درحالی که در بازار ارز شاهد کند شدن روند صعودی قیمت‌ها هستیم، با خوش بینی ایجاد شده بواسطه رشد قیمت نفت، شاخص کل بورس دوباره خود را به رکورد تاریخی قبلی خود نزدیک کرد. در بازار طلا نیز افزایش بهای طلای جهانی که روزگذشته نزدیک به 5 دلار صعود کرد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی باعث از سرگیری رشد قیمت‌های طلا و سکه در بازار داخلی ایران شد. طی روزهای اخیر با تقویت عوامل بنیادین و فروکش کردن اعتراضات خیابانی، بورس تهران بتدریج در مدار صعودی قبلی خود بازگشت، اما در بازارهای ارز و طلا همچنان عامل روانی که میزان تقاضا را بشدت بالا برده تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده است. به طوری که دراین روزها دلار با ثبت نرخ 4435 تومان و سکه با عبور از 1.5میلیون تومان رکوردهای قیمتی تازه‌ای را شکستند.


صعود 715 واحدی شاخص بورس
دیروز بورس تهران توانست به یکی از رکوردهایی که در روزهای اخیر از دست داده بود نزدیک شود. در روز دوشنبه شاخص کل بورس با جهش 715واحدی به 97 هزار و 944 واحد رسید که نشان‌دهنده رشد 20 هزار و 714 واحدی آن از ابتدای امسال تا دیروز است. بدین ترتیب بازدهی بورس دوباره به 26.8 درصد بازگشت، هرچند که اندکی با بازدهی بیش از 27 درصدی قبل فاصله دارد. باوجود افت و خیزهای بسیار، شاخص کل از ابتدا تا 25 دی ماه جاری 2 هزار و 436 واحد معادل 2.5 درصد رشد کرده است. درحالی بورس تهران با رونق نسبی معاملات همراه بود که دراین روز نوسانی شدن قیمت مس، سرب و روی در بازارهای جهانی و نزدیک شدن نفت خام به مرز ۷۰ دلار باعث شد تا گروه معدنی‌ و پالایشی‌ در کانون توجه خریداران سهام قرار گیرد. روزگذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش یک واحدی روی رقم یک هزار و 87 واحد ایستاد.
براساس این گزارش، روز دوشنبه معاملات سهام در نماد معاملاتی
سه شرکت فولاد مبارکه با 110 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 83 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با 76 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 31 واحد، بانک ملت با 12واحد و سایپا با 11واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی بیش از 271 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 54میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 75هزار و 365 نوبت داد و ستد بود.


توزیع ارز مداخله‌ای و کند شدن روند صعودی قیمت‌ها
درحالی که طی روزهای اخیر همچنان عطش تقاضا در بازار ارز، تعادل این بازار را برهم ریخته است، افزایش توزیع ارز مداخله‌ای توسط بانک مرکزی و تشدید نظارت‌ها بر صرافی‌ها دیروز مانعی در برابر رشد بیشترقیمت‌ها ایجاد کرد. دیروز و در زمان تنظیم این گزارش، دلار با 9تومان کاهش به 4417 تومان رسید. اما یورو و پوند کمتر از روزهای قبل به رشد خود ادامه داد به طوری که یورو با 8تومان افزایش به 5463 تومان و پوند با 4 تومان رشد به 6068 تومان رسید. البته درهم نیز با افت 3 تومانی رقم 1216تومان را تجربه کرد.
در این میان، یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با مهر از توزیع ارز مداخله‌ای در بازار برای کاهش قیمت خبر داد و گفت که بانک مرکزی برای کنترل قیمت، ارز با نرخ مناسب را در بازار عرضه می‌کند و طی روزهای گذشته نیز این ارز توزیع شده است. وی، افزود: مجموعه اقداماتی باید صورت گیرد تا بازار ارز به تعادل برسد و قیمت‌ها روند غیرمنطقی به خود نگیرند؛ به همین دلیل علاوه بر تشدید نظارت بر صرافی‌ها، توزیع ارز به صورتی که روند منطقی و طبیعی را بر بازار حاکم کند، صورت می‌گیرد.


خیز دوباره سکه برای نرخ 1.5 میلیونی
دیروز دوباره قیمت سکه برای عبور از مرز 1.5 میلیون تومان خیز برداشت. در روزهای گذشته چندین بار این اتفاق افتاد و سکه نرخ‌های بالای یک میلیون و 500 هزار تومان را تجربه کرده بود ولی اندکی عقب نشینی کرد. حال روزگذشته با رشد قیمت‌ها هر قطعه سکه تمام بهار در بازار به یک میلیون و 492 هزار تومان رسید که 4300 تومان افزایش نشان می‌داد. سکه تمام بهار طرح قدیم نیز با رشد هزار تومانی نرخ یک میلیون و 453 هزار تومان را تجربه کرد. نیم سکه نیز با نمایش قیمت 723 هزار تومان، هزار تومان بالا رفت. اما ربع سکه و سکه گرمی بدون تغییر قیمت به ترتیب
418 و 281 هزار تومان قیمتگذاری شد. در بازارطلا نیز طلای 18عیار به ازای هر گرم هزار و 16 تومان بالا رفت
و به 140هزار و 343 تومان رسید.

 

نیم نگاه
در روز دوشنبه شاخص کل بورس با صعود 715 واحدی
به 97هزار و 944 واحد رسید که نشان دهنده رشد 20 هزار و 714 واحدی آن از ابتدای امسال تا دیروز است
دلار با 9 تومان کاهش به 4417 تومان رسید. اما یورو و پوند کمتر از روزهای قبل به رشد خود ادامه داد به طوری که یورو با 8تومان افزایش به 5463 تومان و پوند با 4 تومان رشد
به 6068تومان رسید
هر قطعه سکه تمام بهار در بازار به یک میلیون و 492 هزار تومان رسید که 4300 تومان افزایش نشان می‌داد

منبع: ایران