتاپی شد و سعی کرد تا کسب و کارهای نوپای اصفهانی را جهانی کند. به اعتقاد کشانی، فضای اقتصاد و کارآفرینی همانند یک رود هستند و اگر به دریاهای آزاد متصل نشوند، خشک خواهد شد. بر این اساس حضور در رویدادهای بین المللی برای جوانان ضرورت دارد.

 

بستر مناسب
عامل حرکت جوانان بود


نایب رییس کمیسیون آموزش و جوانان اتاق اصفهان با ارزیابی مثبت از عملکرد 4 سال گذشته اتاق بازرگانی در حوزه جوانان گفت: واقعیت این است که اتاق اصفهان طی 4 سال گذشته در حوزه جوانان عملکرد بی نظیری در بین اتاق های بازرگانی کل کشور از خود برجای گذاشت؛ اما به اعتراف بسیاری از بزرگان، این رشد و تعالی، تنها مرهون تلاش و همت جوانان نبود و بستر مناسبی که ایجاد شد؛ امکان حرکت مستمر و پویای جوانان را فراهم ساخت.
سعید بزرگی اضافه کرد: در نشستی که با دوستان اتاق جوانان تهران داشتیم، آنها نیز تاکید داشتند که تلاش هایی به مراتب ارزشمند در این حوزه انجام داده اند؛ اما چون بستر و فضای مناسب برای فعالیت در اختیار نداشتند، نتیجه ای که مد نظر بود به دست نیامد. وی به روزهای ابتدایی شورای عالی جوانان اشاره کرد و افزود: بطور طبیعی چون طی سالبان متمادی، جوانان از این فضا دور نگه داشته شده بودند و امکان بروز و ظهور توانمندی خود را نداشتند، ضعف های زیادی در این بخش وجود داشت. ما در مرحله اول، پایه و اساس کار خود را براساس آموزش قراردادیم تا توانمندسازی جوانان انجام گردد.
بزرگی، به آموزه های " توسعه ای" اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه توسعه، باید پیش از هر حرکتی ذهن ها را توسعه داد تا بتوانیم به توسعه عملکردی دست یابیم. همچنین برای توسعه ذهن ها و توسعه انسانها باید آموزش را محور قرار داد و بدین منظور از همان بدو امر آموزش سرلوحه فعالیت و تمرکز حوزه جوانان قرار گرفت. بزرگی تصریح کرد: بدون تردید در سالهای بعد انرژی و تمرکز خود را بر عملیاتی کردن آنچه در این سالها برای جوانان انجام شده قرار خواهیم داد و آنها را وارد عرصه عملیاتی کسب و کار خواهیم کرد که برای این مهم نیز طرح های مناسبی پیش بینی و برنامه ریزی گردیده است. وی اضافه کرد: همانطور که طی 4 سال گذشته، درِورودی اتاق، پیرامون مسایل مرتبط با جوانان به روی همه آنها باز بود؛ و گاهی حتی این فضا برای جوانان غیرعضو اتاق نیز باز شد، تلاش خواهیم کرد، این فضا، فضایی خالی از رانت و ویژه خواری باشد و امکان بروز توانایی و شایستگی تمامی جوانان فراهم آید.
بزرگی در پایان تاکید کرد: بطور کلی معتقدم که حوزه جوانان عملکرد مثبتی داشت؛ ولی این به معنای شرایط عالی و ایده ال نیست و قطعا انتظارمان برای سالهای آینده، تقویت جایگاه جوانان در هیات نمایندگان و افزایش تعداد و حضور آنها در ارکان مختلف اتاق است.