اقتصاد بازار: مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه حفظ اموال عمومی از اولویتهای این سازمان است، گفت: در سازمان تأمین اجتماعی حفظ حقوق فردی بیمه شدگان و رعایت حقوق عمومی به صورت همزمان مورد توجه است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سید تقی نوربخش در مراسم اختتامیه همایش دو روزه روسا و کارشناسان واحدهای حقوقی سازمان تأمین اجتماعی که با حضور رئیس و قضات دیوان عدالت اداری برگزار شد، افزود: امروز نگاه قانون مدارانه در سازمان تأمین اجتماعی حاکم است و فرهنگ سازی و ایجاد ساختار مناسب در جهت اجرای صحیح قانون از اولویت های ما محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه قانون گرایی، برنامه محوری، پاک دستی و پاسخگویی استراتژی های چهارگانه مدیریتی در سازمان تأمین اجتماعی هستند، گفت: اگر قانون در همه فرآیندهای سازمان رعایت شود از بسیاری مشکلات و چالشها پیشگیری می شود و حتی اگر به قانونی نیز نقد داشته باشیم باید توجه شود که قانون برای همه لازم الاجرا است.
وی بر وجود اراده کامل برای اجرای صحیح و دقیق قانون در سازمان تأمین اجتماعی، تأکید کرد و افزود: قانون مداری به عنوان اولین استراتژی مدیریتی در سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده و با جدیت دنبال می شود و در سه سال گذشته شاهد گسترش روحیه و تفکر قانون مداری در بدنه اجرایی سازمان هستیم.
نوربخش با اشاره به تشکیل شورای حقوقی در سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: در این شورا اساتید رشته حقوق و قضات حضور دارند و در زمینه های مختلف دیدگاههایی که از سوی این شورا مطرح می شود به طور کامل در سازمان تأمین اجتماعی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه در سازمان تأمین اجتماعی برای نهادینه شدن قانون مداری، ساختار سازی صورت گرفته است، افزود: در این مدت حتی یک پرونده در سازمان بازرسی کل کشور درباره سازمان تأمین اجتماعی تشکیل نشده است.
وی تنقیح قوانین را از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: قانون فعلی تأمین اجتماعی قدمت ٤٠ ساله دارد و اصلاحات الحاقات آن و همچنین بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد صادر شده در ادوار مختلف نیازمند تنقیح است که این موضوع در اولویت سازمان قرار دارد و تنقیح قوانین با روش علمی و با همکاری موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی انجام می شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برقراری ارتباط سازنده با دیوان عدالت اداری از دیگر مسائل اساسی برای ارتقاء خدمات سازمان است، افزود: باید به خواسته ها و مشکلات بیمه شدگان به نحو مناسب رسیدگی شود تا کمتر شاهد مراجعه مردم به دیوان عدالت باشیم.

کاهش شکایات مردم از دستگاههای اجرایی از اولویت های دیوان عدالت اداری است
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری با تأکید بر اینکه کاهش شکایات مردم از دستگاه های اجرایی و رفع مشکلات بدون انجام کارهای قضایی از اولویت های دیوان عدالت اداری است، گفت: دیوان عدالت اداری در همین راستا با دستگاههای اجرایی ارتباط برقرار می کند و مجموعه تأمین اجتماعی ارتباطات خوبی با دیوان دارند.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در ادامه این نشست گفت: بخشنامه هایی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای ارتقاء خدمات و افزایش رضایتمندی مردم صادر شده است که نتیجه آنها کاهش مراجعه مردم به دیوان عدالت اداری است.
وی با بیان اینکه پاسخگویی به خواسته های مردم و اقناع آنان باعث کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری می شود، گفت: برقراری ارتباط دیوان عدالت اداری با دستگاه های اجرایی زمینه ساز اجرای بهتر قانون و حفظ حقوق مردم می شود.
وی افزود: نهادسازی و انجام کارهای اساسی و استوار در سازمان تأمین اجتماعی در جهت اجرای دقیق قانون کار بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه برقراری عدالت با اجرای قانون امکان پذیر است، ادامه داد: همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم و عمل به قانون به معنی رفتار با عدالت است.
رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه تأمین اجتماعی سازمان وسیعی است و با اقشار مختلف جامعه ارتباط دارد، گفت: به همین دلیل شاهد مراجعه قابل توجه ذینفعان این سازمان به دیوان عدالت اداری هستیم و باید تعامل مناسب کاری کنیم که با اصلاح قوانین و رویه ها هر سال شاهد کاهش پرونده های مرتبط با تأمین اجتماعی در دیوان باشیم.
بهرامی با تأکید بر اینکه باید ترتیباتی ایجاد شود و آسیب شناسی در این رابطه صورت گیرد تا شاهد کاهش پرونده ها در دیوان عدالت باشیم، افزود: ما با تمام توان در کنار سازمان تأمین اجتماعی هستیم تا برای کاهش مراجعات به دیوان اقدام کنیم.

همدلی و وحدت رویه بین سازمان تأمین اجتماعی و دیوان عدالت اداری وجود دارد
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه همدلی و وحدت رویه بین سازمان تأمین اجتماعی و دیوان عدالت اداری وجود دارد، گفت: ماحصل این همراهی خدمت رسانی آسان و سریعتر به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.
عبدالرحمن تاج الدین افزود: ایفای تعهدات قانونی توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه است و اجرای دقیق قوانین و مقررات زمینه ساز افزایش رضایتمندی مردم است.
وی اظهار داشت: یکی از دستاوردها و افتخارات سازمان تأمین اجتماعی کاهش مراجعات بیمه شدگان و ذینفعان این سازمان به دیوان عدالت اداری است که این وضعیت حاصل بهبود خدمات، رعایت دقیق قانون و افزایش رضایتمندی جامعه تحت پوشش است.
تاج الدین ادامه داد: همه تصمیم گیری ها و سیاست گذری ها در سازمان تأمین اجتماعی با تعامل با دیوان عدالت اداری و مجلس شورای اسلامی انجام می شود و رعایت کامل قانون در همه امور سازمان در اولویت قرار دارد.

وجود روحیه قانون گرایی در سازمان تأمین اجتماعی
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز با بیان اینکه بخش مراجعات مردم به دیوان عدالت اداری برای مسائل مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی دسته بندی شده است، افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته بخش عمده این مراجعات مربوط به ادعای سابقه کار و درخواست احتساب سابقه بیمه از سوی افراد مختلف است.
محمد حسن زدا، با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با دیوان عدالت اداری برای اجرای قوانین مربوط به ادعای سابقه تأمین اجتماعی، گفت: امیدواریم با هماهنگی های صورت گرفته شاهد رسیدگی سریعتر به درخواستهای مطرح شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی باشیم و بیمه شدگان نیازمند مراجعه به دیوان عدالت اداری نباشند.