اقتصاد بازار: عضو هیات مدیره بانک سپه اعلام کرد شعبه فرانکفورت این بانک از هفدهم دی ماه به طور آزمایشی به سیستم یکپارچه پرداخت یورو در منطقه اروپا (سِپا-SEPA) متصل شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از تارنمای بانک سپه، «مصطفی پرتوافکنان» اعلام کرد: شعبه فرانکفورت بانک سپه به طور رسمی از هجدهم بهمن ماه امسال به سیستم پرداخت یورو متصل می شود.
وی افزود: عضویت این شعبه پس از نصب سیستم، کنترل های لازم و آموزش همه کارکنان، از سوی بانک مرکزی آلمان تایید شد.
به گفته وی، شبکه سِپا مانند ساتنا و پایا عمل کرده و با بیش از 58 هزار بانک و شعبه عضو در سطح اروپا، برای پرداخت های بین بانکی استفاده می شود.
پرتوافکنان اضافه کرد: مزیت این شبکه نسبت به نظام پرداخت یورو (تارگت) این است که به ارسال سوئیفت برای پرداخت به بانک مرکزی آلمان نیازی ندارد؛ از این رو، شعبه فرانکفورت بانک سپه قادر می شود از تاریخ اعلام عضویت، همه پرداخت های عادی بین بانکی در سطح بانک ها و شعبه های عضو را به طور مستقیم و بدون دخالت سوئیفت ارسال یا دریافت کند.
از دیگر مزایای این سیستم سرعت بسیار بالای نقل و انتقال وجوه و عملیات بدهکار و بستانکار کردن صاحبان حساب نزد بانک های عضو (با مجوز صاحب حساب) است.
گفتنی است؛ مردادماه امسال شعبه فرانکفورت بانک سپه و آذرماه نیز ملی بانک پی.ال.سی (PLC - زیرشاخه بانک ملی ایران در لندن) به نظام پرداخت یورو «تارگت2» متصل شدند.
خردادماه نیز بانک بین‌المللی پرشیا در انگلیس از اتصال این بانک به نظام پرداخت یورو از طریق بانک مرکزی آلمان خبر داد.