اقتصاد بازار: معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران به تنهایی می تواند به صورت بکر در منطقه به بهشتی برای سرمایه گذارن داخلی و خارجی تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار از کیش، پیمان قربانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش، ثبات و آرامش را برای رشد سرمایه گذاری از نگاه بانک مرکزی مورد اهمیت اعلام کرد و افزود: اوایل دولت یازدهم کشور با تورم بالای 40 درصد و نرخ های متلاطم ارزی مواجه بود اما با سیاست های پولی و مالی دولت، نرخ تورم تک رقمی و در مهر ماه به 8.7 درصد کاهش یافت همچنین نرخ تورم تولیدکننده به حدود 3 درصد رسید.
وی تصریح کرد: ما برای داشتن یک بازار ارزی ثابت باید نرخ تورم تک رقمی داشته باشیم و اکنون زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری مهیا شده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی مثبت طی سال های گذشته، افزود: رشد اقتصادی کشور در سال 93 مثبت بود اما در سال 94 به واسطه کاهش قیمت نفت رشد اقتصاد اندکی لطمه دید اما از بی ثباتی ارزی خود را حفظ کرد با این وجود از اواخر سال گذشته فعالیت های اقتصادی کشور رشد کرد و در فصل اول امسال به 5.4 درصد رسید.
به گفته وی، دولت در نظر دارد از سال آینده نقش نفت را در کشور کمتر و بخش غیرنفتی در اقتصاد کشور رشد یابد.
قربانی با بیان اینکه بعد از برجام بانک مرکزی حدود 614 روابط کارگزاری برقرار کرده است، گفت: البته هنوز در خصوص همکاری با بانک های اروپایی نگرانی هایی داریم اما اقداماتی از جمله حل و فصل مطالبات معوق با بیمه های صادراتی بانکی، برای دریافت خطوط میان مدت و بلند مدت، پیشرفت های خوبی حاصل شده است.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران تنها اقتصادیست که به صورت بکر در منطقه می تواند به بهشتی برای سرمایه گذارن داخلی و خارجی تبدیل شود، گفت: متاسفانه طی سال های گذشته بخش سرمایه گذاری خارجی در کشور تضعیف شده اما با سیاست های موجود به دنبال رشد آن هستیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: در حال حاضر نسبت بدهی های خارجی ما به صادرات کالاهایمان پایین و حدود 3.5 درصد است که این ظرفیت مناسب و وسیعی برای سرمایه گذاری خارجی به ویژه در انتقال تکنولوژی است.