پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 11582
منتشر شده در چهارشنبه, 07 اسفند 1398 08:21
تعداد دیدگاه: 0

بورس تهران در ادامه روند پرشتاب صعودی خود، روز سه‌شنبه نیز جهش ۱۴۷۷۸ واحدی (معادل ۹۳/ ۲ درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در نیمه کانال ۵۱۸هزار واحدی متوقف شد. پرواز ۱۵کانالی شاخص بازار سهام درحالی رخ داد که با احتساب این رشد، بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری تا دیروز به بیش از ۱۹۰درصد رسید. در همین راستا حرکت دسته‌جمعی نمادهای مختلف از صنایع متنوع بورسی سبب شد تا شاخص کل‌ هم‌وزن نیز رشد ۸۳/ ۲درصدی را در معاملات دیروز تجربه کند.  

هرچند در همان دقایق ابتدایی معاملات دیروز، شاخص کل بورس رشد ۵هزار واحدی را تجربه کرد ولی این روند تا نیمه نخست دادوستدهای روزانه با روندی ملایم دنبال شد. این درحالی است که با اوج‌گیری سفارش‌های خرید در نمادهای بزرگ بانکی، فلزی و شیمیایی رفته‌رفته فضای کلی بورس تغییر کرد و نماگر اصلی بازار مجددا اوج گرفت. در این میان بازگشایی دو نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و بانک صادرات نیز مزید بر علت شد، به‌طوری‌که «فارس» به تنهایی ۳۴۳۴واحد به صعود شاخص کل بورس کمک کرد. در همین راستا فولاد مبارکه نیز با تاثیر مثبت بیش از هزار واحدی بر شاخص، از دیگر نمادهای تاثیرگذار بر نماگر اصلی بازار سهام بود.

همچنین در جریان معاملات روز گذشته شاهد ثبت رکوردی جدید در کارنامه بازار سهام بودیم به‌طوری‌که در این بازار ارزش معاملات خرد بورس به رقم قابل‌توجه ۴۸۰۵ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین ارزش معاملات در میان صنایع بورسی به گروه فلزات اساسی تعلق داشت که با جابه‌جایی ۵۵۳میلیارد تومانی دنبال شد. در این راستا فولاد مبارکه اصفهان بیش از ۳۱درصد (بالغ بر ۱۷۵میلیارد تومان) از معاملات گروه فلزی را به دادوستدهای خود اختصاص داد. دو گروه بانکی و خودرویی نیز هرکدام با مبادلاتی در محدوده ۴۸۰میلیارد تومان، معاملات پررونقی را تجربه کردند.

در میان اخبار درحالی با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا صحبت‌هایی پیرامون توقف عرضه‌های اولیه و صدور کد معاملاتی رخ داد که دیروز مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس چنین اقدامی را منوط به تصمیم وزارت بهداشت دانست. محسن خدابخش در گفت‌وگو با بورس‌پرس درخصوص موضوع مطرح شده مبنی بر توقف عرضه‌های اولیه و صدور کد جدید معاملاتی و تعطیلی تالارهای اختصاصی کارگزاران به‌دلیل شیوع سریع کرونا گفت: طبق گفته رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت سیاست‌گذار مساله کرونا است و در صورت صلاحدید و دستور این وزارتخانه، اقداماتی در بازار سرمایه انجام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید