در نشست اعضای انجمن مدیران صنایع شعبه اصفهان که با هدف تقویت رویکردهای صادراتی برگزار شد، تحقیق پیرامون بازارهای صادراتی، شناخت نیازها، انتظارات و سلایق کشورهای هدف و تلاش برای پایدارسازی مقرراتی منسجم در استراتژی توسعه صادرات و ارتباطات خارجی بعنوان الزاماتی اعلام شد که بخش خصوصی باید برآنها متمرکز گردد.

 

تخصیص منابع

به تحقیقات بازار صادرات

احمدرضا شکرچی زاده، دکترای مدیریت بازاریابی که به عنوان استاد مدعو در این نشست حضوریافته بود، با توصیه به داشتن طرح و برنامه(action plan) در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: بدون تردید تخصیص درصدی از منابع به تحقیقات بازار که مبتنی بر روش های علمی روز باشد، در موفقیت ما در امر صادرات بسیار موثر خواهد بود. زیرا اجناس متنوع و فراوانی وجود دارد که بصورت تخصصی و حرفه ای روی آنها بازاریابی و تحقیق صورت نگرفته است. بعنوان مثال در زمینه سنگ، برخی از فعالان این عرصه باوجود انبارهای انباشته از سنگ های فراوان، نمی دانند محصولات خود را چگونه و به کجا صادر کنند که این ناشی از ضغف در تحقیقات بازار است. در این مقطع، همه صاحبان صنایع در قبال رقبا باید به مواردی مانند نیاز سنجی و مطلوبیت کالا در کشورهای مختلف توجه کنند.

وی در بیان راهکارهای توسعه صادرات گفت: در کمپین های تبلیغاتی مانور می دهیم ولی شناخت کافی نسبت به نحوه برقرای ارتباط و اینکه شعار تبلیغاتی خود را چگونه عنوان کنیم، نداریم. وی تاکید کرد: تغییر شعار تبلیغاتی بر حسب نقاط هدف و توجه به سلایق و نیازهای مشتریان، از ارکانی است که شرکت های موفقی مثل کوکاکولا در کشورهای مختلف دنبال کرده اند. به نظر شکرچی زاده، در انتخاب شعار باید به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و دیدگاه های مورد انتظار مشتری توجه شود. وی به نمونه ای از شعار تبلیغاتی که در اروپا موفق بود، اشاره کرد و افزود: این شعار در چین موفق نبود. پس از بررسی های صورت گرفته، مشخص شد با تمرکز بر دیدگاه های شرقی و هارمونی مورد نظردر چین، می توان در صادرات موفق بود. لذا اگر یک روش تبلیغاتی در ایران موثر بوده، نمی تواند الزاما در کشوهای دیگری مثل قطر و عمان هم موثر باشد. باید بدانیم که چگونه با جامعه هدف ارتباط برقرار کنیم. نحوه انطباق و شیوه برقراری ارتباط با مشتریان در راستای شناخت نیازها و سلایق از جمله فاکتورهای مهم در توسعه بازار صادرات است.

 

لزوم برقراری

استراتژی ارتباطات پایدار

قاسمعلی جباری عضو انجمن مدیران صنایع اصفهان، عدم مدیریت منابع را از مشکلات اصلی عنوان کرد و گفت: صرفنظر از وابستگی به صنایع نفت، پتروشیمی و صنایع فولاد، صادرات اصفهان بسیار ناچیز و سالانه بالغ بر 100 تا 150 میلیون دلار است که به سختی به سرانه 40 میلیون دلار می رسد. وی افزود: آمار صادراتی اصفهان از سالهای 91 بطور میانگین حدود یک میلیاردو100 میلیون دلار است که بخش عمده ای مربوط به فولاد، محصولات زیرمجموعه نفت و مابقی سنگ و سرامیک و تولیدات لبنی می شود که با وجود صنایع فراوانی در استان اصفهان، بسیار ناچیز است. جباری، بی توجهی به فرهنگ سازی و برقراری ارتباط برای حضور در جوامع دیگر و نداشتن چشم اندازی از بازارهای بزرگ را ازجمله مشکلات دانست و افزود: نباید خود را محدود به بازارهای کم ظرفیت عراق و افغانستان سازیم. بلکه برنامه ریزی برای ورود به بازارهای بزرگ و استراتژی برقراری ارتباط عمیق و پایدار را باید مدنظر قرار دهیم.

 فعالیت پژوهشی

براساس تحقیقات بازار

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان نیز گفت: بخش خصوصی اصفهان از بلوغ لازم برای ارزیابی اینکه در کدام حوزه با توجه به قیمت تمام شده تولید، کیفیت محصول و پارامترهای دیگر توان رقابت دارد، برخوردار است. محمد اطرج گفت: در حوزه آی تی به این نتیجه رسیدیم که صنف باید حرکتی را آغاز کند، علاقمندان به صادرات هزینه کنند و با استفاده از نظرات کارشناسی و تحقیقات بازار، تیم های پژوهشی خود را فعال سازند. محمد اطرج با اشاره به اینکه اکنون استراتژی وزارت ارتباطات فعالیت در کشورهای همجوار است، ادامه داد: در اولین قدم با افغانستان وارد گفتگو شده ایم و 25 تیم در نمایشگاهی در زمینه اتوکام شرکت کرده اند که طبق گزارش ها، هرکدام از شرکت ها موفق به انعقاد 2 تا 3 قرارداد با شرکت های افغانی شدند و ظرفیت خوبی ایجاد شد. همچنین، در وزارت ارتباطات پایگاهی برای بازارسنجی در افغانستان و ارسال اطلاعات به شرکت های ایرانی ایجاد شده است.

محمد کرمانی دیگر عضو انجمن، در بیان اهمیت هوش مصنوعی، گفت: در حوزه هوش مصنوعی آینده ای وجود دارد که گریز از آن اجتناب ناپذیر است، از جمله آی تی، بلاک چین و هوش مصنوعی. وی تاکید کرد: اتفاقاتی در این حوزه در جهان در حال وقوع است که نباید از آنها غافل بمانیم.

بخش خصوصی

منتظر دولت نباشد

محمد فروتن فر، کارشناس گمرک با ارائه آماری از حجم صادرات کالاهای مختلف استان اصفهان، گفت: صادرات فرش دستباف بویژه از شهرکاشان، محصولات لبنی و انواع عرقیات درکنار صنایع فولاد با رتبه بالای صادراتی وضعیت نسبتا خوبی دارند. همچنین، شرکت توزین الکترونیک با ساخت باسکول های هوشمند به ارزش 6تا7میلیون دلار توانسته در صادرات موفق باشد. علاوه براین صادرات صنایع دستی و محصولات آرایشی بهداشتی پوست به ایتالیا صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه کالای مصرفی و لوکس کمتر در استان اصفهان استقبال می شود و بیشترین بازار را در تهران دارد، از ظرفیت های صادراتی مختلف توسط بخش خصوصی در استان اصفهان سخن گفت. کارشناس گمرک استان اصفهان با تاکید براینکه بخش خصوصی منتظر اقدامی از سوی دولت نباشد و خود وارد عمل شود، توصیه کرد: سرمایه گذاری در فعالیت های خدماتی از آنجا که در قالب اسناد دولتی ثبت نمی شود، بهترین سرمایه گذاری است. وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید با تکیه بر توان خود برنامه ریزی و اقدام نماید و انتظاری از دولت نداشته باشد.

 

جایزه ویژه برای

 بهترین پروژه هوش مصنوعی

سرانجام، فرهاد رهنما رئیس انجمن مدیران صنایع، شعبه اصفهان با بیان آنکه هوش مصنوعی در ظرف چند سال آینده، زندگی مارا تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: جنگ فعلی بین امریکا و چین بر سر هوش مصنوعی است. رهنما با تاکید بر اینکه اعتقاد راسخ به هوش مصنوعی دارد، از راه اندازی مرکز مطالعات هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و افزود: برای این منظور، جایزه ویژه ای درنظر گرفته ایم که هرسال در یکی از جشنواره های علمی ازجمله خوارزمی، به بهترین پروژه در زمینه هوش مصنوعی اهدا می گردد. فرهاد رهنما، دستیابی به استراتژی و برنامه ریزی توسعه صادرات از طریق انجمن را مهم بیان کرد و گفت: محل انجمن در اختیار فعالان رشته های مختلف صنایع قرار دارد تا با تشکیل یک گروه هفت نفره بعنوان اتاق فکر، برای توسعه صادرات برنامه ریزی شود و راهکارهای لازم را تحقق می بخشیم.

مرد صنعت ایران، راهکار امروز ورود به بازارهای صادراتی را حضور در نمایشگاه ها و به حداقل رساندن هزینه ها از طریق اتاق فکر با ارائه دستورالعمل های لازم و برنامه ریزی مدرن با اطلاعات لازم برای نحوه ورود به نمایشگاه های مختلف و تعامل با طرف های مقابل اعلام کرد. وی حاکمیت فضای استارتاپی بر صادرات، استفاده از فکرهای جدید و جوان، توانمندی نیرذوهای متخصص و باانگیزه را از عوامل موثر عنوان کرد و افزود: باید همه بطور یکسان در این زمینه ایفای نقش کنند.