گفتنی است بر اساس اعلام سایت مدیریت فناوری بورس، NAV ابطال این نماد در ساعت ۱۶ روز گذشته برابر با ۲۵۰۳۹۵ ریال بوده است. اگرچه بازار سرمایه در روز گذشته با رشد شاخص و صعود اکثریت قریب به اتفاق نمادها مواجه بود اما روند صعودی نماد دارایکم در حالی که هنوز در پرتفوی برخی سهامداران قابل مشاهده نیست، تعجب برانگیز شده است. این روند سبب شد تا این نماد طی روزهای گذشته و در نخستین هفته از عرضه، دو مرتبه از سوی ناظر بازار در حالت مجاز- محفوظ قرار گیرد؛ با این حال تداوم معاملات دارایکم در بازار، شیب صعودی ارزش را ادامه داده است.
هنگام بازگشایی اغلب سهام به طور عمده محدودیت دامنه نوسان برداشته می‌شود و اصطلاحا بازگشایی نماد معاملاتی بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت اتفاق می‌افتد. در این وضعیت بسیار محتمل است که عده‌ای تمایل داشته باشند به قصد ایجاد منفعت دستکاری قیمتی ایجاد کنند و با اقدامات هماهنگ شده یا تیمی باعث شوند تغییرات قیمت بیشتر یا کمتر از عرضه و تقاضای موجود اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از رخ دادن چنین اقدامات و مفسده‌هایی، معاملات اولیه (مچینگ قیمت – کشف قیمت اولیه ) با نظارت ناظر سازمان اتفاق می‌افتد. روند معاملاتی دارایکم نیز ناظر را بر آن داشت تا از طریق ابزارهای خود به کنترل بازار بپردازد. از همین رو نماد دارایکم در مواقعی از هفته جاری مجاز- محفوظ اعلام شد.
ارزش دارایکم شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد
دارایکم تنها با گذشت سه روز از آغاز معاملات توانسته بود بازدهی ۱۷۹ درصدی را به ثبت برساند و با رکوردزنی روز گذشته بازار سرمایه، این بازدهی را تا حد زیادی افزایش دهد. گفتنی است هنگام پذیره‌نویسی، به هر متقاضی، ۲۰۰ یونیت تا سقف دو میلیون تومان عرضه شده بود که از زمان آغاز معاملات آن در بازار سرمایه، ارزش دارایی‌های دارندگان این یونیت‌ها با احتساب نرخ ۳۲ هزار تومانی روز گذشته، از دو میلیون تومان به شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. به گزارش تجارت‌نیوز، شایان ذکر است در روزهای گذشته، در برخی معاملات دارایکم، قیمت هر یونیت به ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان نیز رسیده بود اما مجددا کاهش یافت.
ضرورت محاسبه ارزش دارایی‌ها
مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس تهران روز دوشنبه با اشاره به محل نمایش خالص ارزش دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم به سرمایه‌گذاران توصیه کرده بود برای تعیین قیمت معاملات به NAV این صندوق توجه کنند.
مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس تهران طی اطلاعیه‌ای در بخش پیام ناظر نماد (دارایکم) اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاران در انجام معاملات در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله «دارایکم» در نظر داشته باشند خالص ارزش دارایی‌های این صندوق با نام NAV ابطال در بخش مربوطه در سایت‌های شرکت بورس تهران (TSE.IR)، مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران (TSETMC.COM) و نیز سایت صندوق (fi1fund.com) نمایش داده می‌شود و لازم است سهامداران برای تعیین قیمت معاملات به NAV این صندوق توجه کنند. آشنایی با ارزش خالص دارایی (NAV) در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد صندوق‌ها در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های صندوق سهیم می‌شوند، پس لازم است ارزش دارایی‌هایشان در صندوق را بدانند. مخصوصا اگر ارزش این دارایی‌ها با توجه به شرایط بازار همواره در حال تغییر باشد. گفتنی است بخشی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سهام شرکت‌ها اختصاص یافته که با نوسان روزانه سهام، افزایش یا کاهش می‌یابند. علاوه بر این، سود سهام تقسیم‌ شده توسط شرکت‌ها نیز به منابع صندوق اضافه شده و ارزش دارایی‌های آن و به تبع آن، ارزش واحدهای خریداری‌شده را افزایش می‌دهد.