سال ۹۷ نفس‌های آخرش را می‌کشد. این سال بازار ارز شگفت‌انگیزی داشت. طوری که در عرض یک سال قیمت دلار در بازار با افزایش ۱۷۹ درصدی تقریبا سه برابر شد. آخرین بار این اتفاق در سال ۹۰ و ۹۱ افتاد، اما زور هیچکدام از آن‌ها به سال ۹۷ نرسید و همین مورد باعث شگفت‌انگیز شدن سال ۹۷ بود. در این سال همه ارز‌های پرطرفدار خارجی در ایران افزایش قیمت پیدا کردند. کمترین افزایش قیمت در مورد لیر ترکیه اتفاق افتاد و آن هم به این خاطر بود که ترکیه هم مثل ما در سال ۹۷ یک تلاطم ارزی را پشت سر گذاشت. با این حال لیر ترکیه در سال ۹۷ نسبت به ریال ما حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد. در این گزارش می‌توانید تغییرات ۱۰ ارز پرطرفدار خارجی در سال ۹۷ را ببینید.

دلار آمریکا؛ حدود ۱۸۰درصد
دلار در سال ۹۷ دل همه ما رو خون کرد. دلار آمریکا پرطرفدارترین ارز در دنیاست و بازار ایران از این قاعده مستثنی نیست. این ارز نسبت به دیگر ارز‌های خارجی بیشترین افزایش قیمت را در بازار داشت و با افزایش ۱۷۹ درصدی تقریبا سه برابر شد. قیمت دلار در اولین روز‌های سال ۹۷ حدود چهار هزار و ۷۶۰ تومان بود و در ادامه تا مرز ۲۰ هزار تومانی در روز‌های اول مهرماه رسید. دلار بعد از آن روز چندبار دچار مرز‌های روانی شد. طوری که در نیمه دوم سال ۹۷ برای مدتی در مرز‌های ۱۱ هزار تومانی و ۱۲ هزار تومانی قیمت خورد و حالا هم در مرز ۱۳ هزار تومانی نوسان پیدا می‌کند. دلار در سال ۹۷ هرگز کمتر از نرخ روز اولش نشد و حداقل قیمتی که در نیمه دوم امسال داشت معادل ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود. در حال حاضر در دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت اول سال: چهار هزار و ۷۶۴ تومان
قیمت آخر سال: ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان

یورو؛ بیش از ۱۵۰ درصد
حتی یورو در سال ۹۷ مقابل دلار کم آورد. طوری که ارزش دلار آمریکا از ۰.۸۱ یورو در اول سال ۹۷ به ۰.۸۸ یورو رسیده است. هرچند این تغییر قیمت به چشم ما ایرانی‌ها خیلی کم به نظر می‌رسد. یورو که ارز رسمی اکثر کشور‌های اروپایی است و در همه آن‌ها مبادله می‌شود، دومین ارز پررونق در ایران است. در حال حاضر هر یورو معادل ۱۵ هزار و ۵۵ تومان قیمت دارد. اول سال ۹۷ هر یورو حدود پنج هزار و ۸۶۰ تومان قیمت داشت و در طول این سال ارزش آن در برابر ریال حدود ۱۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است. البته یورو در مقاطعی خیلی بیشتر از این حرف‌ها قیمت خورد. اوایل مهرماه با اوج گرفتن تلاطم ارزی، هر یورو در بازار آزاد تهران ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد. هرچند بعد از آن حداقل قیمت یورو در نیمه دوم سال ۹۷ به ۱۱ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.

قیمت اول سال: پنج هزار و ۸۵۹ تومان
قیمت آخر سال: ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان

درهم امارات؛ بیش از ۱۷۰ درصد
خیلی‌ها برای سفر دبی همراه خود درهم امارات می‌برند. البته اکثر صرافی‌های توصیه می‌کنند که خرید دلار برای سفر دبی به‌صرفه‌تر است. امارات در دنیا بین اقتصاد‌های بزرگ شناخته می‌شود. برای همین هر درهم امارات در یک ساله گذشته گام به گام دلار آمریکا پیشرفته و دلار در این کشور تغییر قیمت پیدا نکرده است. نرخ تبدیل دلار آمریکا به درهم امارات در یک سال اخیر همواره ۳.۶۷ درهم بوده است. هر درهم در حال حاضر سه هزار و ۶۲۰ تومان ارزش دارد. درهم امارات در ایران همپای دلار گران شده و افزایش بیشتری نسبت به دیگر ارز‌ها داشته است. اول سال ۹۷ هر درهم امارات معادل هزار و ۳۳۵ تومان قیمت داشت و این نشان می‌دهد درهم در سال ۹۷ حدود ۱۷۱ درصد گران شده است. بیشترین ارزش درهم در مهرماه رقم خورد که نرخ آن به پنج هزار و ۱۷۰ تومان رسید.

قیمت اول سال: هزار و ۳۳۵ تومان
قیمت آخر سال: سه هزار و ۶۰۰تومان

لیر ترکیه؛ بالای ۸۰ درصد
ترکیه در سال ۹۷ با تلاطم ارزی شدیدی روبرو شد و در این مورد با این کشور هم‌دردیم. طوریکه هر دلار آمریکا در اول سال ۹۷ معادل ۳.۸۹ لیر ترکیه بود و در مقاطعی به ۶.۸۲ لیر رسید. البته ترکیه توانسته تا حدودی تلاطم ارزی خود را کنترل کند و هر دلار در حال حاضر معادل ۵.۴۷ لیر ترکیه قیمت دارد. همین مورد باعث شده که لیر ترکیه کمترین افزایش را نسبت به دیگر ارز‌ها داشته باشد. اول سال ۹۷ هر لیر ترکیه معادل هزار و ۳۰۰ تومان بود و حالا با افزایش ۸۷ درصدی، هر لیر ترکیه حدود دو هزار و ۴۳۵ تومان در تهران فروخته می‌شود. هر لیر ترکیه در اوج تلاطم ارزی ایران در روز‌های اول مهر به حداکثر قیمت سه هزار و ۱۲۰ تومان رسید و بعد از پایین آمدن نرخ ارز، قیمت هزار و ۹۱۰ تومانی به خود گرفت.

قیمت اول سال: هزار و ۳۰۰ تومان
قیمت آخر سال: دو هزار و ۴۰۰ تومان

یوآن چین؛ حدود ۱۵۰ درصد
جنگ اقتصادی چین و آمریکا در سال ۹۷ به نفع آمریکا تمام شده. طوری که ارزش دلار آمریکا در برابر یوآن چین در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده و هر دلار آمریکا از ۶.۳۲ یوآن به ۶.۷۲ یوآن رسیده است. چین از جمله آن کشور‌هایی است که خود را در بین گزینه‌های موجود برای سفر خارجی قرار داده است. به خصوص که در صورت سفر به چین می‌توانید با خودتان کلی سوغاتی چینی بیاورید. یوآن چین در حال حاضر معادل هزار و ۹۸۰ تومان قیمت دارد و در سال ۹۷ با افزایش ۱۴۷.۵ درصدی روبرو شده است. طوری که اول سال هر یوآن چین معادل ۸۰۰ تومان قیمت داشت. حداکثر قیمت یوآن چین در سال ۹۷ دو هزار و ۷۷۰ تومان بود که در روز‌های اول مهر اتفاق افتاد. بعد از آن یوآن چین به هزار و ۴۸۵ تومان رسید که کمترین ارزش آن در نیمه دوم سال ۹۷ بود.

قیمت اول سال: ۸۰۰ تومان
قیمت آخر سال: حدود دو هزار تومان

درام ارمنستان؛ بالای ۱۴۰ درصد
درام ارمنستان از جمله آن ارز‌هایی است که به خوبی در برابر دلار ایستادگی کرده. سال ۹۷ خیلی از ارز‌ها ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست دادند که نمونه بارز آن ریال خودمان بود. با این حال درام ارمنستان در برابر دلار به طور کامل ارزش خود را حفظ کرد و از اول سال ۹۷ تا الان هر دلار آمریکا معادل ۴۸۷ درام ارمنستان قیمت دارد. درام ارمنستان در ایران افزایش قیمت کمتری نسبت به دیگر ارز‌ها داشته. اول سال ۹۷ هر ۱۰ درام ارمنستان معادل ۱۱۳ تومان ارزش داشت و حالا با به پایان رسیدن سال ۹۷ قیمت هر ۱۰ درام ارمنستان به ۲۷۲ تومان رسیده است. بیشترین ارزش درام ارمنستان در سال ۹۷ معادل ۳۹۰ تومان به ازای هر ۱۰ درام بود که در روز‌های اول مهر اتفاق افتاد. بعد از کاهش نرخ ارز هر ۱۰ درام ارمنستان در آذرماه به ۲۱۳ تومان رسید.

قیمت اول سال: ۱۱۳ تومان (هر ۱۰ درام)
قیمت آخر سال: حدود ۲۸۰ تومان (هر ۱۰ درام)

منات آذربایجان؛ بالای ۱۶۰ درصد
همسایه شمالی ما واحد پول نسبتا قوی‌ای دارد. نام واحد پول آذربایجانی‌ها منات است و هیچ تغییری در برابر دلار نداشته. دلار نسبت به اکثر ارز‌ها افزایش پیدا کرده، اما در سال ۹۷ همواره دلار در آذربایجان برابر ۱.۷ منات آذربایجان بوده و در حال حاضر هم همین نرخ را دارد. البته تغییرات قیمت منات آذربایجان مثل تغییرات قیمت دلار نبوده. اول سال ۹۷ هر منات آذربایجان حدود سه هزار تومان قیمت داشت و حالا به رشدی کمتر از رشد قیمت دلار، به هفت هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. بیشترین ارزش منات آذربایجان در سال ۹۷، روز‌های اول مهر اتفاق افتاده و در آن روز‌ها ارزش هر منات آذربایجان به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. بعد از سقوط بازار ارز قیمت هر منات آذربایجان به شش هزار و ۲۰ تومان رسید. این نرخ کمترین ارزش منات آذربایجان در نیمه دوم سال ۹۷ بود.

قیمت اول سال: دو هزار و ۹۶۰ تومان
قیمت آخر سال: هفت هزار و ۹۰۰ تومان

رینگیت مالزی؛ حدود ۱۵۰ درصد
احتمال ۹۰ درصد اگر پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود نکرده باشید، این روز‌ها یک پیامک در مورد تور کوالالامپور دریافت خواهید کرد. کوالالامپور مالزی است و واحد پول آنجا رینگیت است. هر رینگیت مالزی در شروع سال ۹۷ هزار و ۳۲۰ تومان قیمت داشت و در طول سال با افزایش ۱۴۶.۶ درصدی به سه هزار و ۲۵۵ تومان رسید. رینگیت زمانی که در مهرماه تلاطم ارزی به اوج خود رسید، حداکثر قیمت چهار هزار و ۶۰۰ تومان را به نام خود ثبت کرد. رینگیت بعد از سقوط دلار در آذرماه به دو هزار و ۴۵۰ تومان رسید که کمترین قیمت آن در نیم سال دوم ۹۷ بود. رینگیت در سال ۹۷ هرگز کمتر از هزار و ۳۲۰ تومان قیمت نخورد. در حال حاضر نرخ تبدیل دلار به رینگیت، ۴.۰۹ است. البته رینگیت نسبت به سال گذشته در بازار جهانی ارزش خود را از دست داده. چراکه سال گذشته هر دلار ۳.۹۲ رینگیت بود.

قیمت اول سال: هزار و ۳۲۰ تومان
قیمت آخر سال: سه هزار و ۳۰۰ تومان