نوسان: اتاق بازرگانی در دوره جدید بهبود شاخص های کسب و کار اصفهان را در اولویت خود قرار داده است. این درحالی است که بسیاری از فعالان از نبود فضای مناسب اقتصادی در اصفهان گلایه مند هستند. واقعا این فضای تعامل برای بهبود فضا در حوزه اقتصادی استان فراهم است؟

در ابتدا می بایست اشاره ای به واقعیت های اقتصادی، مالی و پولی کشور و محدودیت های بازار کسب و کار داشته باشم. نمی توان بدون در نظر داشتن تنگناهای مشهودی چون تحریم های همه جانبه و محدودیت شدید در تبادلات مالی و تجاری که طی سال های پس از انقلاب و حتی در دوران دفاع مقدس بی سابقه بوده انتظار نامتعارفی را از مجموعه تیم اقتصادی استان متصور بود. ولی از منظر یک فعال اقتصادی و در حال حاضر به عنوان نماینده بخش خصوصی استان که تجربه دوره مدیریتی متعددی را در کارنامه خود دارد، باید ضمن تقدیر از مدیریت های قبلی استان اعتراف نمایم که تیم مدیریت استان در دوره اخیر برای حوزه تولید، تجارت و کسب و کار با تلاش مجاهدانه در شرایطی بسیار سخت، با ایجاد فضای تعاملی ویژه بین حوزه های حاکمیتی مجریه، قضائیه و مقننه و در راس آن استاندار محترم که با راهبری دلسوزانه و بسیج مدیریت استان و همچنین نگاه دلسوزانه ریاست محترم دادگستری و مجموعه مسئولین تابعه این نهاد تأثیر گذار با همکاری نمایندگان محترم و شریف استان و ارکان اقتصادی بخش خصوصی بویژه انسجام و وفاق کم نظیر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اصفهان گویای یک پیام اساسی است و آن پیام این است، در هر شرایطی با همدلی و تعامل سازنده می توان بر مشکلات غلبه کرد.

نوسان: اما چرا طی سال های گذشته به خصوص در اقتصاد اصفهان کاری از پیش نرفته است؟

در دنیا، اقتصاد سیاسی، اقتصاد بین المللی، توافقات سیاسی، اقتصادی و ... تعاریف متفاوت خود را دارند. لذا دانستن زبان تجارت و مفاهیم اقتصاد بین المللی از مهارت های مهم و لازم کارگزاران و فعالان اقتصادی به شمار می آید. شوربختانه باید اعتراف کرد که ساختار موجود استان سرمایه گریز است. متاسفانه برخی وعده ها و ایده ها از جنس دلخوشی های زودگذر بوده و هرگز به جهت عدم استحکام کارشناسی و یا کوتاهی در  پیگیری های لازم عملیاتی نشده است.

نوسان: به بحث نیروی انسانی اشاره کردید؛ از زمان فعالیت دوره نهم اتاق بازرگانی، تعدیل و جابجایی نیروی انسانی یکی از دغدغه های مهم اتاق بوده است. دلیل این موضوع چیست؟

این موضوع امری بدیهی و یک قاعده روشن است. معتقدم جابجایی در پست های سازمانی و چرخش مدیریت یک اصل است، نیروی انسانی نباید به مدت طولانی در یک پست ثابت بماند؛ این هم برای شخص و هم برای سازمان مضر خواهد بود. در هرم بهره وری نیروی انسانی سازمان ها چند رکن اساسی وجود دارد که می گوید در یک سازمان نیروی انسانی به نحوی باید توانمند شود که امنیت شغلی پیدا کند و حتی اگر روزی از آن سازمان قطع همکاری نمود، به دلیل توانمندیش به راحتی جذب سازمان و کار دیگری بشود. همچنین سازمان نمی تواند ریسک کند و باید برای یک موقعیت چند جانشین و گزینه داشته باشد.

 

نوسان: شعار شما در انتخابات این دوره اتاق بر شاخص محوری و تغییر فضای کسب و کار اصفهان بود. این موضوع در حوزه منابع انسانی چگونه عملیاتی می شود؟

جذب نیروی انسانی و استخدام براساس همان شاخص های محوری و مدل کاملاً علمی خواهد بود که در این دوره تا کنون برای  جذب نیرو پنج فراخوان انجام شده است و 450 نفر ثبت نام کرده اند. افرادی می توانند وارد اتاق شوند که  آزمون، مصاحبه و تست های مختلف را بگذرانند و شرایط لازم را احراز نمایند. به اعتقاد من منابع اتاق حکم بیت المال را دارد و ما در مأموریت و تعهد خود به فعالان اقتصادی و کسانی که به ما اعتماد کرده اند باید متعهدانه عمل نماییم.

نوسان: اما در بحث انتخاب دبیر کل اتاق با وجود حساسیتی که بر روی آن بود، چرا بدون اطلاع رسانی قبلی و رسانه ای، صورت پذیرفت؟

طبق اساسنامه اتاق، انتخاب دبیرکل بر عهده رئیس اتاق و تایید هیئت رئیسه می باشد که از ابتدا گزینه های متعدد، متنوع و کارآمدی  از جانب هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفت که با برخی از این گزینه ها نیز مصاحبه ای انجام پذیرفت، برخی از جانب اتاق امتیاز کسب نکردند و برخی نیز به دلایل و شرایط خاص توفیق همکاری با ایشان برای اتاق میسر نشد و این فرآیند در حال انجام و تکمیل است تا با مشورت صاحبنظران فردی که در حوزه اجرایی و اقتصادی واجد سوابق، آگاهی و تجربیات ویژه ای باشد انتخاب گردد تا ضمن ایجاد فضای تعاملی ناظر بر الزامات اتاق های نسل سوم با بهره گیری از مشاوران و کارشناسان خبره کشوری در آینده بتواند تحولات کاربردی در قدر و شان اتاق اصفهان رقم بزند. هرچند انتخاب مدیران مجموعه فرآیندی ثابت و ایستا ندارد و بر اساس شایسته سالاری در حال تکمیل و تصحیح است.

 

نوسان: جنابعالی عملکرد اتاق در دوره گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟ مثلا رویدادهایی مانند "درمسیر موفقیت" و یا برگزاری استارتآپ ویکندها و یا در حوزه جوانان با اقبال خوبی روبرو میشد. با این وجود به نظر می رسد در این دوره اعتقادی به این  برنامه ها وجود ندارد!. دلیل این اتفاق چیست؟

قطعاً هر دوره ای از فعالیت و خدمات همکاران ما در اتاق با تفکر اقتصادی ویژه ای همراه بوده که در جای خود قابل تقدیر خواهد بود البته نقد و بررسی و قضاوت در خصوص عملکرد هر دوره صرفاً ناظر به نتیجه پیش روی اقتصاد استان و تأثیرگذاری بر شاخص های توسعه پایدار آن منوط خواهد بود. لذا باید بررسی کرد رویدادهای مورد اشاره تا چه اندازه منطبق با نیاز و اولویت ها و چالش های اقتصادی بوده. الزاماً برنامه های مولد و تأثیر گذار در دوره جدید با تغییراتی روزآمد استمرار خواهد داشت. و اما اعتقاد راسخ دوره مدیریتی جدید و ناظر بر وظایف اصلی و کاربردی از جمله چاره اندیشی برای 97 درصد از فعالیت های متوقف شده شرکت های دانش بنیان، ایجاد بازار داخلی و بین المللی برای 20 هزار اختراع دانش بنیان ثبت شده و همچنین در حوزه استانی، تقویت اقتصاد استان و رونق محیط کسب و کار و ارتقاء شاخص های معیشتی و توسعه صنعت گردشگری، برند ملی اصفهان طراحی و در دستور اجرا قرار گرفته است.

 

نوسان: اجازه می فرمایید به بحث انتخابات اتاق بازرگانی ایران ورود کنیم؟ مانند دوره های قبل بازهم اصفهان در جمع هیات رییسه کرسی ندارد! استراتژی اتاق اصفهان در انتخابات این دوره اتاق ایران چه بود و چقدر عملکرد خود را موفقیت آمیز می بیند؟

تغییر  فرآیند و قالبهای معمول قطعاً مستلزم  صبر، تحمل و ممارست هوشمندانه می باشد لذا تأثیرگذاری در حوزه های استراتژیک اقتصادی نیازمند چیرگی منطق کارشناسانه اکثریت اعضاء می باشد، اما با تمام احترامی که برای هیئت رئیسه اتاق ایران به واسطه کسوت، تجربه و سابقه قائل هستم براساس استراتژی و تفکر مجموعه حاضر مفاهیم و مدل هایی از اقتصاد به اعضاء منتقل و شاید ناخواسته تئوریزه شده است که با جو حاکم که اکثراً نگاه ساخت و تجهیز و پیمانکاری را تبلیغ و ترویج می کند و اما گروهی هرچند در اقلیت با نگاهی سازنده و روزآمد معتقدند موفقیت و پیشرفت اقتصادی کشور در چرخش اتاق واردات محور به اتاق صادراتی و تولید محور است، هرچند اتاق اصفهان در ظاهر نماینده ای در جمع هیئت رئیسه اتاق ایران ندارد ولی منشاء پارادایمی گردیده که در آینده ای نزدیک تحول شگرفی در روند سیاست های اجرایی اتاق های کشور را شاهد خواهیم بود. اتاق اصفهان با ارائه طرح ایجاد فراکسیون تولید و صادرات استانهای صنعتی کشور را در یک همگرایی کم نظیر ایجاد و تثبیت نمود که با استقرار آن بعنوان مولد اقتصاد پایدار با همراهی کمیسیون های تخصصی و هیئت رئیسه اتاق ایران نقش آفرینی خواهد کرد.