معاون ارزی بانک‌مرکزی در نخستین اظهارنظر درباره تحولات ارزی اخیر کشور، تاکید کرد که در شرایط خاص کشور، برخی از اخلالگران، به التهابات دامن می‌زدند. او پادزهر این التهاب مقطعی را حرکت به سمت بازار متشکل و منسجم ارزی می‌داند، که نخستین گام آن با انتشار گواهی سپرده مبتنی بر ارز کلید خورده است. به گفته عباس عراقچی، گام‌های بعدی نیز با تکمیل و طراحی ابزارهای جدید در آینده عملیاتی خواهد شد.
گام نخست بازار منسجم ارزی
به گزارش روابط عمومی بانک‌مرکزی، سید‌احمد عراقچی که در جمع مدیران بین‌الملل بانک‌ها و موسسات اعتباری، نخستین اظهارنظر خود را درباره تغییر و تحولات بازار ارزی، اعلام کرد. تعبیر او از شرایط بازار به این شکل است، که وضعیت بازار ارز کشور در ماه‌های اخیر شرایط خاصی را تجربه می‌کرد و در این بین، برخی سوداگران و اخلالگران با سوء‌استفاده از شرایط به وجود آمده به التهابات دامن می‌زدند.او با اشاره به تدوین بسته تدابیر سه گانه، توضیح داد که در این بسته برنامه‌ای برای مدیریت بازار ارز بر مبنای نظرهای کارشناسی تدوین شده است و از این هفته با همکاری و هماهنگی بانک‌ها عملیاتی می‌شود. او ابراز امیدواری کرد مجموعه این تدابیر در کنار اقدامات انتظامی و برخورد با اخلالگران، شاهد بازگشت آرامش و ثبات به بازار ارز باشیم.

بخش دیگری از صحبت‌های معاون ارزی درخصوص، معرفی و تشریح اوراق گواهی سپرده مبتنی‌بر ارز بود. به گفته او، اوراق گواهی سپرده ارزبنیان با ریال صورت می‌گیرد. مبنای محاسبه قیمت، میانگین نرخ ارز در سامانه سنا طی یک ماه گذشته خواهد بود و قیمت در زمان سررسید براساس نرخ یک هفته پایانی سامانه سنا محاسبه و به ریال به صاحبان گواهی اوراق سپرده مبتنی بر ارز پرداخت می‌شود.نرخ سود نیز برای گواهی‌های یک و دوساله به ترتیب ۴ و ۵/ ۴ درصد خواهد بود. عراقچی تاکید کرد تمام عملیات بانکی با ریال انجام خواهد شد، ولی مبنای محاسبه قیمت ارز است که پاسخگوی نیازهای آن بخش از جامعه که نگرانی‌هایی بابت کاهش ارزش دارایی خود در قبال افزایش قیمت ارز دارند، خواهد بود. او طراحی و انتشار این اوراق را ابزاری مناسب برای پوشش ریسک دارایی های مردم و سپرده‌گذاران در برابر ارز خارجی عنوان کرد. بانک‌مرکزی در انتهای هفته گذشته، یک بسته سه محوری را برای مدیریت نوسان و مهار سفته‌بازی ارزی تدوین و از آن رونمایی کرد. یکی از بندهای این بسته، درخصوص انتشار گواهی سپرده ریالی با پایه ارزی است؛ بنابراین خریدارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری با پایه ارزی دارند، می‌توانند گواهی سپرده ریالی را مبنای قیمت یورو و دلار با پایه ارزی خریداری کنند.

فرهنگ‌سازی در استفاده از ابزارها
معاون ارزی بانک‌مرکزی در انتهای صحبت‌های خود، سیاست‌های این نهاد را برای حرکت به سمت یک بازار مسنجم ارزی توضیح داد. او معتقد است که پیش از حرکت به سمت شفافیت و کارآیی در بازار ارز، باید قبل از هر اقدامی، فرهنگ‌سازی عمومی در استفاده از ابزارهای مالی جدید را در دستور کار قرار داد. این مقام مسوول تاکید می‌کند با تنوع‌بخشی به ابزارهای ارزی و توسعه آن، می‌توان به سمت تشکیل بازار منسجم و متشکل ارزی حرکت کرد. به گفته عراقچی، گواهی سپرده مبتنی بر ارز نخستین ابزار ارزی است که با این گستردگی، اجرایی می‌شود و گام‌های بعدی با تکمیل و طراحی ابزارهای جدید در آینده عملیاتی خواهد شد. بانک‌مرکزی تاکید کرد که جلسه معاون ارزی بانک‌مرکزی با مدیران بین‌الملل بانک‌ها و موسسات اعتباری با موضوع تشریح انتشار گواهی سپرده مبتنی بر ارز و راهکارهای اثربخشی آن، عصر شنبه ۲۸‌بهمن در ساختمان بانک‌مرکزی برگزار شد.