قرار است  یک بانک بزرگ اتریشی در آینده نزدیک فعالیت خود را در ایران از سر بگیرد و حتی یک شعبه هم در ایران بزند. این موضوع پس از برجام بارها از زبان سفیر اتریش، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی این کشور شنیده شده بود و روز گذشته در دیدار با مقامات ایرانی برای بار  دیگر و با جدیتی بیشتر بر آن تأکید شد؛ اتفاقی که می‌تواند دیوارهای باقی مانده تحریم‌ها یعنی موانع بانکی را هم فرو بریزد و وین را تبدیل به بزرگترین شریک اقتصادی تهران در اروپا کند.

البته علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران اتریشی به حضور در بازار پولی ایران خلاصه نمی‌شود و روز گذشته هیأت اتریشی اعلام کرد که می‌خواهد در صنایع ایران بویژه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی نیز حضور داشته باشد. البته ایران هم به این گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری علاقه‌مند است و می‌خواهد همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با اتریش را به سطح پیش از تحریم‌ها و حتی فراتر از آن برساند.


چراغ سبز  بانک‌های اتریشی به ایران
در دیداری که روز گذشته وزیر دارایی اتریش با وزیر اقتصاد ایران داشت، هانس یورگ شیلینگ با بیان اینکه بانک «اوبر بانک» اتریش به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور، یک میلیارد یورو جهت تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری در ایران اختصاص داده است، از اشتیاق برخی دیگر از بانک‌های اتریشی برای توسعه همکاری با ایران خبر داده است.
همچنین وزیران دارایی ایران و اتریش در خصوص انجام برخی تغییرات به منظور امضای توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و توسعه همکاری‌های گمرکی در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و طرف اتریشی، پیشنهادات خود را در این زمینه به وزیر اقتصاد ارائه کرده است.
علی طیب نیا در جریان این ملاقات با اشاره به مذاکرات سال گذشته خود با همتای اتریشی در جریان سفر به وین، خواهان تسریع در توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، متناسب با روابط حسنه دو کشور شد.
وزیر اقتصاد با اشاره به وقایع تروریستی روزهای اخیر خواستار تقویت همکاری‌های بین‌المللی در جهت مبارزه و ریشه کنی تروریسم در سراسر جهان شد و ادامه داد: در همین خصوص، مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی جمهوری اسلامی و بویژه وزارت اقتصاد تدوین شده و در تمامی سازمان‌ها و نهادها، بویژه نظام بانکی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با جدیت در حال اجرا است. طیب‌نیا با بیان اینکه بانک‌های ما در حال حاضر به نرم‌افزارهای لازم برای شناسایی معاملات مشکوک و تأمین مالی تروریسم و پولشویی مجهز شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز ما بر اجرای کامل‌تر این ضوابط مطابق با استانداردهای نهادهای بین‌المللی و بهره‌مندی از تجارب کشورهای توسعه‌یافته در این موضوع است. هانس یورگ شیلینگ، وزیر دارایی اتریش نیز با بیان اینکه خود و هیأت بلندپایه همراه وی، به نمایندگی از دولت و شرکت‌های بزرگ این کشور، بسیار علاقه‌مند به تسریع هر چه بیشتر در توسعه روابط اقتصادی دو کشور و گسترش همکاری‌های دوجانبه هستند، گفت: علاوه بر «اوبر بانک» تعدادی دیگر از بانک‌های اتریشی برای توسعه همکاری‌ها از جمله برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی اشتیاق زیادی دارند.
رسیدن به توافق‌های لازم در خصوص تضامین حقوقی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اتریشی در ایران، یکی از اهداف این سفر بوده است. در این رابطه وزیر دارایی اتریش از چهار برابر شدن تضمین‌های صادره دولت این کشور به شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران طی سال گذشته
خبر داد.
در این رابطه« نووتنی» رئیس کل بانک مرکزی اتریش نیز گفت: پس از سفر پارسال رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتریش، حسابی برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی اتریش افتتاح شد و همزمان برنامه آموزشی را برای کارشناسان بانکی ایران تدارک دیدیم تا در بانک مرکزی اتریش دوره‌های تخصصی را بویژه در حوزه‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم سپری کنند.
وی افزود: بانک‌های اتریشی علاقه بسیار زیادی برای ایجاد تضمین مالی و نقل و انتقالات مالی بانک‌های ایرانی دارند.
افزایش روابط دو کشور
به سطح 5 میلیارد دلار
طیب نیا آینده همکاری با اتریشی‌ها را روشن به تصویر می‌کشد. او با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 400 میلیون دلار حجم مبادلات دو کشور است، افزود: توافق کردیم روابط دو کشور را به سطح 5 میلیارد دلار افزایش دهیم.
طیب نیا اضافه کرد: اکنون فاصله قابل ملاحظه‌ای با این رقم داریم اما با توجه به قابلیت‌های دو کشور، رسیدن به این سطح تا 3 سال آینده امکان پذیر است.
بیشترین روابط کارگزاری بانکی ایران در اروپا با اتریش است
همچنین وزیر دارایی اتریش در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت که هدفش از سفر به تهران تعمیق روابط دوجانبه بویژه در بخش‌های اقتصادی و مالی است.
شیلینگ فعالیت‌های اقتصادی را فصل مشترک همکاری‌های دو کشور دانست و با اشاره به علاقه‌مندی دولت اتریش برای همکاری‌های آموزشی در حوزه بانکی با کشورمان تصریح کرد: دولت اتریش اخیراً ضمانتنامه‌های بانکی و سرمایه‌گذاری با ایران را با هدف توسعه روابط دو کشور تا چهار برابر افزایش داده است.
محمدجواد ظریف نیز  ضمن تشکر از ابراز همبستگی و همدردی اتریش در قبال حملات تروریستی اخیر در تهران خاطرنشان کرد: تروریسم تکفیری همه کشورهای منطقه را با تهدید مواجه کرده و مقابله با آن نیازمند همکاری دسته‌جمعی از سوی کشورهاست.
او با اشاره به وجود روابط بسیار خوب بین دو کشور ابراز داشت: روابط با اتریش بویژه پس از توافق برجام از پیشرفت‌های خوبی برخوردار بوده و اتریش در دولت جدید نخستین کشوری بود که در سطح رئیس جمهوری به ایران هیأت اعزام کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان سفر هیأت اقتصادی اتریش به تهران را نشانگر علاقه‌مندی این کشور در قبال همکاری با جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: ایران نیز در تمامی زمینه‌ها علاقه‌مند به همکاری با اتریش است و از قضا بیشترین روابط کارگزاری بانکی ایران در اروپا با کشور اتریش در جریان است.
آغاز تولید خودرو کم‌مصرف ایرانی - اتریشی تا ۲ سال آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از دیدار با وزیر دارایی اتریش و تیم همراه او، از همکاری ایران و اتریش در زمینه طراحی یک خودروی کم مصرف خبر داد و گفت: اکنون کارخانه‌ای در استان قزوین برای تولید این خودرو در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده آغاز تولید این موتور در ایران رخ خواهد داد.
محمدرضا نعمت‌زاده در صحبتی کوتاه با اشاره به سابقه همکاری دو کشور ایران و اتریش، اظهار کرد: در قالب این مذاکرات، مرکز تحقیقات ABL اتریش که سابقه طولانی در طراحی نیروی محرکه و موتور خودرو دارد با یک شرکت ایرانی وارد قرارداد همکاری شده است و در راستای این قرارداد که بیش از یک سال از آن می‌گذرد طراحی موتور مشترک آغاز شده و نمونه آزمایشی آن هم تهیه شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ساخت کارخانه‌ای در قزوین برای تولید انبوه این خودرو خبر داد و گفت: امیدواریم با طراحی و تولید انبوه این موتور سه سیلندر بتوان خدمتی مناسب در حوزه محیط زیست ارائه کرد.
مذاکره با اتریشی‌ها برای تأمین واگن‌ مترو
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکراتی جهت خرید واگن‌های مترو و مسافربری از اتریش خبر داد.
نعمت‌زاده با اشاره به قراردادهای به امضا رسیده میان دو کشور، عنوان کرد: اکنون قراردادی میان شرکت گل گهر با واحدهای صنعتی اتریش به امضا رسیده که قرار بر آن است  780 میلیون یورو فاینانس از طریق کشور اتریش فراهم شود.
نعمت‌‌زاده در عین حال از قراردادهایی که در زمینه گشایش LC از سوی بانک‌های اتریشی به امضا رسیده اشاره کرد و از قرارداد با ABL اتریش در زمینه طراحی خودروی کم مصرف خبر داد.