رویداد هفته تجاری، فرهنگی مسقط با حضور بیش ‌از 50 سرمایه ‌گذار عمانی و با هدف آشنایی تاجران و صنعتگران عمانی با فرصت‌های سرمایه گذاری و ظرفیت‌های بازار اصفهان برگزار شد. این رویداد مهم از تاریخ 12 تا 19 اسفند و با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان و شرکت «سبک بتن پرتیکان» از بخش خصوصی در اصفهان برگزار شد. از نتایج مثبت این رویداد می‌توان به امضای 25 تفاهم‌نامه همکاری در حوزۀ صنایع غذایی، مصالح ساختمانی و گردشگری اشاره کرد.

 

توسعه روابط تجاری اصفهان با شهرهای جهان:  از اهداف اصلی برگزاری هفته مسقط

دکتر کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، در حاشیه برگزاری هفته مسقط در گفت وگو با خبرنگار "نوسان" تمرکز بر توسعۀ تجاری اصفهان با شهر‌های بزرگ جهان را یکی از سیاست‌های مهم این شورا از ابتدای مهرماه سال جاری عنوان کرد و در مورد برگزاری این رویداد در شهر اصفهان اظهار داشت: ما در شورای شهر طی جلسات متعددی که با مشاوران و نمایندگانی از بخش خصوصی داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که بهترین راه توسعۀ روابط تجاری اصفهان با شهرهای مختلف جهان برگزاری هفته‌های تجاری شهرهای گوناگون در اصفهان و هفته تجاری اصفهان در این شهرها و در کل رویدادهایی اینچنینی است. در همین راستا با دعوت از بخش خصوصی به منظور محقق شدن این مهم، کار را آغاز کردیم. در ابتدا چهار شرکت خصوصی جهت برگزاری هفته تجاریِ چهار شهرِ مسقط عمان، فرایبورگ آلمان، شیان چین و میلان ایتالیا در اصفهان داوطلب شدند، که از میان آن‌ها هفته تجاری مسقط به عنوان اولین رویدادِ قابل برگزاری در اصفهان انتخاب شد.

خسروی همچنین تأکید کرد: در برگزاری رویدادهایی همچون هفته مسقط، شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری و سایر ارگان‌های دولتی شهر تنها نقش تسهیل‌گر را به عهده دارند و تمام هزینه‌های مادی برگزاری آن بر عهدۀ بخش خصوصی است. دلیل این امر هم آن است که قصد ما برگزاری این رویدادها به شکلی پایدار و مداوم است و از آن‌جایی که پرداخت هزینه‌های آن از بودجۀ شهرداری و شورای شهر کاری غیر ممکن است، بنابراین مساعدت مالی شرکت‌های خصوصی به منظور برگزاری این رویدادهای مهم ضروری به نظر می‌رسد. در برگزاری رویداد هفته مسقط نیز شرکت «سبک بتن پرتیکان» به عنوان مجری، تمام هزینه‌های برگزاری برنامه را بر عهده داشت.

 وی در ادامۀ صحبت‌های خود دربارۀ هفته مسقط افزود: از سوی دیگر برای اینکه این رویدادها به سرانجام مطلوبی برسد، تجار ما باید در تعامل پایدار با سایر شهرهای جهان باشند. در آینده نیز هفته تجاری اصفهان در مسقط در راستای کمک به تعامل دو طرفه و پایدار تجار ایرانی و عمانی برگزار خواهد شد. جالب است بدانید که ما در خلال برگزاری این رویداد با یک شرکت عمانی آشنا شدیم که مشابه رویداد هفته مسقط را ماهی یک‌بار در استانبول برگزار می‌کند. خسروی در آخر نیز تصریح کرد: البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قرار بر این نیست سرمایه‌گذاری از سوی تجار عمانی در اصفهان صورت گیرد، بلکه هدفِ اصلی، تنها توسعۀ صادرات کشور و معرفی ظرفیت‌های صادراتی اصفهان است.

c2

آماده تجارت با ایران هستیم

یعقوب ابوتمیمی نماینده هیئت تجاری مسقط نیز در مراسم اختتامیه، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد با اشاره به ظرفیت‌های بالا و مثبتِ شهرک‌های صنعتی اصفهان و همچنین ظرفیت‌های بالای ایران در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی اعلام کرد: ما آماده تجارت با ایران هستیم و امید داریم که نمایشگاهی برای محصولات ایرانی در مسقط پایتخت عمان برگزار شود. وی همچنین خاطر نشان شد که لازم است یک خط پروازی مستقیم از اصفهان به مسقط به منظور تسهیل ارتباط تجار عمانی با اصفهان راه اندازی شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای جاذب گردشگر در کشور ایران و به ویژه شهر اصفهان بیان داشت: باید آمار گردشگران خارجی در ایران ۱۰ برابر میزان فعلی باشد.

c3

برگزاری 400 مذاکره B2B و انعقاد 25 تفاهم نامه در هفته تجاری مسقط

محمدجواد نصر اصفهانی، مدیرعامل شرکت «سبک بتن پرتیکان»، مجری برگزار کنندۀ هفته مسقط در اصفهان، نیز با اشاره به وجود استعدادهای زیاد و ظرفیت‌های مثبت برای همکاری تجاری میان ایران و عمان گفت: لازم است برای تداوم این‌گونه همکاری‌ها هر سه ماه یک‌بار نشستی میان تجار اصفهان و مسقط برگزار شود. وی ضمن بیان این مطلب افزود: بسیاری از تجار ایرانی علاقه‌مند به مذاکره با تجار عمانی بودند اما متأسفانه به دلیل کمبود زمان، تعداد بالای مذاکرات و تداخل زمانی آن‌ها، نتوانستیم همه مذاکرات را برگزار کنیم.

نصر اصفهانی ادامه داد: هفته مسقط به عنوان اولین رویداد فرهنگی، اقتصادی میان ایران و عمان توسط بخش خصوصی مدیریت شد، که نتایج مذاکرات بسیار مثبت ارزیابی شد و البته باید تأکید کرد که شورای شهر اصفهان در این زمینه مساعدت فراوانی به بخش خصوصی نمود. وی خاطر نشان کرد: ما تصور انعقاد بیش از یک قرارداد را نداشتیم، اما در این هفته شاهد برگزاری ۴۰۵ جلسه و امضای ۲۵ تفاهم‌نامه بودیم و اکنون پس از پایان این رویداد، وظیفۀ ارائه مستندات به منظور استمرار این جلسات تجاری با بخش خصوصی را بر عهده داریم.

مدیرعامل شرکت «سبک بتن برتیکان» در خاتمۀ اظهارات خود دربارۀ برگزاری هفته مسقط اعلام کرد: وزارت بهداشت و درمان عمان از متخصصان ایرانی برای حضور در این کشور دعوت به عمل آورده است و ما نیز این دعوت را به فال نیک می‌گیریم.