پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 28 فروردین 1403, 7 شوال 1445, Tuesday 16 April 2024
کد خبر: 7898
منتشر شده در دوشنبه, 03 تیر 1398 00:42
تعداد دیدگاه: 0
تشکل‌های صنعتی از رونق خرید نقدی از مبدا تولید خبر می‌دهند؛

 تشکل‌های صنعتی از رونق خرید نقدی از مبدا تولید خبر می‌دهند. تغییر فرم دادوستدهای صنعتی از نسیه‌فروشی به نقدی، منجر به رونق تولید شده و فعالان صنعتی از این وضعیت راضی هستند. این خبر عملا مهر تاییدی بر داده‌هایی است که در ماه‌های اخیر در مورد صورت وضعیت تولید اعلام شده است. روزگذشته تشکل‌های صنعتی در نشستی مشترک در وزارت «صمت» اعلام کردند اگرچه مشکل تخصیص ارز برای برخی از شرکت‌های تولیدی همچنان پابرجاست، اما مشکل نقدینگی به‌دلیل عبور از نسیه‌فروشی رفع و عملکرد آنها نسبت به گذشته بهتر شده است.  

 
رونق خرید نقدی از مبدأ تولید

وضعیت تولید رو به بهبود است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به داده‌های جدید اعلام شده از سوی مرکز آمار درخصوص رشد اقتصادی، شاخص مدیران خرید (شامخ)، عملکرد شرکت‌های بورسی و... استناد کرد. داده‌هایی که شامل سیگنال‌های مثبت است؛ در این میان، دبیران تشکل‌های صنعتی در نشستی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، کاهش دمای یخبندان صنعتی را به صورت تلویحی تایید کردند. به گفته فعالان بخش خصوصی با توجه به چرخش روند خرید از نسیه به نقدی طی ماه‌های اخیر شاهد بهبود ضریب بازگشت سرمایه در بنگاه‌های تولیدی بوده‌ایم که این امر بهبود مشکل تامین نقدینگی را در بخش تولید به همراه داشته است. تایید این خبر در حالی است که برخی از تولیدکنندگان این نکته را مدنظر قرار داده‌اند که خروج از فاز نسیه‌فروشی بیش از همه به نفع بنگاه‌هایی است که مواد اولیه تولید می‌کنند؛ ولی برای سایر بنگاه‌هایی که نیازمند مواد اولیه هستند این قضیه متفاوت است. با وجود آنکه مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در سال ۹۷ را منفی اعلام کرده بود، اما بررسی‌های دقیق‌تر داده‌های اعلام شده حکایت از آن داشت که میزان تولید ناخالص داخلی در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز بهبود یافته است. حال فعالان بخش خصوصی در این نشست از «بهبود ضریب بازگشت سرمایه» خبر دادند.   

در این‌خصوص دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست خبری مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن که دهم تیر ماه برگزار می‌شود، اعلام کرد اتفاق مثبتی که در تولید کشور رخ داده، آن است که بسیاری از تولیدکنندگانی که مشکل تامین نقدینگی به‌دلیل فروش‌‌های نسیه داشتند، در حال‌حاضر با توجه به افزایش خرید نقدی وضعیت بهتری دارند؛ چراکه تغییر در روند خرید موجب شده تا شاهد بهبود ضریب بازگشت سرمایه در بنگاه‌های تولیدی باشیم. بازده‌ سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه « ROI» نسبتی است که سود حاصل از سرمایه‌‌گذاری را در قالب درصدی از هزینه‌  اولیه محاسبه می‌‌کند. به عبارت دیگر، در قالب درصدی از هزینه‌ خرید، میزان سود‌آوری سرمایه‌گذاران محاسبه می‌شود. نرخ بازگشت سرمایه به سرمایه‌‌گذاران نه‌تنها برای ارزیابی چگونگی عملکرد سرمایه‌گذاری‌ آنها، بلکه برای مقایسه‌ عملکرد سرمایه‌‌گذاری‌‌های مختلف در انواع و اندازه‌های متفاوت هم استفاده می‌شود. به گفته محمدرضا مرتضوی، یکی دیگر از نکات مثبت اقتصادی کشور به سخت شدن فرار مالیاتی بازمی‌گردد، روندی که باعث شده تا این امکان برای بنگاه‌های تولیدی به‌وجود آید که بتوانند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند، با این شرایط از مسوولان کشور می‌خواهیم فرارهای مالیاتی را سخت و سخت‌‌تر کنند تا بتوان در یک فضای سالم اقتصادی، رقابت بهتری را تجربه کرد. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: به‌دلیل اینکه در شرایط عادی قرار نداریم، بنگاه‌های تولیدی نمی‌توانند برنامه درازمدت چندساله برای خود تدوین کنند به همین دلیل باید در تعامل و گفت‌‌وگوی نزدیک و بی‌‌پرده با مسوولان کشور، شرایط را مدیریت کنیم.

شروط حذف ارز دولتی

محمدرضا فیاض مشاور وزیر و رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن نیز در این نشست درباره بحث داغ این روزها مبنی بر ضرورت حذف ارز ارزان از لیست کالاهای اساسی عنوان کرد: موضوع قیمت ارز چیزی نیست که در یک برهه خاص بتوان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد و در یک لحظه آن را عملیاتی کرد، بلکه با توجه به شرایط باید تصمیم گرفت و بهترین روش را انتخاب کرد که در این رابطه سه نظریه وجود دارد مبنی بر اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شود، عرضه آن متوقف شود و اگر قرار است ارز ارزان تخصیص یابد، روند آن تا چه زمانی ادامه داشته باشد. این سه موضوع در حال بررسی و بحث است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه موضوع حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی در حال بررسی و تبادل‌نظر است،‌ گفت: در صورتی در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود که شرایط بین‌المللی اجازه این تصمیم‌گیری را بدهد و در ضمن، تامین و توزیع مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و ارائه به بازار، وضعیت مشخصی داشته باشد. فیاض این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که در بخش عرضه کالا به جامعه باید تفاهم کلی ایجاد شود.

عدم همخوانی قیمت درج شده روی برخی کالاها با نرخ بازار یکی دیگر از مواردی است که مشاور وزیر صمت درخصوص آن با اشاره به اینکه نحوه قیمت‌گذاری یک رویه متداول و مشخص دارد، عنوان کرد: مرجع تصمیم‌گیری‌ها درخصوص قیمت‌گذاری، ستاد تنظیم بازار است که نماینده‌های دستگاه‌های مذکور در آن حضور دارند و شرایط روز اقتصاد را بررسی کرده و در مورد قیمت تصمیم می‌گیرند. فیاض با بیان اینکه نمایندگان ستاد تنظیم بازار و تشکل‌های تولیدی بنا بر معیارهای روز اقتصادی و تولیدی، قیمت کالاها را تعیین و پایش می‌کنند، ادامه داد: بعد از اینکه قیمت‌‌ها در ستاد تنظیم بازار مشخص شد، ممکن است امواج اجتماعی باعث ایجاد تغییراتی در این قیمت‌ها شود یا برخی از قیمت‌ها عدول کنند که دستگاه‌‌های نظارتی موظفند بر این موضوع نظارت داشته باشند.

فیاض در ادامه با اشاره به سه گام اصلی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاری به‌عنوان سیاست اصلی خود در نظر گرفته، اظهار کرد: در گام اول تلاش ما این است که هیچ واحد صنعتی فعالی، تعطیل یا نیمه‌تعطیل نشود، گام دوم فعال کردن ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و رساندن آنها به حداکثر تولید است و گام سوم، فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و رساندن آنها به ظرفیت تولید است.  وی همچنین از بهره‌برداری از هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در بخش‌های مختلف از صنایع لبنی تا صنایع مس و کاتد خبر داد و افزود: این طرح‌ها از ۱۰ تیرماه یکی از پس از دیگری به عرصه تولید وارد خواهند شد.

تقدیر از بخش‌های تخصصی

رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن همچنین با اشاره به اینکه در روز ملی صنعت و معدن در ۱۵ بخش که ۹ تا ۱۱ مورد آن بخش تخصصی تولید و ۴ بخش آن طرح‌ها و افراد است، تجلیل انجام می‌شود، عنوان کرد: ۹ بخش تخصصی تولید شامل برق و الکترونیک، لوازم خانگی و فلزی، صنایع غذایی و دارویی و شیمیایی و سلولزی، خودرو و نیرومحرکه، ماشین‌سازی و تجهیزات، صنایع نساجی و پوشاک، صنایع معدنی، اکتشافات معدنی و خدمات فنی و مهندسی هستند و در کنار بخش‌های تخصصی از طرح‌ها، شهرک‌های صنعتی، صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی نیز تجلیل می‌شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید