یک ماه از اظهارنظر عیسی کلانتری ‌رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره انتقال آب از خوزستان به رفسنجان برای کشاورزی می‌گذرد و روز گذشته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد این سازمان به هیچ طرح انتقال آبی مجوز نداده است.

مسعود تجریشی پیرامون جزییات این خبر می‌گوید: ‌» درباره انتقال آب ونک سولقان و انتقال آب خزر به سمنان، ‌در هیچ کدام از این دو طرح مجوز نداریم تنها مجوز ما نیروگاه کلاس H ساوه بوده است، اما اگر الان وزارت نیرو بگوید ما در سمنان برای تامین آب شرب مشکل داریم پاسخ ما آن است که همه مراحل دیگر کاهش مصرف از جمله بازچرخانی آب، اصلاح الگوی آبیاری، افزایش راندمان شبکه آبرسانی و مواردی از این دست را طی کنیم و بعد اگر هنوز نیاز آبی پابرجا بود از جای دیگر آب فراهم کنیم. قاعدتا تمام این مراحل باید در وزارت نیرو طی شده باشد. وی درباره موافقت عیسی کلانتری با انتقال آب برای کشاورزی و تعادل بخشی تاکید کرد: قانون بالادستی داریم که انتقال آب برای اهداف غیر از آب شرب ممنوع است، انتقال آب و آب شیرین کن برای کشاورزی هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.

او افزود: آقای روحانی چهار کار را به سازمان تکلیف کردند، یکی رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها طی چهار سال آینده؛ دوم شناسایی و رفع ریزگردهایی که منشأ داخلی دارند و مدیریت کانون‌هایی که منشأ بیرونی دارند؛ سوم رفع مشکل پسماندها در شمال کشور بطور کامل و مدیریت پسماندها در کلان‌شهرها و چهارم هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین آب مورد نیاز تالاب‌ها در هر چهار موضوع نمی‌خواهیم مثل گذشته ورود کنیم. مسائل ما مزمن شده است و ما باید جدای از وظیفه نظارتی کلید راه‌حل داشته باشیم. تجریشی با اشاره به تونل انتقال آب سبزکوه هشدار داد: الان دیگر ۱۰ سال پیش نیست و قوه قضاییه حتی از فعالان محیط زیست نیز دو آتشه‌تر با تخلفات زیست محیطی برخورد می‌کند. در سبزکوه دستگاه حفاری تونل TBM را ۵۰۰ متر داخل تونل برده بودند آن را بیرون آوردند و در تونل را بستند الان دیگر هیچ جا نمی‌توانند طرح رد شده را پنهانی اجرا کنند چرا که همه به محیط زیست علاقه‌مندند و هیچ کس هم حاضر نیست خودش را نزد افکار عمومی خراب کند.

وی در پایان با تاکید دوباره بر اینکه تنها پس از طی همه مراحل کاهش مصرف بازچرخانی و رفع تلفات آب درخواست‌های انتقال را بررسی می‌کنیم درباره آنچه کلانتری پیش‌تر آب مازاد در حوضه کارون خوانده بود، توضیح داد: مفهوم آب مازاد این است که ما فقط در شمال می‌توانیم برنج کاری کنیم واز سوی دیگر مصرف نیشکر باید ۱۷ هزار متر مکعب آب در هر هکتار باشد اما الان ۳۴ هزار متر مکعب آب در هکتار مصرف می‌کند. اگر این دو مساله مدیریت شود سه میلیارد متر مکعب آب به دست می‌آید، رودخانه کارون یک میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که می‌توان 1.5 میلیارد متر مکعب برای آن در نظر گرفت و 1.5 میلیارد متر مکعب دیگر را برای تامین نیازهای مدنظر استان‌های دیگر کشور منتقل کرد.