اقتصاد بازار: تحرکات و اظهارنظرها امروز در بازارهای مالی اصفهان بیشتر در مورد بسته جدید خروج از رکود دولت و صحبت‌های طیب‌نیا در گفت‌وگوی ویژه خبری بود. بر اساس صحبت‌های طیب‌نیا هفته آتی این بسته رونمایی خواهد شد.
بر این اساس مجموعه سیاست‌ها در این بسته به‌طور عمده در سه بخش «پولی، مالی و کسب‌وکار» ارائه ‌شده است. در حوزه پولی، با استفاده از ابزار بین‌بانکی، بر مدیریت نرخ سود بانکی در راستای تورم تأکید شده است.
«کاهش نرخ ذخیره قانونی به شکل تشویقی در بانک‌های تجاری»، «افزایش سرمایه در لیزینگ‌های بانک‌ها» و «افزایش سپرده ارزی در بانک توسعه صادرات» دیگر اقدامات در حوزه پولی محسوب می‌شود.
نامه‌‌نگاری دولتی‌ها افق بازار بورس را تا آخر فصل تیره‌وتار کرد
در حوزه مالی نیز با اضافه شدن اوراق مرابحه در جهت توسعه ابزارهای مالی، زمینه برای تنوع تأمین مالی بنگاه‌ها ایجاد شده است. در بخش کسب‌وکار نیز با پرداخت یارانه به صادرات، تقاضای خارجی هدف‌گذاری و ساماندهی مجوزهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته شده است. کارشناسان معتقدند با اجرای دقیق این بسته سیاستی در تمام حوزه‌های مشخص ‌شده، رشد اقتصادی در مجموع سال جاری، مثبت شود.
بازار بورس امروز وضعیت اسفناکی به خود دید و اکثر حمایت‌های مهم لیدرها از دست رفت. در معاملات امروز شاهد تشکیل صف فروش در ایران‌خودرو بودیم و سایپا و پارس‌خودرو نیز تا منفی کامل افت کرد. در معاملات امروز همچنین حمایت‌های بانکی نیز از دست رفت.
به گفته فعالان بورسی اصفهان، وضعیت این دو روز به‌ شدت وخیم بود و افق بازار تا آخر فصل را تیره‌ و تار کرد و به نظر نمی‌رسد بازار بتواند به اخبار خوب پیش رو واکنش مناسبی دهد.
دلار بر ریل صعود
سقف چند ماهه دلار بالاخره امروز شکست تا قیمت این ارز به 3490 تومان برسد. صرافان خیابان سپه، صحبت‌های دیشب وزیر اقتصاد را چراغ سبزی به رشد دلار تلقی کردند چون وی گفته بود دولت در بازار ارز دخالت مستقیم نمی‌کند و همه‌چیز بر اساس عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت.
از دیگر سو برخی کارشناسان نیز معتقدند یکی از راه‌های تحریک صادرات اجازه به رشد طبیعی دلار است و در فضایی که کسری بودجه دولت افزایش‌ یافته رشد معمولی دلار امری طبیعی است.
همگرایی اونس و سکه
رشد 3 دلاری اونس امروز موجب رشد خفیف قیمت سکه نقدی شد، در معاملات امروز سکه نقدی با 1500 تومان رشد به 925 هزار تومان رسید. در بازار آتی نیز رشد قیمتی در همین محدوده بود و همچنان آتی اردیبهشت بیشترین قیمت را در 936 تومان به خود دید.
طلای 18 عیار نیز گرمی 95100 تومان قیمت خورد.
افت قیمت شمش فولاد
در بازار آهن اصفهان نیز شمش امروز افت 10 الی 15 تومانی را تجربه کرد. حواله فروش میلگرد ذوب‌آهن امروز از سوی کارخانه اعلام نشد و سایر تولیدکنندگان میلگرد نیز 5 تومان تخفیف ارائه دادند، در بورس کالا نیز سبد میلگرد ذوب‌آهن 1385 تومان معامله شد.