از روز 21 فروردین ماه جاری ارز تک نرخی شد و نرخ 4200 تومانی برای دلار تعیین شد. درراستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، سازوکار عرضه ارز نیز به‌طور کامل تغییر کرد به‌طوری که دراین سازوکار بانک‌ها جای صرافی‌ها را گرفتند و تا اطلاع ثانوی صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارز و صدور حواله ارزی ندارند. با تغییر روش‌های عرضه و توزیع ارز، مهم ترین پرسش این است که چه کسانی و با چه شرایطی مشمول دلار 4200 تومانی هستند؟ درهمین زمینه بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های مختلف گروه‌های مشمول را معرفی کرده است.


33 اولویت برای تأمین ارز
بانک مرکزی در مصوبه‌ای 33 اولویت تخصیص ارز را که ارز مسافرتی، ارز درمانی، ارز مأموریت و ارز دانشجویی هم شامل این موارد می‌شود، تعیین کرد.بانک مرکزی، در این مصوبه مقررات مربوط به شرایط و نحوه تأمین ارز را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده که شامل موارد زیر می‌شود:
1- ارز مسافرتی 2- ارز درمانی 3- ارز مأموریت 4- ارز دانشجویی 5- ارز بابت فرصت‌های مطالعاتی و هزینه­‌های درمانی اعضای هیأت علمی 6- ارز بابت حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان‌ها و مجامع بین­ المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی 7- هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور 8- هزینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی 9- حق الوکاله در دعاوی خارجی 10- اصل و سود سرمایه‌گذاری خارجی 11- کارمزدهای اعتبارات اسنادی، حواله‌ها و ضمانت نامه‌های ارزی 12- هزینه دفاتر خارج از کشور13- هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی 14- هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی‌های بین‌المللی 15- هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت‌های ماهواره‌ای و ارتباطی 16- هزینه شرکت‌های بیمه ایرانی 17- فروش ارز به شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) 18- هزینه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می‌شود 19- هزینه ثبت نام در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور 20- بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (دولتی و خصوصی)، فاینانس غیرخودگردان، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی. 21- هزینه‌های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ و حقوق خدمه خارجی شرکت های هواپیمایی 22- هزینه حق بیمه هواپیماها 23- حقوق و مزایای کارکنان خارجی در داخل کشور24- هزینه‌های انتقال ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه‌های خارجی 25- هزینه‌های انتقال درآمد ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی 26- هزینه‌های مطالبه ارز ضمانت نامه‌های خارجی 27- هزینه‌های رانندگان حمل و نقل بین‌المللی 28- هزینه‌های فرصت‌های مطالعاتی 29- هزینه‌های شرکت در دوره‌های آموزشی خارج از کشور30- هزینه‌های حق عضویت و ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی 31- هزینه‌های انتقال جسد از خارج از کشور و هزینه‌های وابسته 32-هزینه‌های ارزی راه آهن و شرکت‌های ریلی 33- هزینه‌های تبدیل موجودی ریالی حساب‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور. لازم به ذکر است جزئیات مربوط به میزان ارز قابل تأمین برای هر یک از موارد فوق و ترتیبات و مدارک لازم برای تأمین آن بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی این بانک به شبکه بانکی خواهد بود.


ضوابط فعالیت صرافی‌ها اعلام شد
بانک مرکزی در اطلاعیه‌های جداگانه درباره تعیین سیاست‌های جدید ارزی، ضوابط فعالیت صرافی‌ها و همچنین کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات از خارج کشور به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را اعلام کرد. طبق این اطلاعیه انتقال ارز به دستور هر یک از بانک‌های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی از صادرکنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی به عنوان فعالیت صرافی‌ها اعلام شده است. با وجوداین تمام صرافی‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد. همچنین تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفاً پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان پذیر است. انتقال ارز از طریق سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد. همچنین بانک مرکزی درباره نحوه تأمین ارز برای حواله‌ها و اعتبارات اسنادی مربوط به قبل از 21 فروردین ماه جاری اعلام کرد در مواردی که ارز حواله قبل از 21 فروردین ماه توسط بانک مرکزی تأمین و حواله صادر شده و اسناد حمل در مهلت مقرر به بانک عامل ارائه شود، نرخ ارز تسویه همان نرخ ارز تأمین شده است. تأمین ارز بابت باقیمانده تمام اعتبارات اسنادی گشایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از 21 فروردین جاری به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی است.


صرافان صبور باشند
رئیس کانون صرافان با دعوت از صرافی‌ها به صبوری برای روشن شدن سیاست‌های جدید ارزی کشور گفت: بزودی جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی درباره آینده فعالیت صرافی‌ها برگزار می‌کنیم.
سعید مجتهدی در گفت‌و‌گو با ایرنا با تأکید بر اینکه صرافی‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی با برنامه‌های دولت همسو هستند، اظهار داشت: صرافی‌ها در اقتصاد جهانی حضور فعال دارند و قابل محو نیستند؛ در ایران نیز صرافی‌ها در سالیان گذشته بازوی اقتصادی کشور بوده‌اند و انتظار می‌رود صبوری کنند تا فضای روشنی برای آینده فعالیت آنها ترسیم شود.

 

بــــرش

تخصیص سریع‌ مابه التفاوت قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات کالا باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد؛ از بانک مرکزی خواست با تکمیل و بهره‌ برداری سریع تر از سامانه «نیما» نظارت جدی بر منابع ارزی حاصل از صادرات و واردات اعمال شود. اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در ادامه جلسات ستاد اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز کشور گفت: تخصیص مابه التفاوت قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و نیز داروهای مورد نیاز در سریع‌ترین زمان لازم تأمین خواهد شد تا کوچکترین خللی در تأمین نیازهای کشور ایجاد نشود. وی با بیان اینکه مهم ترین رمز موفقیت طرح سامان بخشی به نظام ارزی کشور اطلاع‌رسانی صحیح است گفت: مردم مطمئن باشند که دولت با همراهی آنها و بنگاه‌های اقتصادی به دنبال پایه‌ریزی نظام ارزی جدید به منظور تأمین منافع ملی کشور است.