افت 7.8 درصدی در یک هفته
بورس اوراق بهادار تهران طی هفته گذشته 7.8 درصد افت کرده است، برهمین اساس نهاد ناظر بازار سرمایه با ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از ریزش بیشتر هیجانی بازار دست به کار شد.
در این شرایط استفاده از سازوکار صندوق تثبیت بازار سرمایه و همچنین حمایت حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی و خرد، نخستین راهکار بود. بدین ترتیب در حالی که برخی از سهامداران خرد و حقیقی به‌دلیل نگرانی از آینده بازار و مناسبات سیاسی، به صف فروش رفته بودند، حقوقی‌های بازار سهام‌شان را می‌خریدند تا تعادل حفظ شود. در نخستین روز یعنی 14 دی حقوقی‌ها بیش از 4 هزار میلیارد تومان سهم خریدند. با تداوم ریزش شاخص‌ها، روز گذشته نهاد ناظر بازار دومین گام اساسی خود را برای صیانت از بازار برداشت و دامنه نوسان سهام 3 درصد کاهش یافت.
براساس اطلاعیه‌ای که در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد، اعلام شد که روز چهارشنبه (دیروز) دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران از 5 درصد به 2درصد تغییر یافت. بدین ترتیب در حالی که در بورس حداکثر افزایش یا کاهش قیمت سهام 5 درصد تعیین شده بود، برای جلوگیری از ریزش بازار این دامنه به 2 درصد رسید.
از نگاه کارشناسان این اقدام باعث می‌شود تا زمانی که به طور کامل هیجان و جو روانی ایجاد شده به‌دلیل مسائل سیاسی برون مرزی برطرف شود، نوسانات بورسی کاهش یابد. با این اقدام امکان خروج سریع سرمایه از بورس دشوار می‌شود و سرمایه‌ها ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند. ضمن اینکه کاهش دامنه نوسان از سرمایه سهامداران نیز صیانت می‌کند چرا که با باقی ماندن روی دامنه نوسان 5 درصدی در شرایط هیجانی سهامداران زیان سنگینی را متحمل می‌شوند، اما با کاهش این دامنه سرمایه سهامداران حفظ می‌شود.
حال پیش‌بینی می‌شود، پس از پاسخ موشکی ایران به امریکا و مورد اصابت قراردادن بزرگترین پایگاه نظامی این کشور در عراق، از هفته آینده به تدریج تعادل به بازار بازگردد که دراین شرایط سهامدارانی که در بازار باقی مانده‌اند، با رشد دوباره شاخص به سودآوری بازمی گردند.
البته همانگونه که صاحبنظران بورسی می‌گویند، با توجه به رشد پیاپی شاخص در هفته‌های اخیر و رسیدن آن به کانال تاریخی 384 هزار واحد، بازار به یک استراحت و اصلاح نیاز داشت که اکنون این نیاز به اصلاح با ریزش شاخص به‌دلیل متغیرهای غیراقتصادی همزمان شد و برهمین اساس این کارشناسان امیدوارند که از این منظر بازار سود کرده و با یک دوره ریزش و اصلاح شاخص دوباره می‌تواند به مدار رشد بازگردد.
به نظر می‌رسد با بهبود شرایط از اوایل هفته آینده، نهاد ناظر، دامنه نوسان را به سقف قبلی خود یعنی همان 5 درصد بازگرداند.
 افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی
خبر خوب دیگری که دیروز اعلام شد، تصویب آیین‌نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که باعث واقعی شدن قیمت سهام شرکت‌ها و در نتیجه بزرگی بازار خواهد شد.
براساس گفته‌های مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاحیه آیین نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای اجرایی کردن ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از کالای ایرانی در خصوص ایجاد امکان تجدید ارزیابی، به تصویب هیأت وزیران رسیده است. علی بیگ‌زاده، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را موضوع مهمی در بحث اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها خواند و درباره شرکت‌های مشمول این نوع افزایش سرمایه گفت: در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی برای همه شرکت‌ها این پتانسیل فراهم شده است که افزایش سرمایه را از محل افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم عملی کنند، مشروط بر اینکه که ظرف مدت یک‌سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک‌بار در هر پنج‌سال امکان‌پذیر است.
این مقام بازار سرمایه افزود: در اصلاحیه آیین‌نامه، چارچوب کار برای این ماده قانونی مشخص شده و محدوده پنج سال از زمان ابلاغ قانون لحاظ شده است. بر همین اساس شرکت‌های زیادی امکان استفاده از این ظرفیت قانونی را خواهند داشت.
گفتنی است به اعتقاد کارشناسان بورسی، قیمت سهام و ارزش بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه با ارزش روز آنها فاصله زیادی دارد. نکته مهم این آیین نامه این است که نقدینگی ایجاد شده از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها خواهد شد که این سرمایه می‌تواند در جهت تسویه بدهی‌های شرکت یا اجرای طرح‌های توسعه هزینه شود. از سوی دیگر با این اقدام ارزش بازار و عمق آن نیز افزایش خواهد یافت.
در مجموع هرچند هفته جاری پس از ماه‌ها رشد شاخص‌های بورسی، هفته خوبی برای سهامداران نبود، اما به نظر می‌رسد با پشت سرگذاشتن شرایط فعلی از هفته آینده بازار سرمایه خود را برای جهشی دوباره آماده می‌کند.