کد خبر: 11164
منتشر شده در چهارشنبه, 02 بهمن 1398 08:24
تعداد دیدگاه: 0

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با اصلاح ۳۷۹۹ واحدی (معادل یک درصد) به رقم ۴۰۶ هزار واحد رسید. این اتفاق درحالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن در پایان چهارمین جلسه معاملاتی هفته، رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند. حرکت قیمتی اکثر قریب به اتفاق نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورسی بر مدار منطقی، تحت تاثیر گزارش‌های نسبتا ضعیف پاییزی یکی از مهم‌ترین عوامل غلبه عرضه بر تقاضا در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه به‌شمار می‌آمد. با این حال دیروز ارزش معاملات خرد بورس یک رکورد تاریخی دیگر از خود بر جا گذاشت و به رقم تقریبی ۳۸۲۰ میلیارد تومان رسید.  

با ورود به دومین ماه زمستان، گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها تا پایان آذرماه درحال تکمیل شدن است. در این راستا دیروز افرانت در دوره ۹ ماه منتهی به پایان آذر ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۴۴۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱۵درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۲۳درصدی درآمدهای عملیاتی بود. این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۸ مبلغ ۲۷۵ میلیارد و ۲۳۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

بیسکویت گرجی نیز در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۱۰۶۳ ریال سود محقق کرد. این شرکت در سال مالی جاری افزایش سرمایه ۲۲درصدی رابه ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم ۱۸۶درصد رشد داشته ولی سود خالص رشد ۲۵۰درصد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۲۰۹درصد فروش و نیز افزایش ۱۰۱۹درصد سایر درآمدهای غیرعملیاتی- اقلام متفرقه است. «غگرجی» براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۸ مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در دوره ۹ ماه منتهی به پایان آذر ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۷۴۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش ۷۰درصدی فروش بود. این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۹۸ مبلغ ۱۴۹ میلیارد و ۲۸۳ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

در میان اخبار اثرگذار، روز گذشته شرکت ریل‌پرداز سیر درخصوص انعقاد قرارداد حمل سنگ‌آهن با شرکت ذوب‌آهن از منطقه سنگان دست به شفاف‌سازی زد. بر این اساس، فرهنگ طلوعی، مدیرعامل «حریل» طبق تفاهم و قرارداد حمل‌ونقل ریلی جدید و ابلاغ ۲۵ دی ماه شرکت ذوب‌آهن اعلام کرد: مقرر شده مواد اولیه مورد نیاز به میزان تقریبی ۵/ ۱ میلیون تن سنگ‌آهن از منطقه سنگان به شرکت ذوب‌آهن به مدت یک سال از ۱۱ دی سال‌جاری تا ۳۰ آذر سال ۹۹ توسط این شرکت صورت پذیرد.

ضمنا تغییرات مربوط به برنامه عملکردی براساس قرارداد فوق در گزارش تفسیری مدیریت ۹ ماهه نسبت به ۶ ماهه لحاظ و مجددا برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود ۷/ ۲۱۳ میلیارد تومان از قراردادهای فوق در سه ماهه چهارم سال‌جاری و ۹ ماهه سال آینده محقق شود.

در میان دیگر خبرها، مدیرمالی بانک ملت با اعلام دلایل اصلی جهش ۸۰۰ درصدی سود در سال مالی گذشته و حضور این بانک در رتبه اول سودآور‌ترین بانک ایران آخرین وضعیت دو افزایش سرمایه جذاب را توضیح داد.

کاظم چاوشی در این خصوص به بورس‌پرس گفت: عامل اصلی این رویداد ناشی از تراز عملیاتی بانک است که با افزایش ۲۳۰ درصدی از ۷/ ۲ هزار میلیارد تومان سال مالی ۹۶ به بیش از ۲/ ۶ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

وی ادامه داد: عامل مهم دیگر ناشی از سود تسعیر خالص دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی است که بانک ملت با اجرای مدیریت بهینه و انجام چینش حرفه‌ای در دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی خود در انواع ارزها کسب کرده است.

این مقام مسوول درباره آخرین وضعیت دو افزایش سرمایه بانک ملت از دو محل اندوخته تسعیر ارز و همچنین مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بورس‌پرس توضیح داد: گزارش حسابرس در مورد افزایش سرمایه مدنظر ۱۳۰ درصدی از محل تسعیر ارز آماده شده و درحال پیگیری از مراجع تصمیم‌گیر سازمان بورس و بانک مرکزی است و باید منتظر تصمیم نهایی مسوولان سازمان بورس و بانک مرکزی بود تا درصد قطعی آن مشخص شود.

چاوشی ادامه داد: افزایش سرمایه دوم و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم که فقط مربوط به عرصه و سر قفلی حدود ۲۰۰۰ ملک است، توسط کارشناسان رسمی قوه‌قضائیه انجام و به حسابرس داده شده تا پس از بررسی و تایید، درصد افزایش سرمایه مشخص شود.

در گروه خودرو، شرکت ایران خودرو با اعلام افزایش ۸۰ درصدی تولیدات در دی و نسبت به مدت مشابه سال قبل پیش‌بینی کرد هدف تولید مکانیکی ۳۸۰ هزار دستگاه و تولید تجاری ۴۱۰ هزار دستگاه محقق شود.

ایران خودرو اعلام کرد طی ماه گذشته (دی) قادر به تولید ۵۰ هزار و ۴۴ دستگاه شده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۲ هزار و ۹۱۳ دستگاه) نشان از رشد ۸۰ درصدی دارد. همچنین درحالی از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی، ۲۹۱ هزار و ۹۱۵ انواع خودروی سواری و وانت تولید شده که در آخرین روز دی با تولید دو هزار و ۵۵۷ دستگاه، رکورد مهمی ثبت شده است.

در مجموع طی معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران، ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۴۱۴۴ میلیارد تومان رسید. در فرابورس ایران نیز در روزی که شاخص کل با افت ۴۳ واحدی مواجه شد، شاهد دادوستد ۲ میلیارد و ۲۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۵۲۹ میلیارد تومان بودیم. با این کارنامه رشد شاخص کل بورس و فرابورس از ابتدای سال به ترتیب به ۱۲۷ و ۱۳۳ درصد محدود شد.