آخرین فهرست نمادهای متوقف شده بازار سهام که توسط بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده، حاکی از آن است که هشت نماد معاملاتی از سال 95 و 26 نماد در سال‌جاری همچنان متوقف هستند. فرق عمده لیست یادشده با لیستی که چندی پیش منتشر شده بود، این است که حدود 20 نماد در همین فاصله رفع توقیف شده‌اند و بی‌شک این خبر خوبی برای فعالان بازار سرمایه به خصوص سهامداران خواهد بود. در سویی دیگر، نکته قابل تامل که رسما به یک بحران دائمی تبدیل شده، توقف ادامه‌دار نمادهای بانکی در تالار شیشه‌ای است. در شرایطی که دقیقا مشخص نیست برنامه مدیران بانک‌ها و سازمان بورس برای رفع ابهام در این مورد و گشایش نماد معاملاتی این گروه مهم و پرسهامدار در بورس چه خواهد بود و اساسا در پشت پرده تشکیل ندادن مجمع برای شفاف‌سازی و روشن شدن تکلیف صورت‌های مالی بانک‌ها چه مسایلی وجود دارد.
بلاتکلیفی ادامه‌دار
براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی بورس تهران همچنان بانک صادرات ایران قدیمی‌ترین نمادی است که توقف خرید و فروش سهام آن بیش از یک‌سال است که سهامداران آن را بین زمین و آسمان نگاه داشته است و همچنان در وضعیتی مبهم به سر می‌برد. آمار‌ها مشخص می‌کند، نماد بانک پرسابقه ایرانی از تاریخ 29 تیرماه 95 به علت عدم برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شده و بعد از این بانک، نماد شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی از حیث تاریخ در رده دوم نمادهای توقیف شده با مدت طولانی قرار دارد. این نماد در تاریخ 13 مرداد 95 به علت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده و به نظر می‌رسد مدیران این شرکت نیز فعلا علاقه‌ای به رفع مشکلات نماد شرکت و خروج از لیست ممنوعه ندارند.
نمادهای متوقف از سال 95
این گزارش می‌افزاید: از دیگر نمادهای متوقف شده در سال 95 که همچنان وضعیتی نامشخص دارند باید به نماد کنتورسازی ایران اشاره کرد که از تاریخ 13 شهریور 95 متوقف شده و خبر تحصن سهامداران آن در مقابل تالار شیشه‌ای را هم در خبرها خواندیم. در سویی دیگر، نماد شرکت سیمان کارون در تاریخ 4 آبان 95 متوقف شده و تاکنون بازگشایی نشده است. بانک‌های پارسیان و بانک پاسارگاد از دیگر بانک‌هایی هستند که نمادشان از آبان و آذر سال گذشته متوقف مانده و دلیل این توقف نیز به طور دقیق مشخص نشده است. از سویی دیگر، نماد شرکت‌های پارس الکتریک و سرمایه‌گذاری نیرو دو نماد دیگر متوقف مانده از سال 95 هستند.
سهامداران در انتظار
این گزارش می‌افزاید: نماد شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در تاریخ 30 خرداد 96 به دلیلی که اعلام نشده متوقف شده و براساس آمار موجود، سپس نوبت به شرکت‌های «صنایع آذرآب، پارس پامچال، بانک کارآفرین، بانک اقتصاد نوین، بانک سینا، بانک تجارت، پست بانک ایران و شرکت آلومراد» می‌رسد که همگی از تیرماه سال‌جاری تاکنون در توقف هستند. همچنین پلی‌اکریل اصفهان از 21 شهریورماه 96 تا به حال نماد خود را در حال توقف می‌بیند و برای ماه مهر سال‌جاری نیز با نماد شرکت‌های «لبنیات کالبر، بیمه ما، کارتن ایران و سیمان صوفیان» مواجه می‌شویم. در نهایت نمادهای متوقف شده در ماه جاری یعنی آبان 96 نیز نماد شرکت‌های «صنایع ریخته‌گری ایران، رینگ‌سازی مشهد، داروسازی جابربن حیان، گروه دارویی سبحان، سیمان دورود، سیمان شمال، قندنقش شمال، فرآورده‌های نسوز پارس، ‌های‌وب، توسعه شهری توس‌گستر، بانک خاورمیانه و سرمایه‌گذاری سپه» هستند.
نقش نهاد ناظر و ناشران
بی‌شک فعالان بازار سرمایه علاقه دارند این توقف نمادها هرچه زودتر به پایان برسد. میلیاردها تومان از سرمایه خریدارانی که سهام این شرکت‌ها در اختیارشان است، متوقف مانده و منتظر تصمیم مدیران سازمان بورس و شفاف‌سازی شرکت‌ها مانده‌اند تا گره معاملاتی فعلی باز شود. از طرف دیگر همچنان نمادهای مختلف به دلایلی همچون عدم تشکیل مجمع متوقف می‌شوند و تصمیم سازمان بورس و دستور وزیر اقتصاد مبنی بر عدم توقف نمادها هنوز اجرایی نشده که این تعلل هم مطمئنا از افزایش سرعت رشد بورس تهران جلوگیری خواهد کرد. به هر حال می‌توان خوشبین بود که در آینده‌ای نزدیک با ارتقای شفافیت بازار سهام، شاهد توقف نمادهای اندک شرکت‌ها در بورس باشیم تا معامله‌گران با انگیزه بیشتری در تالار شیشه‌ای به داد‌وستد سهام مشغول باشند و در سویی دیگر با افزایش کارآیی بورس و عمیق شدن نقدینگی در این بازار، اعتمادهای تازه‌تری برای جذب سرمایه‌های جدید در تالار شکل گیرد.

امیرحسین میراسماعیلی/ جهان صنعت