اقتصاد بازار: تفاهمنامه همکاری بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان با هدف افزایش همکاری های بانکی دیروز (یکشنبه) به امضای رئیسان کل بانک مرکزی 2 کشور رسید.
ایران و عمان تفاهمنامه همکاری بانکی امضا کردند
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از بانک مرکزی، نشست مشترک بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان با حضور «حمود بن سنجور» رئیس کل بانک مرکزی عمان، «بدر بن حمد البوسعیدی» قائم مقام وزیر امورخارجه عمان در ایران و نمایندگان برخی بانک های تجاری 2 کشور در ساختمان میرداماد بانک مرکزی برگزار شد.
در این نشست، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای ارتباط و مذاکره بین بانک های کشور ایران و عمان فرصت مناسبی به وجود آمده است و این موضوع می تواند زمینه ساز همکاری های آینده باشد.
«ولی الله سیف» افزود: خوشبختانه روابط سیاسی 2 کشور سابقه طولانی دارد اما روابط اقتصادی متناسب با روابط سیاسی، گسترش نیافته است و ما باید برای رسیدن روابط بانکی به سطح مورد انتظار برنامه ریزی کنیم.
رئیس شورای پول و اعتبار، روابط بانکی را پیش نیاز روابط اقتصادی و تجاری دانست و اضافه کرد: پیش بینی کرده ایم این نشست ها را هر 6 ماه یک بار بین 2گروه برگزار کنیم تا بتوانیم موانع و مشکلات احتمالی گسترش روابط را بررسی کنیم.

 انجمن بانکداران 2 کشور ارتباطات بیشتری داشته باشند
رئیس کل بانک مرکزی عمان نیز در این نشست گفت: ما باید روابط بانکی را به سطح مورد انتظار برسانیم؛ زیرا روابط دیپلماتیک 2 کشور در سطح مطلوبی قرار دارد.
حمود بن سنجور از بانکداران 2 کشور خواست روابط دوجانبه را به بالاترین سطح ارتقا دهند.
وی افزود: امضای تفاهمنامه همکاری بین بانک مرکزی ایران و عمان می تواند زمینه همکاری ها را بیش از پیش فراهم کند. همچنین برای گسترش روابط می توان از ظرفیت انجمن بانکداران عمان و شورای عالی هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک ها و موسسه های خصوصی در ایران بهره برد.
حمود بن سنجور از علاقه عمان به گشایش شعبه های بانکی در ایران خبر داد و گفت: بانک های صادرات و ملی ایران از گذشته در عمان فعال بودند و ما منتظر فعالیت بانک های عمانی در ایران هستیم.

روابط سیاسی بین ایران و عمان مبتنی بر اعتماد متقابل است
قائم مقام وزیر امورخارجه عمان نیز در این دیدار تاکید کرد در زمینه گسترش روابط بانکی بین 2 کشور خوش بین است و گفت: روابط سیاسی بین ایران و عمان مبتنی بر اعتماد متقابل است و همکاری های نظام بانکی می تواند به تداوم همگرایی تجاری و اقتصادی 2کشور منجر شود.
بدر بن حمد البوسعیدی اضافه کرد: برگزاری این جلسه می تواند زمینه ای برای همکاری های آینده باشد؛ زیرا ما خود را به برقراری روابط بانکی و تجاری با ایران، متعهد می دانیم و به رفع هرگونه موانع بر سر راه همکاری ها کمک می کنیم.

 بانک های مرکزی 2 کشور برای گسترش روابط بانکی تلاش می کنند
قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست یادآوری کرد 9 ماه پیش 2 طرف در عمان توافق کردند روابط به سطح مورد نظر مقام های سیاسی 2 کشور ارتقا یابد.
مرتضی سرمدی افزود: خوشحالم پس از 9 ماه،‌ پایه های همکاری 2 کشور در حال شکلگیری است و بدون تردید در صورت نبود روابط بانکی، فعالیت های تجاری و اقتصادی به سطح مطلوب نمی رسد.
وی ادامه داد: برای تحقق چنین روابطی، تلاش های زیادی باید انجام شود که از آن جمله، رفع کامل موانع بانکی است.
سرمدی درباره نقش بانک های مرکزی 2 کشور برای گسترش روابط و رسیدن به سطح مطلوب، گفت:بانک های مرکزی ایران و عمان می توانند به سیستم بانکی 2 کشور برای افزایش سطح همکاری ها اطمینان دهند.
به گزارش ایرنا، در سفر بهمن ماه رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسقط پایتخت عمان موضوع هایی مانند توسعه روابط بانکی ایران و عمان بررسی شد.
سیف پس از این سفر در گفت و گویی با ایرنا با تشریح نتایج مذاکرات با مقام‌های بانکی عمان، از امضای تفاهمنامه جدید همکاری های بانکی ایران و عمان در آینده نزدیک خبر داد.
وی گفت: در مذاکراتی که در عمان با رئیس کل بانک مرکزی این کشور داشتم، زمینه های همکاری های دوجانبه بین بانک های مرکزی و همچنین توسعه ارتباطات بانک های تجاری 2 کشور بررسی شد.
وی برقراری سازوکار گشایش حساب مخصوص برای تسویه مبادلات دوجانبه با پول های ملی 2 کشور و اتصال سوئیچ ملی کارت های بانکی را دیگر محور مذاکره با مقام های بانکی عمان اعلام کرد.