قوانين در اصفهان
120 درصدی اجرا می شود
به اعتقاد رئیس کمیته ساختمان اتاق بازرگانی اصفهان، مشکلات امروز فضای کسب و کار از یک سو به تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور و قوای سه گانه برمي گردد و از سوي ديگر متاثر از تصميمات سیاسی در فضای بین الملل است که البته این دو بحث از يكديگر قابل تفکیک است.
مهدی هراتیان فر، با بيان اينكه حل مشکلات بخش توليد با كمك اتاق بازرگاني، سازمان صنعت و ... پيگيري مي شود، می گوید: متاسفانه دولت در استان اصفهان قوانين را به صورت 120 درصدی اجرا می کند و برخي بعضا به دنبال امتیازخواهی هستند و این اتفاق در بین مجریان قانون بیشتر نمایان است؛ به نوعی که گویا دولت مقابل توليدكنندگان ايستاده است. همچنین با وجود تصویب قانون فضای کسب و کار، اين قانون در عمل هنوز اجرا نمی شود. او با تاكيد بر اينكه متاسفانه اصفهان حتی نسبت به ساير استان ها در فضاي كسب و كار عقب است، تصريح می کند: وسواس و سختگيري بیش از حد دستگاه ها و نهادهای دولتی، اصفهان را عقب انداخته و شاهد عدم تسهیل قوانین در مرحله استانی هستيم که این وضعیت تجار و صنعتگران را خسته کرده است.
او با انتقاد بر اينكه در سرمایه گذاری شهری، متاسفانه شهرداری نیز سازندگان را بیش از حد خسته می کند، تاكيد می کند: تشدید این فشارها موجب فرار سرمايه گذاران اصفهاني به سایر شهرها و استان هاي ديگر شده است كه اين نشان از وضعیت بد استان اصفهان در بخش دولتی، اداری و ... است. رئیس کمیته ساختمان اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص اقدامات اتاق بازرگانی برای بهبود شرایط کسب و کار، می گوید: باید توجه داشت که اتاق بازرگانی به خصوص در این دوره اقدامات موثری انجام داد؛ اما مقاومت ها و بروکراسی اداری در اصفهان بالاست.
به اعتقاد هراتیان فر، امروز بخش خصوصی و اتاق بازرگانی حامی ندارد و مقاومت در برابر تلاش های آن بسیار زیاد و از سوی دیگر قوانین جاری کشور تسهیل کننده نیست؛ در حالیکه با حمایت از طرح ها و ایده های اتاق می توان در راستای بهبود فضای کسب و کار حرکت کرد.

آرامش اقتصادی
نیازمند همدلی تمام گروههاست
از سوی دیگر نائب رییس کمیته جذب سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: به دنبال همزمانی این دوره اتاق بازرگانی با برجام و پسابرجام این آمادگی ایجاد شد تا فضای کسب و کار استان و کشور رو به بهبودی رود و در بدو امر هیئت های اقتصادی با ورود به کشور و حتی اصفهان، برای همکاری اعلام آمادگی کردند؛ اما به دنبال تداوم رکود، نگاه ها به این فضا تغییر کرد و به جای بهبود فضای کسب و کار، مشکلات بیشتر شد.
حمیدرضا مومنی ادامه می دهد: عواملی همچون دیپلماسی سیاسی و عدم شفافیت در اقدامات، فعالان اقتصادی را دچار دوگانگی کرد و در این راه ما با چالش های زیادی مواجه شدیم و با وجود پیش بینی بهبود اوضاع صادرات، فضا برای کسب و کار کوچک تر شد و مشکلات مالی به عنوان یکی از پارامترهای نقل و انتقال موجب آزار فعالان اقتصادی شد، همچنین بخش تولید در تامین تجهیزات و ماشین آلات دچار مشکل شد. او با بیان اینکه بسیاری از راه ها که قبلا در زمان تحریم شناسایی نشده بود، اکنون بسته شده است، می گوید: این شرایط فضای کسب و کار کشور به خصوص استان اصفهان را تحت شعاع قرار داده و با افزایش قیمت ها به خصوص در واحدهای تولیدی، علاوه بر تولید محصولات بی کیفیت، هر روز فشارها بر سبد خانوار بیشتر می شود، متاسفانه این شرایط در هیچ سالی این گونه به بخش تولید و صنعت تحمیل نشده بود.
مومنی با بیان اینکه یکی از وظایف اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی رصد مسائل اقتصادی کشور است، تاکید می کند: مشکلات بخش تولید و صنعت همواره در کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی برای بهبود شرایط کسب و کار بررسی می شود، اما متاسفانه دولت در سال گذشته بدون هماهنگی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، تصمیمات یک شبه ای در بخش ارز گرفت که این ضربه سنگینی به بدنه اقتصاد وارد کرد، از سوی دیگر سبد خانوار روز به روز کوچک تر شده است. رییس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه در تمام دنیا مشکلات این چنینی از مسیر متخصصان و کارشناسان و مشاوران مجرب حل می شود، تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان نیز با رصد مشکلات و بررسی آن می تواند به بهبود شرایط فضای کسب و کار کمک می کند، اما آرامش وضعیت اقتصادی استان نیازمند هدایت و همدلی گروه های مختلف است.

 

دولت اقدام خاصی
برای بخش خصوصی نمی کند
رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این باره، می گوید: متاسفانه امروز ارزیابی خوبی از فضای کسب و کار استان نمی شود و ریشه آن به دلایلی همچون روحیه یاس و ناامیدی در بین فعالان اقتصادی بازمی گردد؛ همچنین فعالان اقتصادی شاهد یک دولت تصمیم گیر و تصمیم ساز در کشور نیستند و به نحوی ناامید از ادامه کار شده اند.
امیر کشانی، با بیان اینکه با وجود شرایط سخت امروز می توان وضعیت را به نحو مناسبی تغییر داد، معتقد است: این مشکلات قابل حل است و این اتفاق خوب از جایی اتفاق می افتد که ما از دولت ها ناامید شویم؛ چرا که درهیچ کجای دنیا، دولت ها اقدام خاصی برای بخش خصوصی انجام نمی دهند. در شرایطی که همه از دولت ناامید هستیم باید به سمت صادرات حرکت کنیم.
او با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور، می گوید: درآمدهای ارزی می تواند ناجی بسیاری از کسب و کارها باشد و باید با کمک به فعالان این بخش برای صادرات کالاهای تولیدی و واسطه ای آنها تلاش کنیم، در این راستا اتاق بازرگانی در برنامه های دوره بعدی خود تمرکز و وقت زیادی را بر این موضوع خواهد گذاشت، چرا که راهی به غیر این موضوع نداریم. او ادامه می دهد: با توجه به اعضای جامعه صنعتی استان در حال حاضر برخی موضوعات همچون مالیات، بیمه، تامین اجتماعی و ... در اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار گرفته است، اما امروز استان اصفهان بیش از هر چیز باید بر تجارت و صادرات تاکید کند و در این مسیر می تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.
به گفته کشانی، اتاق بازرگانی می تواند با ایجاد دفاتر صادراتی در کشورهای هدف خود و همچنین طرح تحقیقات بازار برای کالاهای ارزشمند داخلی اصفهان به سمت تولید صادرات محور حرکت کند، چرا که این تنها راه نجات صنعت استان است. او با اعتقاد بر اینکه مقابله با تحریم ها تنها در حوزه سیاست کلان کشور است و اگر کسی در این خصوص وعده دهد به دور از عقل است؛ اما در شرایط فعلی می توان با توسعه صادرات، محصولات مورد نیاز کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای همسایه خود همچون عراق، افغانستان و ترکیه را تامین کنیم.
رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید می کند: رصد و حل چالش های موجود از سوی اتاق بازرگانی اتفاق خوبی است، اما این دردی از فعالان اقتصادی دوا نمی کند؛ اما با توسعه صادرات و درآمدهای حاصل از آن می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم و امروز نیروی عظیمی که وارد فضای کسب کار می شوند باید نگاه صادرات محور داشته باشند.

اتاق باید
مطالبه گر باشد
مجید اجل لوئیان، معتقد است که کسب و کار اصفهان در شرایط جنگ بدر و خیبر قرار دارد. عضو شورای عالی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه می کند: در این جنگها تهدید و چالش و حتی تحریم وجود داشت؛ اما پیروزی حاصل شد. او ادامه می دهد: به نظر من اتاق باید در این شرایط چنگی از فرصت های خود استفاده بهینه نموده تا در نبرد پیش رو موفق و کامیاب گردد.
اجل لوئیان، تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی برای صادرات محور شدن و حمایت از شرکتها و محصولات دانش بنیان به منظور حضور در بازارهای بین المللی در سرلوحه اقدامات برای بهبود فضای کسب و کار استان قرار دارد. وی افزود: نکته مهم دیگر ایجاد مرکز شتاب دهنده صادرات و همچنین شروع فعالیت مرکز رشد صادرات استان است که اهمیت بسیاربالایی دارد.
اجل لوئیان، توجه به کار تیمی را اولویت دانست و ادامه داد: وقتی ما از فضای کار تیمی خارج شویم بزرگترین تهدید به فضای کسب و کار وارد می شود. باید بپذیریم که خروج از کار تیمی یکی از تهدیدهای مسئولیت اتاق در تمامی زمینه هاست. وی اضافه کرد: اعتقاد دارم همه باید به هم کمک کنیم تا فعالیتها را پیش ببریم و کار تیمی قطعا به موفقیت می انجامد. او تاکید کرد: اتاق باید علاوه بر نفش مشاور، نقش مطالبه را نیز برعهده بگیرد تا بتواند در رویارویی با دولت موفق باشد.

 

ریحانه سجادی/  نوسان