روزگذشته در معاملاتی پرحجم، تعداد 5 میلیارد و 336میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش 2936میلیارد تومان در 352هزار نوبت دادوستد شد و شاخص بورس با رشد 15 هزار و 842 واحدی در ارتفاع 375هزار و 650 واحد قرار گرفت. بدین ترتیب تقریباً به همان میزانی که در روز 14 دی ماه و پس از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی بازار افت کرد، دیروز شاخص خود را ترمیم کرد.
در اولین روز هفته جاری نیز با وجودی که همچنان دامنه نوسان روی 2 درصد محدود شده بود، شاخص 6 هزار واحد بالا رفت و دیروز سهامدارانی که انتظار بازگشت دامنه نوسان به رقم قبلی خود را داشتند، یکی از تاریخی‌ترین جهش‌های بورس را رقم زدند.
این درحالی است که همچنان سایه رخدادهای دنیای سیاست بر سر بازار سهام ایران دیده می‌شود. هرچند پس از پاسخ موشکی ایران به امریکا و اصابت قرار دادن بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در عراق، بواسطه عدم واکنش مجدد واشنگتن، بزرگترین ریسک یعنی درگیری نظامی از بازار دور شد، اما همچنان ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران به‌دلیل خطای انسانی و قرارگرفتن نام 17 شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم و فولاد در کنار سایر صنایع بزرگ تحریم شده، جزو ریسک‌های موجود است. با این حال، حرکت شاخص در روزهای شنبه و یکشنبه نشان داد که بازار به این تحریم‌ها بی‌توجه است. درهمین راستا، نام ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل گهر در لیست مؤثرترین شرکت‌ها در رشد شاخص دیده می‌شد.
از سوی دیگر حجم بالای نقدینگی 2000 هزار میلیارد تومانی موجود در کشور و رکود بازارهای ارز، طلا، مسکن و... از دید کارشناسان به‌عنوان مهم‌ترین عامل بیرونی جهش‌های اخیر بازار سرمایه معرفی می‌شود. براین اساس این نقدینگی پرحجم دراین شرایط راهی جز ورود به بازار سرمایه ندارد، چه آنکه در غیراین صورت ورود آن به هر بازار دیگری تحولات کم سابقه‌ای را رقم خواهد زد.