اقتصاد بازار: نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: دولت نرخ تورم را کاهش داده اما از سوی دیگر حاضر نیست نرخ سود بانک ها را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهد از سوی دیگر بانک ها نیز زیر بار این کار نمی روند چرا که موجبات ورشکستگی آنها فراهم می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا فولاد گر در گردهمایی مدیران صندوق های قرض الحسنه استان اصفهان که با حضور مسئولان استان و مدیران سازمان اقتصاد اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن و از سوی پیامبر و ائمه معصومین بر سنت قرض الحسنه تاکید بسیار شده است، اظهار داشت: قرض الحسنه در مقابل ربا قرار دارد و تاکید می شود که بیع، حلال و ربا، حرام است و موجب نابودی می شود.
وی تاکید کرد: باید مطابق دستور قرآن و اسلام، فرهنگ قرض الحسنه را دامنه دار و فراگیر شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار موسسه اقتصاد اسلامی بود و پیشینه این سازمان به قبل از انقلاب برمی گردد، گفت: خوشبختانه موضوع قرض الحسنه در سال های اخیر فراگیری بسیاری در بین مردم پیدا کرده و امروز شاهد ایجاد قرض الحسنه های خانوادگی هستیم و اگر این مساله به سطح جامعه تسری یابد، آیه قرآن در خصوص قرض الحسنه ها محقق می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه نظام بانکی کشور در سال ۶۳ با قانون بانکداری مطابق با عقود شرعی و اسلامی شکل گرفت، گفت: در این شرایط مباحث و عقود شرعی چون اجاره به شرط تملیک، مضاربه، مساوات و ... مطرح و در شورای نگهبان نیز مورد تایید قرار گرفت و قرار شد بانکداری ما بعد از انقلاب این گونه شود اما در عمل این موارد اجرایی نشد.
به گفته فولادگر، برخی نیز با بی اطلاعی نسبت به موارد موجود، قراردادهای شرعی را غیرشرعی می کنند و متاسفانه ما در اجرا، عقود اسلامی را حرام می کنیم و در عمل نظام بانکی و پولی ما ربوی می شود.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر برخی از عقود نیز از ریشه ربوی است، تصریح کرد: متاسفانه یک نظام ربوی سر تاپای جامعه را فرا می گیرد و مشکلات اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از این نظام غیرشرعی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: ما با نظام ربوی به جنگ با خدا می رویم و در ادامه برکت از جامعه می رود و شاهد مشکلات اقتصادی هستیم.
وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته در مجلس به دنبال پیاده سازی نظام بانکداری اسلامی هستیم و امیدواریم در دوره دهم مجلس به نتیجه برسد، گفت: براین اساس جلساتی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی اصلاح ساختار بانکداری کشور در حال برگزاری است و امیدواریم که منجر به تحول در نظام بانکداری بشود.
فولادگر ابراز امیدواری کرد: بعد از ۴۰ سال بتوانیم به بانکداری اسلامی به عنوان تسهیل کننده نظام اقتصادی کشور با اصلاح شیوه کنونی دست یابیم.
وی در ادامه با انتقاد بر اینکه علاوه بر بانکداری ربوی، بانک ها از وظیفه اصلی خود خارج شده و بنگاه داری می کنند، تاکید کرد: مطابق قانون مجلس به بانک ها فرصت داده شده تا در مدت ۳ سال نسبت به فروش اموال خود اقدام و آن را وارد چرخه تولید کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: اگر بانک ها از این موضوع سرپیچی کنند، در دو حکم انضباطی، هیات مدیره آنها از شرکت در دیگر هیات مدیره ها محروم می شوند همچنین مالیات دریافتی از آن بانک ها، ۴ درصد بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته بانک ها نسبت به این مساله موضع گرفتند، افزود: بانک ها درخواست توقف این طرح را داشتند اما مجلس در برابر خواسته آنها مقاومت کرد؛ از سوی دیگر در بندی عنوان شده اگر به هر دلیل از جمله رکود اقتصادی بانک ها موفق به فروش اموال مازاد خود نشدند به آنها فرصتی یک ساله برای فروش اموالشان داده می شود.
فولادگر در ادامه به کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: دولت نرخ تورم را کاهش داده اما از سوی دیگر حاضر نیست نرخ سود بانک ها را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهد از سوی دیگر بانک ها نیز زیر بار این کار نمی روند چرا که موجبات ورشکستگی آنها فراهم می شود.
وی تاکید کرد: براساس نظام اقتصاد اسلامی، کار باید پول ایجاد کند نه اینکه پول، پول به وجود بیاورد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس همچنین به خطاب سازمان اقتصاد اسلامی، اعلام کرد که پیشنهادات خود را برای بانکداری اسلامی ارائه دهند.
وی ادامه داد: مطابق برنامه ششم توسعه صندوق های قرض الحسنه ای که دارایی آنها زیر ۳ میلیارد تومان در سال است باید تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی بروند تا از لوای بانک مرکزی خارج شوند و این اتفاق موجب تحکیم جایگاه قرض الحسنه ها در کشور می شود.