اقتصاد بازار: رئیس سازمان حسابرسی با بیان اینکه صورتهای مالی بانکها دارای اشکال بود و همین امر، بانک مرکزی را بر آن داشت که دستور اصلاح صورتهای مالی را بدهد، گفت: بانکها باید بازسازی مالی شوند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از مهر، اکبر سهیلی‌پور گفت: بانک مرکزی سال گذشته بانکها را مکلف کرده بود که بندهای گزارش سازمان حسابرسی را در صورتهای مالی خود اعمال کنند؛ چراکه صورتهای مالی آنها دارای اشکالاتی بود که گاهی اوقات، همراه با عدم رعایت استانداردهای حسابرسی می‌شد؛ البته نمی‌توان گفت که این عدم تطبیق جرم است ولی نوعی تخلف به شمار می‌رود.
رئیس سازمان حسابرسی افزود: در هر حال، استانداردهای حسابرسی در گزارش صورتهای مالی بانکها مراعات نشده بود و البته بر اساس بندهایی که سازمان در گزارش‌های خود نوشته بود، بر روی سود و زیان بانکها اثر می‌گذاشت؛ اما به هر جهت، بانک مرکزی همان اطلاعاتی را که سازمان حسابرسی درخواست کرده بود، از بانکها خواست و آنها را ملزم کرد تا بر اساس این ضوابط، صورتهای مالی خود را گزارش کنند.
وی تصریح کرد: البته بحث بانکها این بود که چرا بانک مرکزی در طول ده سال گذشته این کار را انجام نداده و اکنون به یکباره درخواست کرده تا گزارش‌ صورتهای مالی، بر اساس استانداردهای IFRS تدوین شود، و برای انجام این کار مقاومت می‌کردند.
به گفته سهیلی‌پور، در هر حال باید بپذیریم که شرایط تحریم، بر روی کار بانکها اثر گذاشته و منابع آنها را تحت تاثیر قرار داده است؛ ضمن اینکه دستوراتی که حتی بیست سال قبل، برخی روسای جمهور به بانکها داده و از آنها خواسته بودند که در یک پروژه عمرانی مشارکت کنند، اثر خود را اکنون بر روی صورتهای مالی بانکها و ضرر و زیان آنها نشان می‌دهد، و در حال حاضر به هر ترتیب بانکها باید بازسازی مالی شده و مسائل آنها نیز اصلاح شود.
وی اظهار داشت: اصرار بانک مرکزی بر سر این بود که این اصلاحات را در گزارشهای مالی سال گذشته بگنجانند و بنابراین ممکن بود که بسیاری از آنها، با صورتهای مالی منفی روبرو بشوند.