پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 8525
منتشر شده در یکشنبه, 13 مرداد 1398 00:35
تعداد دیدگاه: 0

بالاخره گمرک آمارهای تجارت خارجی را به‌روز کرد. البته آمارها مربوط به سه ماه بهار بوده و هنوز آمار تیرماه روی پورتال گمرک قرار نگرفته است. پس از آنکه گمرک از ارائه آمار تجارت خارجی کشور امتناع کرد،...

بالاخره گمرک آمارهای تجارت خارجی را به‌روز کرد. البته آمارها مربوط به سه ماه بهار بوده و هنوز آمار تیرماه روی پورتال گمرک قرار نگرفته است. پس از آنکه گمرک از ارائه آمار تجارت خارجی کشور امتناع کرد، آمارهای صادرات و واردات از طریق منابعی به‌جز گمرک که مسوولیت اصلی انتشار آنها را برعهده دارد، منتشر شد. اما حال این منبع رسمی بعد از دو ماه آمارهای خود را به‌روز و تجارت خارجی در فصل بهار را اعلام کرده است.
 

براساس آمارهای اعلام شده، کمترین ارزش صادراتی در فصل بهار مربوط به فروردین ماه و بیشترین ارزش صادرات مربوط به اردیبهشت ماه است. از سوی دیگر بیشترین واردات نیز در اردیبهشت ماه و کمترین واردات در فروردین انجام شده است. در عین حال آمار تجارت خارجی ماه به ماه نشان می‌دهد که در بین سه ماه فصل بهار، تراز تجاری خردادماه منفی و دو ماه دیگر مثبت بوده است.

تجارت در بهار

در مجموع در فصل بهار ۸ میلیون و ۸۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی نزدیک به ۶ درصد رشد داشته؛ اما ارزش آن با کاهش نزدیک به ۹ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین صادرات نیز به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۵ درصد رشد داشته و به ۱۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار رسیده است. وزن کالاهای صادراتی با افت بیش از یک درصد به ۴۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسیده است.

افت تجاری در فروردین

هر سال تجارت خارجی در نخستین ماه سال، چندان کارنامه درخشانی ندارد. در فصل بهار هم کمترین میزان صادرات و واردات در فروردین ماه رقم خورده است. در این ماه ارزش واردات ۲ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار بوده و وزن کالاهای وارداتی به ۲ میلیون و ۸۳ هزار تن رسیده است. همچنین ارزش صادرات فروردین ماه نیز ۲ میلیارد و ۵۴۷ میلیون دلار و وزن آن ۸ میلیون و ۵۲۷ هزار تن است. بنابراین تراز تجاری این ماه به نفع صادرات و معادل مثبت ۲۱۳ میلیون دلار است، حجم تجارت خارجی در این ماه نیز معادل ۴ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار ثبت شده است.

رکورد قابل‌توجه اردیبهشت

دومین ماه فصل بهار رکورددار صادرات و واردات است. در این ماه صادرات رشد ارزشی ۱۳۰ درصدی را نسبت به فروردین تجربه کرده و به ۵ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین وزن کالاهای صادراتی با رشد ۱۵۵ درصدی نسبت به ماه گذشته (فروردین) به ۲۱ میلیون و ۷۴۶ هزار تن رسیده است. واردات در این ماه نیز ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار و وزنی معادل ۳ میلیون و ۵۷۱ هزار تن داشته که نسبت به ماه گذشته به لحاظ وزنی رشد بیش از ۷۱ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد نزدیک به ۹۰ درصدی را تجربه کرده است، بنابراین در اردیبهشت تراز تجاری مثبت یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلاری و حجم تجارت معادل ۱۰ میلیارد و ۲۹۴ میلیون بوده است.

تراز منفی تجارت در خرداد

خردادماه ورق برگشت و صادرات و واردات نسبت به اردیبهشت افت کرد. در این ماه ۳ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۷۷ هزار تن به بازارهای هدف صادر شد. مقایسه وزن و ارزش صادرات در ماه سوم نسبت به ماه گذشته (اردیبهشت) بیانگر آن است که وزن کالاهای صادراتی افت نزدیک به ۵۴ درصدی را ثبت کرده و تجربه افت ۴۷ درصدی نیز در ارزش صادرات رقم خورده است.  این آمار نشان می‌دهد در سومین ماه نخستین فصل سال‌جاری ارزش واردات نیز با افت ۵/  ۲۰ درصدی نسبت به اردیبهشت، به ۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار رسیده و وزن آن هم با افت حدود ۱۰ درصدی به ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار تن کاهش یافته است. از این‌رو تراز این ماه، منفی ۴۳۳ میلیون دلار و حجم تجارت ۶ میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار بوده است.

05-02

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید