این خبر تا ساعات پایانی روز گذشته از سوی مسوولان ذی‌ربط مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفت اما از آنجا که برخی بر این باورند که عرضه سهام عدالت در بازار یکی از دلایل ریزش سنگین ماه‌های گذشته بوده است، دور از ذهن نخواهد بود اگر توقف موقتی معاملات سهام عدالت به واقعیت بپیوندد به ویژه آنکه بازار پس از مدت‌ها جان تازه‌ای یافته و در این شرایط حتی دولت هم از عرضه دومین صندوق خود در بازار چشم پوشیده است. همچنین گفته می‌شود توقف معاملات نماد شستا نیز به همین دلیل ادامه یافته است.
معاملات سبد سهام عدالت از ابتدای آزادسازی با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است. این حواشی که در طول ماه‌های گذشته سهامداران مستقیم و غیرمستقیم این سبد را درگیر کرده، بازار سرمایه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش اخیر بازار سرمایه شناخته می‌شود. از همین رو در مقطعی تصمیم بر آن شد تا معاملات این سبد به تابلوی بلوکی منتقل شود و عرضه خرد سهام آن در تابلوی اصلی ممنوع باشد. اما این نوع از عرضه مورد توجه قرار نگرفت و حتی خریداران بلوکی هم سهام موجود در سبد را به صورت خرد در بازار عرضه می‌کردند.
کارشناسان بازار سرمایه انتقال فروش سهام عدالت به خارج از تابلوی اول را از عواملی می‌دانند که می‌تواند به بهبود اوضاع بازار سرمایه کمک کند. حالا چند روزی است که بازار سرمایه جان تازه‌ای گرفته و معامله‌گران به تداوم این رشد امیدوار شده‌اند. اما این رشد شکننده ممکن است با هر شوکی در بازار به سقوط دوباره بدل شود. آن‌گونه که بورس‌نیوز روز گذشته مخابره کرده است، یکی از دلایل ممنوعیت معاملات سهام عدالت نیز شرایط بازار بوده است. بر این اساس یک منبع آگاه در شرکت بورس در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از توقف عرضه سهام عدالت خبر داده و اظهار کرده است: طی دو روز گذشته اجازه داده نشد سهام عدالت معامله شود تا روند بازار بهبود یابد. این منبع که نامی از آن برده نشده همچنین افزوده است: به هیچ عنوان اجازه عرضه خرد در بازار داده نمی‌شود و عرضه بلوکی نیز تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود.
او همچنین با بیان اینکه مدت زمان توقف عرضه سهام عدالت مشخص نیست، تصریح کرده است: اطلاعی درباره اینکه آیا وزیر اقتصاد در این باره ورود خواهد کرد یا خیر ندارم. با این حال روز گذشته پیام ناظر بازار از تمدید زمان انجام معاملات سهام عدالت در این روز خبر می‌داد. بر این اساس ناظر بازار معاملات، سهام عدالت در نمادهای معاملاتی (مارون۴)، (شگویا۴)، (شراز۴) و (شاوان۴) را تا پایان ساعت معاملاتی تمدید کرده بود.
افزایش ارزش سبد سهام عدالت
با وجود انتشار اخبار پیرامون توقف معاملات سهام عدالت، ارزش این سبد سهام در دومین روز هفته جاری با رشد همراه بود. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت مجددا افزایش داشت و در مقایسه با روز شنبه، ۸/۱ درصد معادل ۱۷۵هزار تومان بالا رفت. به گزارش اقتصاد آنلاین، بدین ترتیب ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان رسید و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت نیز ۱۸ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان شد. با این حساب ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به پنج میلیون و ۹۴۱ هزار تومان رسیده است.
سرنوشت افزایش سرمایه سهام عدالت
بیش از چند هفته از افزایش سرمایه چند نماد بورسی سبد سهام عدالت می‌گذرد، اما این تغییرات در پرتفوی سهامداران اعمال نشده و به همین خاطر نیز ارزش اعلامی برای سهام عدالت متفاوت است. با این حال مدیر فنی سهام عدالت در این باره گفته است به زودی افزایش سرمایه درباره شرکت‌های حاضر در این سبد سهام اعمال می‌شود. محمود حسنلو در این باره اظهار کرد: بخش ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روی این موضوع کار می‌کنند و به زودی به سبد سهام عدالت اضافه می‌شود. گفتنی است ۳۶ نماد بورسی در سبد سهام عدالت قرار دارد که تعداد سهم هر نماد برای سهامداران متفاوت است، اما بیشتر سهامداران برگه‌های سهام ۵۳۲ هزار تومانی یا یک میلیون تومانی دارند. پس از آزادسازی سهام عدالت سه نماد فارس، شتران و شپنا افزایش سرمایه داشتند و قیمت هر سهم‌ آنها بعد از افزایش سرمایه نصف شده است و قرار بوده تا تعداد سهم‌های این نمادها در پرتفوی سهامداران عدالت دو برابر شود.
لغو معاملات فروش از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها
روز گذشته همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد سهامداران عدالتی که خواستار لغو سفارش فروش سهام خود هستند، می‌توانند از طریق درگاه‌های شرکت‌های کارگزاری یا شعب بانک‌ها، اقدام کنند.
در این اطلاعیه آمده است: سهامداران عدالتی که نسبت به ارائه سفارش فروش سهام عدالت خود در شبکه کارگزاری یا شعب بانک‌ها اقدام کرده اما به دلیل نوسانات اخیر بازار سفارش فروش آنها اجرا نشده و مبلغی به حسابشان واریز نشده است، می‌توانند به درگاه الکترونیکی کارگزاران و بانک‌ها مراجعه و نسبت به لغو سفارش فروش خود اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه نامبردگان به درگاه شرکت‌های کارگزاری و عدم لغو سفارش، سهام آنها بر اساس قیمت‌های روز بازار به تشخیص کارگزار و در چارچوب قوانین و مقررات به فروش رسیده و وجوه حاصل از آن به حساب مشمولان واریز خواهد شد. خاطرنشان می‌شود بنا به درخواست تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت مبنی بر ایجاد لغو سفارش فروش، زیرساخت‌های لازم در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری قرار گرفته است به طوری که مشمولان می‌توانند درخواست لغو سفارش فروش خود را در سامانه‌های کارگزاران و بانک‌ها ثبت کنند. در همین باره تجارت‌نیوز هم گزارش داد که برخی کارگزاری‌ها به سهامداران خود پیامکی ارسال کرده‌اند که با مراجعه به پنل سهام عدالت خود درخواست فروش خود را لغو کنند.
در متن این پیامک آمده است: «مشتری محترم (فروشنده سهام عدالت) با توجه به نوسانات اخیر بازار سرمایه و نظر به اینکه سفارش فروش جنابعالی تا به حال اجرا نشده، می‌توانید نسبت به لغو سفارش خود با مراجعه به درگاه کارگزاری اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم مراجعه، فروش سهام به قیمت روز بنا بر تشخیص کارگزاری منتخب در چارچوب قوانین و مقررات جاری بازار خواهد بود. شرکت سپرده‌گذارى مرکزى». گفتنی است از اواخر مرداد ماه عملا فروش سهام عدالت برای کارگزاری‌ها ناممکن شد و بسیاری از سهامداران هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.