محمود حجتی دومین کارت زرد خود را از نمایندگان مجلس دهم گرفت؛ اولین کارت سیزدهم مهرماه سال 95 برای گرانی شکر به وزیر جهاد کشاورزی داده شد. این بار هم گرانی برخی کالاها زمینه ساز دریافت دومین کارت زرد شد. پیش از این هم وزرای رفاه، و اقتصاد و دارایی به دلیل برخی ناکارآمدی‌ها مورد عتاب و خطاب بهارستان نشینان قرار گرفتند.
در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی سوال شهروز برزگر نماینده مردم سلماس از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول ، علت صادر نشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی ، علت کاهش تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران مطرح شد.
کشاورزان و دامداران ورشکسته شده‌اند
نماینده سلماس با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات بی‌رویه برنج و شکر و عدم حمایت از دامداران و کشاورزان موجب تخلیه روستاها از کشاورزان و ورشکسته شدن آنها شده است. شهروز برزگر در توضیح سوال خود از وزیر کشاورزی با اشاره به نوسانات قیمت گوشت سفید و‌ قرمز و عدم تنظیم بازار این محصولات گفت: این نوسانات باعث شده که دولت نتواند از ظرفیت‌های تولید داخلی استفاده کند.
برزگر با اشاره به توان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور اظهار داشت: نیاز کشور ۹۰۰ هزار تن در سال است که اکنون ۸۰۰ هزار تن تولید می‌شود، اما وزارت جهاد کشاورزی به جای حمایت از دامداران، حتی به خود زحمت جبران خسارت دامداران ناشی از تب برفکی را هم نمی‌دهد. او با بیان اینکه وزارت کشاورزی شیوع تب برفکی را در برخی از استان‌ها پنهان کرده، گفت: هنوز وزارت جهاد کشاورزی به کنوانسیون دام‌ها ملحق نشده است و باید بعد از نوسانات نرخ ارز، نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه می‌کرد که‌ این کار انجام نشده و حتی اقدام به گران‌فروشی ذخیره‌های سویا و ذرت کرده است.
برزگر با اشاره به سوال دوم خود درباره علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی تولید شده در داخل کشور گفت: این کار وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است،‌ اما این وزارتخانه به تنظیم بازار و حمایت از محصولات کشاورزی اهمیتی نمی‌دهد. او با بیان اینکه بازاریابی خارجی انجام نمی شود و تنها سیب به پاکستان صادر می‌شود،‌ اظهار داشت: این در حالی است که محصولات باغداران در سردخانه‌ها مانده و مرکبات با قیمت ارزان و فله‌ای از سوی کشورهای دیگر همچون پاکستان خریداری شده و به نام خودشان و با بسته‌بندی شکیل به بازار جهانی صادر می‌شود.
نماینده سلماس در مورد سوال دیگرش در خصوص علت کاهش تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی هم اظهار داشت: مجلس در سال ۹۶ برای حمایت از بازار،‌ اختیار تنظیم آن را به وزارت کشاورزی داد اما این وزارتخانه به وظایف خود عمل نکرد و این موضوع موجب شد که شاهد کاهش شدید برخی از محصولات و واردات بی‌رویه محصولاتی مانند برنج، مرغ و شکر هستیم. برزگر در ادامه افزود: کشور به حدود دو هزار تن برنج نیاز دارد و این در حالی است که ما شاهد واردات ۱۰ برابر نیاز این محصول هستیم که این اقدام باعث عدم فروش برنج تولید داخل شده است. او تصریح کرد: از طرف دیگر چغندرکاران هم دو سال است که پول چغندر خود را تحویل نگرفته و شالیکاران برای فروش برنج ضرر می‌کنند.
برزگر با اشاره به خسارت 8000 میلیارد تومانی کشاورزان، باغداران و دامداران شمال غرب کشور از سرما و تگرگ اظهار داشت: وزارت کشاورزی تنها در این شرایط اعلام کرده که صرفا مزارع بیمه شده را تحت پوشش قرار می‌دهد و اگر حتی این کار را بکند باز هم شاهدیم که در طول دو سال گذشته خسارات بیمه شدگان پرداخت نشده است
او با اشاره به وظیفه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر پوشش ۵۰ درصد محصولات کشاورزی هم گفت:‌ در این باره هم تنها ۲۵ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش قرار گرفته است و کم کاری این وزارتخانه باعث شده کشاورزان با مشکلاتی روبرو شوند و حتی توان پرداخت وام بانکی خود را نداشته باشند.
نماینده سلماس در مجلس با تاکید بر اینکه باید برای کشاورزان خرد و ورشکسته تاسف خورد، عنوان کرد: برای کشاورزانی تاسف می‌خوریم که در کنار دلالان تنها مانده‌اند و قیمت خرید تضمینی گندم برای آنها همچون سال گذشته است و میزان تورم نادیده گرفته شده است. برزگر رسالت وزارت جهاد کشاورزی را مدیریت، نظارت و فروش محصولات کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر با عدم مدیریت قوی و افزایش میزان سموم در محصولات باغی هستیم. کشورهای اروپایی محصولات ما را خریداری نمی‌کنند، از طرف دیگر شاهدیم که قیمت شیر سنتی بین ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است؛ رقمی که حتی از آب آشامیدنی هم ارزان‌تر است. او با بیان اینکه مجلس اجازه برداشت ۱.۵ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاهای کمتر توسعه یافته را داده است، گفت: اما سوال این است که تاکنون چه میزان از این بودجه در اختیار روستاییان قرار گرفته است. ما شاهد تخلیه روستاها هستیم، سیاست‌های غلطی که باعث شده کشاورزان هر روز ورشکسته‌تر، زمین‌شان کوچک‌تر و سفره‌شان حقیرتر شود. نماینده سلماس در مجلس با بیان اینکه مردم به دلیل واردات ۶۰۰ هزار تن موز دیگر تمایلی به مصرف سیب و پرتغال ندارند، گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده که هنوز این خسارت به کشاورزان پرداخت نشده است.
پاسخ‌های حجتی
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش‌های نماینده سلماس با بیان اینکه تا این لحظه 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت سفید تولید شده است، گفت: این میزان مازاد بر نیاز بازار است و ناچار به ذخیره آن در سردخانه‌ها شده‌ایم و به همین دلیل قیمت مرغ در بازار کمتر از قیمت آن در بخش تولید است.
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول، علت صادر نشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی، علت کاهش تعرفه‌ واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران، گفت: در ایام عید و سایر ایام امسال از ذخایر به گوشت منجمد در سردخانه‌ها نیاز بازار را تامین می‌کنیم تا به مصرف کنندگان نیز احجاف نشود.
محمود حجتی با بیان اینکه قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی به ترتیب 30 تا 15 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: اما دولت با دلار 3800 تومان این نهاده‌ها را وارد می‌کند و تعرفه این نهاده‌ها را پایین نگه داشته‌ایم. وی در ادامه افزود: همچنین مدیریت لازم انجام می شود تا به جای کنجاله سویا، دانه سویا وارد شود تا اشتغال صنایع مرتبط حفظ شود.
حجتی در مورد تولید گوشت قرمز هم گفت: در تولید گوشت قرمز دچار مشکل هم در کاهش تولید و هم عرضه هستیم؛ زیرا تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی دیگر برای تولید کنندگان اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه توسعه دام سبک و پربازده را به سرعت در دستور کار داریم، عنوان کرد: زیرا گوشت قرمز متاثر از دام سبک است. همچنین جهت کنترل قیمت گوشت قرمز نیز تسهیلاتی را برای واردات گوشت دام گرم سبک اختصاص داده‌ایم و امیدواریم مشکل بالا بودن قیمت گوشت قرمز دام سبک حل شود.این عضو کابینه دوازدهم در مورد وضعیت تولید و صادرات سیب، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی هم گفت: در بخش تولید سیب، مرکبات، کشمش و موز از طریق اعمال تعرفه ترجیحی این محصولات با تعرفه 5 درصد وارد می‌شود. در غیر این صورت واردت کننده باید با تعرفه‌ 20 درصد وارد کند.
حجتی با اشاره به صادرات 609 هزار تن سیب درختی به پاکستان و هندوستان در سال گذشته گفت: البته این کار آسان نبود اما با اعمال سیاست واردات برنج صادرات، سیب و مرکبات را انجام دادیم و در حال حاضر کمتر از 50 تن سیب در سردخانه‌های سلماس و کمتر از 30 هزار تن سیب در سردخانه‌های سراسر کشور داریم.
وی در ادامه افزود:‌ همین سیاست را در مرکبات نیز دنبال کردیم. البته در این بخش بازاریابی‌ها ضعیف است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارتخانه تحت مدیریتش در تعرفه گذاری محصولات کشاورزی انعطافی بالاتر از حد طبیعی دارد، اظهار داشت: به طور مثال در حبوبات به ویژه لوبیا 40 درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم ما نیز با ملاحظه مصرف کننده و تولید کننده با اقدامات مقطعی و در پی مشخص شدن نرخ ارز توانستیم نیاز داخلی حبوبات را تامین کنیم.وی حجم خسارات طبیعی در بخش کشاورزی در سال گذشته را 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارات ناشی از یخ زدگی در سال جاری نیز بالغ بر 5000 میلیارد تومان است. در منطقه کرمان هم به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولید « پسته» دچار مشکل است. خشکسالی بخش عمده‌ی استانهای کشور را سال‌هاست که درگیر خودش کرده است.حجتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش میزان تولید شکر گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تولید شکر از 1.2 میلیون تن طی چندسال گذشته به 2 میلیون تن افزایش یافته است که این افزایش به دلیل بهبود راندمان تولید اتفاق افتاد.