در چند روز اخیر انتشاربرخی اخبار در کنار شایعاتی درخصوص ادغام و ورشکستگی تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها، علاوه بر سپرده‌گذاران مؤسسه‌ای مانند ثامن، کوثر و مهر اقتصاد که اخبار تأیید نشده‌ای درباره ادغام آنها میان مردم دست به دست شد سایر سپرده‌گذاران شبکه بانکی را نیز به نوعی نگران کرد.
دراین روزها به واسطه انتشار یک شایعه درخصوص ورشکستگی مؤسسه ثامن، تمام سپرده‌گذاران این مؤسسه را برای دریافت پول خود به شعب آن کشاند و هم برای مردم و هم مؤسسه مشکلاتی ایجاد کرد، پیش از این نیز شایعاتی درباره ورشکستگی برخی  بانک‌ها درفضای مجازی منتشر شده بود که باعث خروج بخشی از سپرده‌های آنها شد،هرچند طی این روزها مدیران مؤسسات و بانک‌های یادشده درباره بی‌پایه بودن این شایعات توضیح دادند، ولی تمام نگاه‌ها به ساختمان لاجوردی بانک مرکزی بود تا واکنش مسئولان ارشد این بانک به عنوان نهاد ناظر بازار پول را ببینند. درهمین زمینه روز یکشنبه هفته جاری فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در نخستین واکنش به ماجرای ثامن اعلام کرد که این مؤسسه درحال دریافت مجوز از بانک مرکزی است و به سپرده‌گذاران آن اطمینان داد که نگران پول خود نباشند.
در ادامه این واکنش‌ها روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز در تلگرام خود از مردم خواست  از رفتارهای هیجانی دوری کنند. ولی اله سیف در مطلبی با عنوان «ساماندهی بازار غیر متشکل، همراهی مردم و نقش رسانه‌ها» اعلام کرد: در پی طرح اخباری درباره ساماندهی و ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری ها و بازنشر انبوه و همراه با حاشیه آن در کانال ها و شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر به آگاهی هموطنان گرامی می رساند؛ بانک مرکزی طی سال‌های اخیر با هدف انتظام‌بخشی و ایجاد شفافیت بیشتر عملکرد نظام پولی و بانکی با نگاه کارشناسی و به طور جدی، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را دنبال کرده است.
رسالت بانک مرکزی صیانت
از اعتماد مردم به شبکه بانکی
دراین یادداشت تأکید شده است: رسالت اصلی این بانک صیانت از اعتماد و اطمینان مردم به شبکه پولی و بانکی کشور و افزایش آن در سایه استمرار اصلاح و بسامان آوردن نظام بانکی است و در این مسیر به استناد قوانین و مقررات و با هماهنگی و همکاری سایر مراجع، برخورد جدی با مؤسسات غیرمجاز فعال در بازار پول را در دستور کار قرار داده است. این سیاست قطعی بانک مرکزی است و عزم مسئولان و مجریان امر جزم و به فضل الهی تحت فشارها و تنگناهای ایجاد شده، از پیگیری این سیاست منصرف نخواهند شد. بر این اساس، در طول سال های اخیر اقدامات بسیاری به منظور ساماندهی مؤسسات غیرمجاز انجام شده که بسته به مورد، به صدور مجوز، انحلال یا ادغام آنها منجر شده است و در این مسیرِ سخت و کار صعب، صیانت از سپرده‌های هموطنان گرامی به عنوان مأموریت اصلی بانک مرکزی مد نظر قرار داشته است.
رئیس کل بانک مرکزی درپیام خود ادامه داده است: بدیهی است برنامه جامع انتظام بخشی، از رهگذر بررسی پیشنهادها، مذاکرات و جلسات متعدد کارشناسی در بخش‌های مختلف و پس از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شود و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پس از کسب اطمینان از حفظ منافع و حقوق همه سپرده‌گذاران و تأمین منابع لازم از سوی مؤسسات و تعاونی‌ها و مسؤلان آن‌ها، اقدامات بعدی را در دستور کار قرار خواهد داد.
بدون تردید در این راهِ سخت و مأموریت دشوار، بعد از لطف و فضل الهی نقش بی‌بدیل رسانه‌های جمعی و ارباب و اصحاب خبر برای تعاطی افکار و تبادل نظر در خصوص چرایی معضلات کهنه نظام پولی و بانکی کشور و چگونگی رفع و حل و فصل آنها یاریگر و مددکار اصلی مدیران و مسئولان کاربلدی است که به روش دیرین، این مشکلات را به بعد از خود واگذار نکردند و با شهامت در صدد حل و فصل قطعی آنها بر آمده‌اند.
سیف درپایان نوشته است: در کنار طلب این همراهی از رسانه‌ها، از مردم عزیزمان حفظ آرامش و دوری از اقدامات هیجانی که می‌تواند مشکلات جدیدی را ایجاد و ضرر و زیان تمام عوامل مرتبط در کشور را سبب شود و از همکاران سختکوش خود در نظام بانکی کشور، پرهیز از رقابت‌های غیرسازنده و مدیریت امور بانکی، به نحوی که به حفظ اعتماد عمومی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه نظام بانکی منجر شود را تقاضا دارم. بدیهی است اخبار اقدامات مربوط به ساماندهی مؤسسات غیرمجاز پس از طی مراحل کارشناسی و قانونی، از طریق اطلاعیه‌های رسمی بانک مرکزی یا مصاحبه‌های مسئولان این بانک به استحضار مردم شریف و سپرده‌گذاران عزیز خواهد
رسید. پس از رئیس کل بانک مرکزی، پیمان قربانی معاون اقتصادی او نیز به شرایط خاص شبکه بانکی در روزهای اخیر واکنش نشان داد و گفت: شرایط حساسی برای نظام بانکی ایجاد شده است که باید با اطلاع‌رسانی مناسب از این شرایط خارج شویم.
ادغام بانک‌ها و مؤسسات مشروط بر وجود دارایی
درهمین زمینه معاون پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید ادغام مؤسسات مالی و اعتباری یا بانک‌ها با یکدیگر باید فقط در شرایطی صورت بگیرد که بحران در مؤسسه مالی ضعیف آنقدر عمیق نباشد که مؤسسه دیگر را هم تهدید کند. کامران ندری در گفت‌  وگو با ایسنا، درباره ادغام مؤسسات ورشکسته با بانک‌ها اظهار کرد: استفاده از شیوه ادغام مؤسساتی که وضعیت خوبی ندارند با یک مؤسسه بهتر زمانی جواب می‌دهد که مؤسسه اول دچار بحران عمیقی نباشد. همچنان که اگر یک مؤسسه فقط بدهی داشته باشد و دارایی در کار نباشد، می‌تواند وضعیت مؤسسه بهتر را هم تهدید کند. در نتیجه باید وضعیت هر دو مؤسسه یا بانک بخوبی سنجیده شود که این ادغام در این راستا صورت بگیرد ضمن اینکه مؤسسه قوی‌تر به خطر نیفتد و بتواند مؤسسه ضعیف‌تر را هم نجات دهد.

منبع: ایران