بورس

بازار بورس طی چند ماه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است. نکته قابل توجه اما در خصوص بازار سرمایه ورود سرمایه های خرد به این بازار بود که همزمان با ثبات در سایر بازارها بورس را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کردند. در این میان اما روند صعودی شاخص بورس طی سه هفته گذشته متوقف و حتی در مقاطعی با ریزش نیز همراه بود. در عین حال شاخص بورس هنوز در کانال ۳۰۰ هزار واحد قرار دارد و کارشناسان همچنان سهامداران را به صبر دعوت می‌کنند.

نکته قابل توجه اما در خصوص بازار سرمایه حضور سهامداران مبتدی است. سهامدارانی که برخی از آن‌ها انتظار داشتند تا عقب ماندن از صعود در بازار ارز و سکه را در بورس جبران کنند و حتی در این زمینه دست به خریدهای پر ریسک نیز زدند. با این همه کارشناسان در این زمینه توصیه هایی را به این دسته از سهامداران برای جلوگیری از ضرر دارند.

بهروز خدارحمی مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات گفت: همواره توصیه ما به کسانی که تخصصی درباره بورس ندارند این بوده سرمایه گذاری مستقیم انجام ندهند و از نهادهای تحت نظارت مشورت بگیرند. در واقع از طریق واسطه هایی مانند صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری و یا سبدگردان ها وارد بازار سرمایه شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: از طرفی اگر کسی تمایل داشت تا مستقیم وارد بازار بورس شود بهتر است با میزانی وارد بازار شوند که همزمان با کسب تجربه، نوسانات بازار زندگی آنها را دچار مشکل نکند. در این شرایط سهامداران مبتدی می توانند همزمان با کسب تجربه سرمایه خود را در بازار افزایش دهند تا هم طعم شیرین سودآوری را بچشند و هم از گزند نوسان های احتمالی در امان باشند.

نگاه های مخرب سهامداران تازه وارد چیست؟

خدارحمی در ادامه تصریح کرد: یک نگاه مخرب در برخی سرمایه گذاران تازه وارد وجود دارد و آن هم این است که گاهی دست به سرمایه گذاری پر ریسک می زنند و این در شرایطی است که تنها نسبت به نیمی از این ریسک تصور درستی دارند و آن هم سرعت در سودآوری است. غافل از اینکه نیم دیگر این ریسک سرعت در زیان است. در واقع سرعت ریزش و صعود در این سهم ها زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: آفت دیگر برای سرمایه گذاران مبتدی این است که افق زمانی سرمایه گذاری این افراد کوتاه مدت است. این در حالی است که وقتی بازدهی های تاریخی را نگاه می کنیم میانگین بازدهی سهامدارانی که در طول سال یک سهم را داشته اند بسیار متفاوت از مقاطعی است که صعود و یا نزول خیره کننده داشته است.

بازار سرمایه همچنان جذاب

خدارحمی در ادامه گفت: همچنان معتقدم بازار سرمایه تنها بازاری است که در شرایط فعلی پتانسیل رشد و سودآوری را دارد و تقریباً سایر بازار ها یا به مرز اشباع رسیده اند و یا مانند بازار مسکن از مرز اشباع هم عبور کرده اند و تا مدت ها نیازمند تخلیه و کاهش قیمت است.

وی یادآور شد: در خصوص سرمایه گذاری در بانک نیز باید گفت افرادی هستند که ذاتاً ریسک گریز و محافظه کار هستند و اگر به آن ها پیشنهادی چند برابر از سود بانکی به آن ها داده شود تحمل آن ریسک را ندارند بنابراین مخاطب بانک با سایر بازارها متفاوت است و بانک ها مشتریان سنتی و ثابت خود را همواره خواهند داشت.

همچنین امیرتقی خان تجریشی عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: در نخستین گام، توصیه ما به سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه، رجوع به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها می‌تواند حاشیه امنیت بیشتری برای سرمایه‌های تازه‌کار ایجاد کند.

وی در خصوص مزیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها اظهار کرد: اگر کسی پولی را در بلند مدت (بالای ۵ سال) نیاز نداشته باشد به لحاظ آماری ثابت شده است که بازار سرمایه نسبت به سایر گروه‌های دارایی، شرایط بهتری خواهد داشت.

کدام دسته از سهامداران حاشیه امنیت دارند؟

تجریشی همچنین با اشاره به حضور هیجانی برخی سرمایه گذاران در بورس، گفت: برای سرمایه گذارانی که در زمان بالا بودن شاخص، سهام خریداری کردند، نمی‌توان به صورت کلی حکم صادر کرد، بلکه باید دید این افراد چه سهامی را خریداری کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سهام بسیاری از شرکت ها در شرایط فعلی هم زیر قیمت واقعی و ارزش ذاتی آن‌هاست. بنابراین اگر سهام شرکت‌های بنیادین را خریداری کرده باشند می‌توانند امیدوار به آینده آن باشند.

تجریشی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های بزرگ و معتبر در شرایط خوبی قرار داشته و خرید سهام این شرکت ها در شرایط فعلی نیز سودآور خواهد بود، اظهار کرد: کسانی باید نگران باشند که سهام شرکت هایی را که به مراتب از ارزش ذاتی‌شان بالاتر بوده و در یک جو یا سناریوی خاصی به طور کاذب قیمتشان بالا رفته خریداری کرده اند.

عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، تصریح کرد: متاسفانه این افراد ضرر کرده اند چرا که این سهم ها عموماً متعلق به شرکت های کوچکی هستند که قابلیت دستکاری در قیمت در آن ها وجود داشته است اما در مجموع توصیه ما به سهامداران شرکت‌های بنیادی این است که برای سودآوری صبور باشند.