برخی از بانک‌ها در دادن شماره حساب به مردم پیش‌قدم شده‌اند و با ارسال پیامکی به مشتریان از آنها می‌خواهند که برای دریافت سود سهام عدالت به آنها مراجعه کنند.
دریافت شماره حساب از بانک‌ها طبق اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی است و از این نظر پیامک بانک‌ها به مردم برای دریافت شماره حساب مشکلی ندارد، اما آنچه جای سوال دارد، بازاریابی بانک‌ها در جذب سود سهام عدالت و همچنین تبلیغ آنها برای جذب مشتریان بیشتر است. سوال اینجاست که آیا بانک‌ها از دادن شماره حساب به مردم و به دنبال آن داشتن مشتریانی بیشتر برای دریافت سود سهام عدالت، منتفع می‌شوند؟ و آیا این کار بانک‌ها اقدامی خلاف قانون است؟
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: طبق اطلاعیه‌ سازمان خصوصی‌سازی مردم می‌توانند برای دریافت سود سهام عدالت خود از 30 بانک و 3 موسسه مجازی که اعلام شده، شماره حساب (شبا) دریافت کنند. دریافت این شماره نیز از هر بانکی می‌تواند باشد و برای هیچ‌کدام از بانک‌ها در میزان جذب مشتریان در این رابطه محدودیتی نیست. بانک‌ها به نسبت تعداد افرادی که می‌خواهند می‌توانند شماره حساب بدهند و از این نظر سازمان خصوصی‌سازی نیز محدودیتی ایجاد نکرده است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بانک‌ها و اقدامات آنها در حوزه و تخصص وی نیست و باید از مسئولان حوزه بانکداری پیگیر آن شد نه سازمان خصوصی‌سازی، توضیح می‌دهد: از آن جایی که هدف بانک‌ها تسهیل کار ارباب‌رجوع است، به نظر نمی‌رسد اقدام بانک‌ها کاری خلاف قانون باشد، چرا که این کار منجر به تسهیل کار ارباب‌رجوع می‌شود، اما برعکس آن زمانی که بانک‌ها در باز کردن حساب برای مشمولان کوتاهی کنند، آن وقت است که باید پیگیر موضوع شد وگرنه برای سازمان خصوصی‌سازی از آن جایی که سود به حساب مشتریان وارد می‌شود و بانک‌ها در رابطه با این سود دخل و تصرفی ندارند، فرقی نمی‌کند بانک‌ها در دادن شماره حساب پیش‌قدم شوند یا مردم برای دریافت شماره حساب اقدام کنند.
کامران ندری، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه بانکی نیز در رابطه با این موضوع و در پاسخ به این سوال که بانک‌ها چگونه از جذب مشتریان بیشتر برای پرداخت سود سهام عدالت بهره می‌گیرند، می‌گوید: طبیعتا اگر این مبالغ در بانک‌ها باقی بماند و مردم عجله‌ای برای برداشت آن نداشته باشند، این منابع به تدریج در بانک‌ها رسوب می‌کند و بانک‌ها می‌توانند به مردم در حساب‌های کوتاه‌مدت یا به صورت قرض‌الحسنه وام بدهند. از سوی دیگر از آن جایی که این مبالغ روی هم مبلغ قابل توجهی برای بانک‌ها به شمار می‌رود بانک‌ها می‌توانند بخشی از وظایف خود را به واسطه آن انجام دهند. در غیر این صورت این منابع در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و بانک‌ها دیگر قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

منبع: کسب وکار