اقتصاد بازار: قرض الحسنه یکی از شاخص‌های فرهنگی است که نشان از فرهنگ ایرانی اسلامی مردم این سرزمین داشته و در طول دوران مختلف مورد نظر بوده است. در یکی از روزهای بهاری به سراغ ابراهیم مسکین مدیر شعب بانک قرض الحسنه رسالت استان اصفهان رفتیم. فضای ساده دفتر رییس ما را به یاد نهادهای فرهنگی و انقلابی انداخت و در طول مدت مصاحبه نکته ای که توجه ما را جلب نمود اعتقاد راسخ و عزم همه جانبه وی در جهت ترویج فرهنگ قرض الحسنه بود.
اقتصاد بازار: بانک قرض الحسنه رسالت را معرفی نمایید؟
بانک قرض الحسنه رسالت اولین و تنها بانک خصوصی با تخصص قرض الحسنه در نظام بانکی کشور است و خدمات بانکی مختلف را ارائه می دهد، اما هدف اصلی، ترویج فرهنگ قرض الحسنه است. هدف ما اشاعه فرهنگ قرض الحسنه بوده و سعی داریم در بین مردم و جامعه فرهنگ قرض الحسنه را نهادینه کنیم.
موسسه قرض الحسنه رسالت با این رویکرد از سال 76 شروع به فعالیت کرده و در سال 91 با کسب مجوز از بانک مرکزی به عرصه بانک داری قرض الحسنه وارد شده است. این بانک قرض الحسنه هم اکنون در کل کشور حدود 282 شعبه و در استان اصفهان دارای 12 شعبه است.
بانک قرض الحسنه رسالت اولین شرکت سهامی است که سهام دار از آن ادعای سود نمی کند، یعنی 24 هزار نفر سهام دار سرمایه بانک را به عنوان قرض الحسنه و با هدف قرض الحسنه خریداری کرده اند تا فرهنگ قرض الحسنه را در کشور گسترش دهند. در راستای قرض الحسنه به هنگام ارائه وام نه شرطی را از کسی می پذیریم و نه به کسی شرطی را تحمیل می کنیم و این به این معناست که به هیچ مشتری نمی گوییم شما چند ماه، چند روز و چه مبلغی را باید به بانک سپرده بدهید. هر مشتری بانک قرض الحسنه رسالت، بر اساس درخواست حداکثر تا 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه با کارمزد 2 درصد و اقساط 10 تا 60 ماهه می گیرد که این مسئله مسلتزم اعتبارسنجی مشتری است.
اقتصاد بازار:خدماتی که بانک قرض الحسنه رسالت ارائه می کند را معرفی نمایید؟
بانک قرض الحسنه رسالت در حال حاضر تمام خدمات بانکی که یک سپرده گذار نیاز دارد را ارائه می دهد اعم از افتتاح حساب، صدور دسته چک، کارت شبکه شتاب، کارت خانواده، کارت هدیه، ساتنا و همه خدماتی که شبکه بانکی موجود کشور به مشتریان ارئه می دهد. هدف اصلی این بوده که قرض الحسنه را به سمت قرض الحسنه ناب سوق دهیم به طور مثال سال 76 که شروع به کار کردیم کارمزد های ما حدود 6 یا 7 درصد بوده که به مرور زمان، همزمان با افزایش سودمان کارمزد را کاهش دادیم. الآن به 2درصد سالیانه رسیدیم امیدواریم در آینده بتوانیم همین را هم کاهش دهیم.
اقتصاد بازار:تاکنون چقدر توانسته اید در راستای اهدافتان حرکت کنید و در تحقق این اهداف چقدر موفق بوده است؟
در هر دوره 6 ماهه نقطه هدف پیش بینی می کنیم و تاکنون به همه این نقاط هدف رسیده ایم اما در هدف کلی ما که اشاعه فرهنگ قرض الحسنه است هنوز گام هایی داریم که باید برداریم که بیشتر فرهنگ سازی در مسئله قرض الحسنه است تا مردم بتوانند امور مالی خودشان را در چارچوب خدمات قرض الحسنه قرار دهند و در صورت نیاز هم از وام قرض الحسنه استفاده کنند.
برای نهادینه کردن این فرهنگ نیاز به فعالیت هایی بوده که تعدادی از آن ها صورت گرفته و تعدادی از آن نیز در دست اقدام است. نخستین گام ما تبدیل صندوق قرض الحسنه به عنوان یک بانک بوده که خوشبختانه انجام شده و زیرساخت های لازم نیز فراهم شده است. در کنار بانک نیز انجمن حمایت از فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی شکل گرفته که این انجمن وظیفه فرهنگ سازی برای مردم را دارد که در قالب برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها به معرفی فرهنگ قرض الحسنه می پردازد.
اقتصاد بازار:در سال جاری چه برنامه هایی برای افزایش تعداد شعب بانک دارید؟
برنامه توسعه ما بیشتر به این سمت است که میزان خدمت رسانی بانک قرض الحسنه را افزایش دهیم و برنامه این نیست که بخواهیم تعداد شعب را افزایش دهیم به طور مثال در کنار شعبه مرکزی ما یک هایپر شعبه ایجاد کردیم که تمام خدمات بانکی مختلف را به مردم می دهد هم چنین در این شعبه واحد خواهران را به صورت مستقل ایجاد شده که خانم ها می توانند از واحد خواهران برای انجام کارهای خود استفاده کنند. البته یکی از اهداف اصلی سازمان بانک قرض الحسنه رسالت توسعه بانکداری مجازی است در این بخش نیاز به افزایش تعداد شعبه نیست و کاربر می تواند تمام خدمات بانکی خودش را به صورت مجازی دریافت کند و هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارد.
اقتصاد بازار:آیا برنامه خاصی برای همکاری با صندوق های قرض الحسنه سطح شهر دارید؟
ابتدا باید تأکید کنم، بانک قرض الحسنه رسالت رقیبی برای صندوق های قرض الحسنه و سایر بانک های کشور نیست چرا که سایر بانک ها به فعالیت های تجاری می پردازند اما ما یک بانک تخصصی در عرصه قرض الحسنه هستیم. از سوی دیگر اگر ما فرهنگ قرض الحسنه را ترویج دهیم به نوعی مردم را به سمت همان صندوق های قرض الحسنه سطح شهر هدایت نموده ایم. صندوق های قرض الحسنه سطح شهر به دو شیوه می توانند با ما همکاری کنند و از خدمات ما بهره ببرند، شیوه اول اینکه از خدمات بانکی ما استفاده کنند در راه دوم نیز این است که اگر قرض الحسنه و اعضای تصمیم گیرنده بخواهند، ما آمادگی این را داریم که این قرض الحسنه ها را به یکی از شعبه های بانک قرض الحسنه رسالت تبدیل کنیم که این راه بهترین شیوه برای آینده نگری صندوق ها است.
اقتصاد بازار:به نظرتان در سیستم بانکداری فعلی چقدر به مسئله قرض الحسنه توجه می شود؟
شما وقتی به یک تجارتخانه مراجعه می کنید انتظار سود از آن دارید اما در مراجعه به خیریه دیگر انتظار انتفاع از آن خیریه را ندارید. بانک های موجود در سطح کشور ما بیشتر بانک های تجاری هستند لذا از آن ها انتظار سود داریم اما از بانک قرض الحسنه کسی انتظار سود ندارد چون تخصص این بانک قرض الحسنه است.
برای پاسخ به این سوال باید به آیات قرآن بازگشت که تأکید دارد " یا ایهو الذین آمَنو، آمِنو " ای کسانی که ایمان آوردید به این آیات ایمان بیاورید. ما اگر به آیات شریف قرآن در وصف قرض الحسنه ایمان داشته باشیم به برکات معنوی آن پی می بریم و بهره مند می شویم. سال گذشته با ستاد برگزاری نمازجمعه و علما سطح شهر از جمله حضرت آیت الله مظاهری، آیت الله طباطبایی نژاد، ، آیت الله فقیه ایمانی و آیت الله مهدوی جلساتی را داشتیم و برنامه ریزی کردیم در سال 94 با عده بیشتری از ائمه جمعه و جماعت سطح شهر نشست هایی داشته باشیم تا این افراد نیز بتوانند در راستای این امر معروف به ما کمک کنند.
اقتصاد بازار:آیا تلفیقی از شعار سال تحت عنوان " سال همدلی و همزبانی، ملت و دولت" و امر مقدس قرض الحسنه دارید؟
این شعار در واقع در متن قرض الحسنه نهفته شده چرا که افراد قرض می دهند که مشکل یک نفر برطرف شود یعنی با آن فرد همدلی و همزبانی کرده اند، بانک قرض الحسنه رسالت نیز چنین کاری می کند تا مشکلات افراد نیازمند حل شود، قرض الحسنه به نوعی یکی از عملی ترین قسمت های شعار سال است.
در پایان باید تأکید کنم که ما به تنهایی نمی توانیم در بخش توسعه فرهنگ قرض الحسنه فعالیت کنیم. ما یک نیت داریم آن نیت را رسانه ها باید به مردم برسانند. نیت ما این است که " ما نوکر قرض الحسنه ایم".