اقتصاد بازار: سامانه گزارش‌های عملکرد بورس پذیرای گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌هایی بود که متأثر از رکود، بدترین عملکرد چندساله خود را به نمایش گذاشتند.
بازارهای مالی اصفهان در روزهای پساتحریم همچنان بی‌تفاوت به اتفاقات روز، دوران بی‌تحرکی خود را سپری می‌کنند، در این‌ بین بیشترین منفی‌ها در بورس مشاهده می‌شود و سریال حجم کم معاملات در سایر بازارها نیز قابل ‌رؤیت است. در این روزها اگر چه افق رفع تحریم‌ها کاملاً روشن ‌شده و بسته ضد رکودی دولت نیز در مرحله اجرا قرار گرفته اما هنوز رخوت دوران تحریم در رگ بازارها باقی است و این باعث نگرانی فعالان اقتصادی شهر شده است.
تراژدی عملکرد 6 ماهه
روزهای تعطیل پایان هفته با وجود تعطیلی بورس، سامانه گزارش‌های عملکرد بورس (کدال) پذیرای گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌هایی بود متأثر از رکود، بدترین عملکرد چندساله خود را به نمایش گذاشتند و کاهش سود و تحقق زیان شاه‌بیت همه گزارش‌ها بود. از همین رو، به‌منظور تعدیل پیش‌بینی درآمد از همان ابتدای صبح نمادهای شاخص‌ساز بازار نظیر خودرو، سایپا و پارس‌خودرو متوقف شدند.
جو بسیار بد ناشی از گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها بازار را به درصدهای منفی تنزل داد و از همین رو، حتی سهم‌هایی با گزارش و اخبار مناسب نظیر بانک ملت نیز به سراشیبی سقوط گرفتار شدند. یکی از فعالان بازار در مورد وضعیت گزارش‌ها و واکنش بورس گفت: گزارش‌های ارسالی از انتظار بازار پایین‌تر نبود اما بازار ما عادت کرده که به هر خبر منفی بیش ‌از حد واکنش دهد و اخبار مثبت را نادیده بگیرد. عملکرد 6 ماهه 94 از بسیاری جهات قابل تکرار نیست و نباید ملاکی برای ادامه راه بازار باشد.
دلار باز هم مثبت شد
آغاز هفته جدید در خیابان سپه با استقبال خریداران دلار همراه بود و در معاملات امروز اغلب دلالان در مقام خریدار و با دید افزایش قیمت‌ها حاضر شدند بر همین اساس، نرخ دلار به 3470، یورو 3860 و پوند 5320 تومان شد.
در بازار سکه به دلیل تعطیلی بازار جهانی خریدها با احتیاط انجام شد و در مجموع سکه نقدی تنها 2500 تومان رشد داشت. طلافروشان اصفهانی بازار فعلی طلا را به‌ شدت مبهم و کم رونق عنوان کردند و بیان داشتند: امروز خبری در مورد ارجاع مشکلات صنعت طلا و جواهر به مجلس منتشر شده و امیدواریم این طرح‌ها نتیجه بدهد، چون فشار مالیاتی و کاهش شدید تقاضا بر کسب‌ و کار طلای اصفهان اثرات نامطلوبی بر جای گذاشته است و ماه محرم نیز به دلایل خاص خود، رکودی مضاعف را برای بازار به همراه دارد.
تثبیت قیمت آهن
معاملات امروز بازار آهن اصفهان نیز پس از چند روز تعطیلی مجدداً از سر گرفته شد اما امروز نیز خریداران قیمت خرید خود را تغییر نداده و نرخ برخی محصولات فلزی ثابت باقی ماند. اما در محصولاتی همچون آهن سبک ذوب و ورق فولاد مبارکه تخفیف 5 تومانی را شاهد بودیم و میلگرد بنگاه‌های کوچک با تخفیف عرضه شد و در بین عرضه‌کنندگان این محصول، ذوب‌آهن قیمت خود را تغییر نداد.
منبع: خبرگزاری فارس