براساس معاملات بیش از شش میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۳ هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج هزار و ۴۹۷ واحد افزایش به ۳۲۴ هزار و ۸۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۶۴۷ واحد رشد به ۲۱۵ هزار و ۵۶۰ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۹۵۸ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۱۳۹ واحد افزایش داشت. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۶۹۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۶۸ واحد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با هزار و ۵۳۶ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با هزار و ۲۷۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با هزار و ۲۶۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با هزار و ۲۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با دو هزار و ۷۲۰ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۷۸۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۶۱۴ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۲۷۵ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۲۵۴ واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۲۰۴ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۱۹۲ واحد و خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۸۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.
نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پالایش نفت اصفهان و گلوکوزان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۵۲ میلیون و ۴۸۰ هزار برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.


وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۶۹ واحد افزایش داشت و روی کانال ۱۱ هزار و ۶۸۳ واحد ثابت ماند.
همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۸۷ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۵۷ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد. نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و پالایش نفت لاوان (شاوان) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.
همچنین نماد تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و جنرال مکانیک (رنیک) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.


احتمال اصلاح
در همین حال کارشناس بازار سرمایه گفت: شمار فروشندگان در سهام برخی از شرکت‌هایی که ۲۰۰ درصد رشد داشتند افزایش یافته و ممکن است به دلیل شناسایی سود شاهد اصلاح در قیمت سهام این شرکت‌ها باشیم اما این موضوع چندان مهم به نظر نمی‌رسد و بازار به طور حتم دوباره صعودی خواهد شد.
نادر خسروی در گفت‌و‌گو با ایرنا به روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: در وضعیت کنونی روند معاملات بورس مثبت است اما هفته گذشته به دلیل نزدیک بودن شاخص بورس به کانال یک میلیون واحد، بازار با جو روانی همراه شد و برخی از سهامداران به دلیل ایجاد برخی از هیجان‌ها به سمت فروش سهام خود رفتند. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شاخص بورس در نخستین روز هفته جاری از کانال یک میلیون واحد عبور کرد بنابراین به نظر می‌رسد روند افزایشی شاخص بورس در بازار ادامه‌دار باشد.
خسروی به رشد برخی از شرکت‌ها در مدت کوتاه اشاره کرد و افزود: برای برخی از شرکت‌ها انتظار رشد از قبل پیش‌بینی شده بود اما این روند صعودی بسیار زودتر از مدت تعیین‌شده اتفاق افتاد و هیچگونه نوسانی را تجربه نکردند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ورود نقدینگی و معاملات بورس به خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: برخی از شرکت‌های حاضر در بازار موقعیت خوبی دارند اما قیمت سهام آنها از ارزش پایینی برخوردار است، به همین دلیل با توجه به اینکه همچنان جا برای رشد دارند بازار نگاه ویژه‌ای به این‌گونه سهم‌ها دارد.
این کارشناس بازار سرمایه به صنایع برتر در بازار اشاره کرد و گفت: خودرویی‌ها، صنایع غذایی، قندی‌ها، نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری همچنان از روند صعودی برخوردارند.
خسروی به اظهارنظرهای موجود در مورد بازار اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند بازار در وضعیت کنونی ریسکی و برخی از قیمت‌ها با حباب همراه شده است، به همین دلیل با کوچک‌ترین روند منفی در بازار به سمت فروش سهم‌های خود خواهند رفت اما عده‌ای هم معتقدند بازار همچنان جا برای رشد دارند و قیمت‌ها از قیمت اصلی فاصله زیادی دارد اما نکته‌ای که در بازار کاملا مشهود بوده ورود نقدینگی‌هایی است که به خوبی بازار آنها را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه اکنون ورود نقدینگی روند بازار را به شدت صعودی کرده است، افزود: این موضوع به عنوان اتفاقی مثبت در بازار تلقی می‌شود که مردم به سمت بورس ورود کنند.
خسروی اظهار داشت: رخ دادن چنین اتفاقی در بورس مثبت به نظر می‌رسد اما راهنمایی مردم به شکل صحیح صورت نگرفته و اکنون سهامداران در حال نقد کردن همه سرمایه‌های خود برای ورود به بورس هستند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بورس با ریسک‌هایی همراه است که ورود این‌گونه نقدینگی‌ها به بورس را تا حدودی خطرناک کرده است.
وی نقدینگی را تعیین‌کننده روند کنونی شاخص بورس دانست و افزود: ورود نقدینگی عامل اصلی رشد بازار محسوب می‌شود و در مرحله بعد تحلیل‌های بنیادی به عنوان عامل تعیین‌کننده رشد بازار تلقی می‌شود.
خسروی با بیان اینکه تا زمانی که فشار نقدینگی بر بازار وجود داشته باشد تحلیل جوابگوی معاملات بازار نخواهد بود، افزود: ورود نقدینگی به بازار زیاد است و اکنون بازار دست تحلیلگران نیست بلکه در اختیار مردم قرار گرفته است.