وی از سفری که به سوریه داشته، خبر و تجربیاتی دارد که می‌تواند به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در سوریه کمک کند. اولین موضوعی که بیان می‌کند و نکته مهم در تجارت بین‌المللی قلمداد می‌شود، بکر بودن بازار سوریه است. وی ادامه داد: «شرایط برای سرمایه‌گذاری در این کشور فراهم است و اعتقاد دارم که نباید کوتاه مدت و تنها برای صادرات کالا به بازار سوریه فکر کرد.»
ایران با سوریه بیگانه نیست
ایران با بازار سوریه بیگانه نیست و چند وقتی است که سرمایه گذاری‌های محدودی در این کشور صورت گرفته است، ولی سرمایه گذاری‌های انجام شده شکل و شمایل دولتی دارد و اکنون با برقراری امنیت، قرار است فضا برای حضور بخش خصوصی در سوریه فراهم شود.
در کدام بخش سوریه سرمایه‌گذاری کنیم؟
سوریه به چه سرمایه گذاری‌های نیاز دارد و بخش خصوصی در کدام حوزه‌ها می‌تواند ورود کند که ریسک سرمایه‌گذاری آن به کم‌ترین حد خود برسد؟ این سؤالی است که برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در مورد سوریه دارند. بعد از انتشار گزارش اول روزنامه ایران(روز گذشته) از سوریه و پذیرا بودن بازار این کشور از سرمایه‌گذاران برخی از فعالان اقتصادی با روزنامه ایران تماس گرفتند و پرسیدند کدام حوزه سرمایه‌گذاری سودده است؟
حسین پیرمؤذن عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و سوریه به این سؤالات پاسخ داد و گفت: زیرساخت‌های سوریه آسیب دیده و این کشور نیاز به کمک برای بازسازی دارد، لذا بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت برای حضور در سوریه استفاده کند. سرمایه‌گذاران در حوزه‌های آب، برق و گاز این امکان را دارند که در احیای زیرساخت‌ها با سوریه همکاری کنند.
وی ادامه داد: به غیر از حوزه‌های یاد شده توصیه می‌کنم، بخش خصوصی در بخش نساجی، صنایع غذایی، پتروشیمی و عمرانی هم وارد سوریه شود، این فعالیت‌ها قابلیت توسعه زیادی دارد. البته تا قبل از جنگ در سوریه، این کشور یکی از تولیدکنندگان برتر پارچه بوده است، به همین جهت با مشارکت با طرف سوری می‌توان در صنعت نساجی به دستاوردهای خوبی دست یافت.
بخش خصوصی کجا برود؟
سؤال دیگری که بخش خصوصی در مورد سوریه دارد این است که آیا امکان استقرار در این کشور را دارند و آیا از سوی مجموعه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرند؟ عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و سوریه در پاسخ به این شبهه بخش خصوصی گفت: چندی پیش اتاق بازرگانی ایران در دمشق یک مرکز تجاری خرید تا بخش خصوصی که می‌خواهد به سوریه برود از این مرکز تجاری که وسعت بالایی دارد، استفاده کند. این مرکز تجاری یک میلیون و 500 هزار دلار خریداری شده است.
وی تصریح کرد: با تقسیم‌بندی مرکز تجاری بزودی بخش خصوصی می‌تواند در آن مستقر شود و شرکت خود را تأسیس کند.
اتاق بازرگانی تا یک ماه آینده فعال می‌شود
تا چندی پیش روابط بازرگانی ایران و سوریه دولتی بود و بخش خصوصی تنها در قالب کمیته، آن هم به‌صورت کمرنگ فعالیت می‌کرد. ولی با استقبال از توسعه همکاری‌ها و روابط، جلسات اولیه برای ایجاد اتاق بازرگانی مشترک با سوریه برگزار شده است و تا یک ماه آینده به‌صورت رسمی اتاق بازرگانی ایران و سوریه فعال خواهد شد. این خبری است که پیرمؤذن داد و گفت: همکاری با ایران در اولویت اول کشور سوریه است، آنها می‌خواهند سرمایه‌گذاران ایرانی، سوریه را سامان و توسعه دهند. این نوع نگاه کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران ایرانی با شرایط بهتری در سوریه حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: با شرایطی که سوریه دارد حداقل به مدت 20 سال می‌توان در بازار سوریه بود.
رقبای ایران
عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه به رقبای ایران در بازار سوریه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ترتیب عربستان، کویت و عمان رقبای سرسخت ایران برای حضور در بازار سوریه هستند.از این‌رو ما باید با سرعت وارد این بازار شویم اگر با تأخیر به سوریه برویم بازار این کشور را دو دستی به رقبا داده‌ایم.
چالش‌های حضور
سوریه کشوری است که به تازگی از جنگ خارج شده و آسیب‌های زیادی دیده است.به همین دلیل 3مشکل برای تجار وجود دارد که قطعاً با همکاری دولت سوریه حل می‌شود. پیرمؤذن درباره این سه چالش گفت: شرایط نامناسب زیرساخت‌ها، عدم امنیت نسبی مسیر برای صادرات کالا و مشکل در مبادلات پولی 3 چالش پیش روی سرمایه‌گذاران است که با رفع آنها توسط دولت سرمایه‌گذاری بسیار سهل می‌شود.
خبرهای خوش
وی در مورد  رفع این چالش‌ها توضیح داد: آنگونه که دولت‌ها توافق کردند، قرار است برای حل مبادلات پولی، بانک ایجاد شود. روز یکشنبه هم هیأتی از سوریه به ایران آمد تا در مورد ایجاد بانک توافق‌هایی صورت بگیرد. در مورد مسیر هم قرار است مسیر جاده‌ای جایگزین مسیر دریایی شود. اکنون کالاها به ترکیه یا بندرعباس می‌رود و سپس به سوریه صادر می‌شود اما مسیر سبز جاده‌ای ایران-عراق -سوریه بسیار بهتر و امن‌تر است که بزودی راه می‌افتد.
شهرک صنعتی سالم است
پیرمؤذن ادامه داد: امنیت اقتصادی در سوریه فراهم است و تجار از این بابت هیچ مشکلی ندارند. با تزریق منابع مالی از طرف سوریه بازسازی آن با سرعت انجام خواهد شد. نکته جالب اینکه در سفر اخیری که به سوریه داشتم دیدم با آنکه دمشق آسیب زیادی دیده و عملاً محل استقرار داعش بوده اما شهرک صنعتی آن کاملاً سالم و قابل استفاده است. با تأمین زیرساخت‌های این شهرک چون آب و برق می‌توان تولید را در آنجا شروع کرد.
وی افزود: بازار سوریه بسیار بکر و امن است و باید با همکاری بخش خصوصی دوطرف به سمت همکاری‌های مشترک رفت.

بـــرش
تولید «شام»

از مجموعه‌هایی که سابقه حضور در سوریه را داشته و دارد و اکثر مردم آنها را می‌شناسند، ایران خودرو و سایپا است. 12 سال قبل (سال 2007) دو شرکت یاد شده در سوریه خط تولید برای ساخت خودروهای سمند، سورن، رانا، دنا و پراید را احداث کردند. اما بعد از حضور معارضین که حدود 8 سال طول کشید (اسفند89) ایران خودرو و سایپا فعالیت خود را متوقف کردند. با پایان یافتن جنگ تحمیلی سوریه این شرکت‌ها برگشتند و می‌خواهند در تولید خودرو همکاری کنند. در آخرین اظهارنظرها اعلام شد که سایپا می‌خواهد با تولید اچ 330 و ایران خودرو با تولید شام (انواع سمند)برگردد.
19 تیرماه، خانم قادری وزیر امور اجتماعی و کار سوریه در ایران اعلام کرد که پس از اتمام جنگ، خودروی ایرانی «شام» به تولید خود ادامه خواهد داد. درست است که شرکت‌های خودروسازی مختلفی در طول جنگ سوریه آسیب دیدند اما ما تلاش کردیم که هرچه سریع‌تر آنها را به مدار تولید بازگردانیم.