اقتصاد بازار: مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی گفت: سازمان اقتصاد اسلامی بدون دریافت دیناری سود، به قرض الحسنه های مشکل دار وام هایی با اقساط بلندمدت پرداخت می کند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار عبدالله فرجی در گردهمایی مدیران صندوق های قرض الحسنه استان اصفهان که با حضور مسئولان استان و مدیران سازمان اقتصاد اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب صندوق های قرض الحسنه با مشکلات متعددی مواجه بودند و زمانی وزارت کشور و در برهه ای دیگر نیروی انتظامی و ... با این بخش دچار مشکل بودند.
وی افزود: از سال ۸۳ براساس قانون بازار غیرمتشکل پولی، نظارت بر صندوق های قرض الحسنه به بانک مرکزی سپرده شد و آیین نامه آن تصویب شد که متاسفانه برای بسیاری از صندوق ها دردسرساز شد.
مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی با اشاره به اینکه به عنوان مثال باید مدیران صندوق ها مدرک مرتبط کارشناسی داشته باشند که بعضا فاقد این ویژگی بودند، افزود: براین اساس طی مذاکره و جلسات متعدد و با تصویب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی نسبت به این آیین نامه تعدیل هایی را برای صندوق های قرض الحسنه ایجاد کرد و تفاهم نامه ای بین سازمان اقتصاد اسلامی و بانک مرکزی به عنوان مبنای حرکت صندوق ها منعقد شد.
وی با بیان اینکه گردهمایی امروز در راستای توسعه و ترویج صندوق های قرض الحسنه است، تاکید کرد: متاسفانه سنت قرض الحسنه در غوغای بانک ها و شرایط پولی کشور مظلوم واقع شده و ما باید با عملکردمان، مردم را آگاه به فعالیت های خود کنیم.
به گفته فرجی، طی چند سال اخیر تلاش شده تا صندوق های قرض الحسنه با رویه ای شرعی عمل کنند و یک حداکثر مزد کاری برای آنها تعیین شده است.
وی با بیان اینکه باید وجه تمایزی بین صندوق های قرض الحسنه و بانک ها ایجاد شود، تصریح کرد: صندوق های قرض الحسنه برای رفع نیاز نیازمندان است و باید با افراد با خوشرویی رفتار کنند.
مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی، خواستار کمک به سازمان اقتصاد اسلامی برای حفظ سمت قرض الحسنه و ترویج آن در بین مردم شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از صندوق ها ممکن است به مرور دچار مشکلات نقدینگی شوند، گفت: در این راستا سازمان اقتصاد اسلامی بدون دریافت دیناری سود، به این قرض الحسنه ها وام هایی با اقساط بلندمدت پرداخت می کند.
فرجی با بیان اینکه گاهی کارمزد صندوق ها نیز جوابگوی نیاز و هزینه های آنها نیست، اظهار داشت: بسیاری از صندوق های قرض الحسنه با داشتن مشکلاتی، صرفه اقتصادی برای ادامه فعالیت ندارند اما تلاش ما بر حفظ این صندوق ها است.
وی تاکید کرد: براین اساس سازمان اقتصاد اسلامی به صورت مجانی ۶۲ درصد سهام خود را به حدود ۵۳۰ صندوق قرض الحسنه داده است و آنها اکنون سهام دار این سازمان هستند.
مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت و عملکرد برخی از صندوق های قرض الحسنه موجب بدبینی به سایر صندوق ها شده همانند دو صندوقی که چند سال پیش در اصفهان دچار مشکلات بسیار شدند، بیان داشت: در قانون برنامه ششم توسعه در بندی، بر نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی، پولی، صرافی و قرض الحسنه ها به غیر از صندوق های قرض الحسنه ای که زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی هستند، تاکید شده است.
وی همچنین به برخی مشکلات صندوق در بحث مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمان اقتصاد و امور دارایی با توجه به اینکه نام قرض الحسنه ها در سایت بانک مرکزی ثبت نشده بود از کارمزد آنها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کرد که حتی رقم مالیات برخی از صندوق ها به بالای یک میلیارد تومان هم رسیده بود.
فرجی افزود: در شهریور سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که تمام صندوق ها دارای مجوز هستند اما با توجه به اینکه از قبل در اطلاعیه ای اعلام شده بود که نام آنها در سایت ثبت نشده قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صندوق های قرض الحسنه اجرا می شد که برای حل این مشکل طی نامه نگاری با بانک مرکزی عنوان شده که صندوق ها از نهاد دارای مجوز هستند.

رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی در این گردهمایی گفت: سازمان اقتصاد امور اسلامی، سازمانی است که درآمدی برای کسی ندارد و یک عده افراد خیر و بزرگوار گرد هم آمده و سرمایه ای به منظور احیای قرض الحسنه را تامین کردند.
علاء الدین میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه در مدت ۴۰ سال از حیات این سازمان بعد از انقلاب، بیش از ۱۰۰۰ صندوق قرض الحسنه تحت پوشش آن قرار دارند، تاکید کرد: صندوق های قرض الحسنه با حفظ استقلال خود از ظرفیت‌های سازمان استفاده می کنند.
وی با یادآوری اینکه شخصیت های بزرگی همچون شهید بهشتی، مطهری و امام خمینی (ره) پایه گذار سازمان اقتصاد اسلامی بودند، بیان داشت: قبل از انقلاب فشار زیادی از سوی ساواک به صندوق های قرض الحسنه وارد و در تخصیص تسهیلات به افرادی خاص دخالت های بسیاری می شد.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب نیز با اجازه امام خمینی (ره) تأسیس بانک اسلامی آغاز شد، یادآور شد: البته با مخالفت دولت موقت، این کار متوقف شد و سازمان اقتصاد اسلامی آغاز به کار کرد.
میرمحمدصادقی تصریح کرد: سازمان اقتصاد اسلامی برای کمک به صندوق های قرض الحسنه و احیای این سنت بدون دخالت در استقلال آنها و با رعایت موازین شرعی در ارائه تسهیلات تأسیس شده است.
وی با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد کشور و نحوه وام دهی بانک ها و ناتوانی افراد و بخش های مختلف در پرداخت وام و قرض های خود، تصریح کرد: متاسفانه این شرایط موجب ورشکستی های بسیاری در کشور شده است.
رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی با تاکید بر اینکه عامل ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی و تجاری وام با بهره های ۲۸ درصدی است، تصریح کرد: در این راستا با توجه به وظیفه اسلامی و شرعی، باید سنت قرض الحسنه را در کشور توسعه دهیم.