انتشار اخبار مثبت درباره کشف واکسن کرونا اقتصاد جهانی را به تحرک درآورده و با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده، تجارت بین‌المللی نیز رونق تازه‌ای را پیش رو خواهد داشت. از همین رو پیش‌بینی می‌شود در صورت کارایی واکسن‌های کرونا، در ماه‌های آینده جهان با افزایش تولید مواجه شود که به معنای بالارفتن نیاز کارخانجات به مواد اولیه خواهد بود. در این میان ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان مواد معدنی، فلزی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی رشد تجارت و درآمد را پیش رو خواهد داشت که به معنای جهش سودآوری شرکت‌های داخلی است. به ویژه آنکه با روی کار آمدن بایدن در آمریکا انتظار می‌رود تنش‌ها میان دو کشور کاهش یافته و برخی تحریم‌ها نیز ملغی شوند. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به تازگی پیش‌بینی کرده‌اند که در سال آینده رکود اقتصادی ایران پایان می‌پذیرد و شاهد رشد ۲ تا ۳ درصدی خواهد بود. تمامی این اخبار مثبت می‌تواند به عنوان سیگنال‌های قوی برای رشد بازار سرمایه عمل کرده و آن را در مدار صعودی با روندی آرام و متعادل نگاه دارد.
خوش‌بینی به تحولات مثبت سیاسی
حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان صنعت» بازگشت سرمایه به مدار صعودی و متغیرهای اثرگذار بر تداوم این روند را بررسی کرده است. او با اشاره به تحولات سیاسی بین‌المللی می‌گوید: به واقع آنچه در جریان انتخابات آمریکا رخ داد منجر به این شد که خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده سیاسی و به تبع آن آینده اقتصادی افزایش یابد. میرمعینی تاکید می‌کند: مهم‌ترین اثر خوش‌بینی‌ها این بود که رشد بی‌محابای بازارهای موازی در ایران تقریبا متوقف شد. در واقع به دلیل انتظارات مثبتی که نسبت به آینده ایجاد شده شاهد آن بوده‌ایم که انتظار رشد در بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن تقریبا متوقف شده است. این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: البته هنوز نشانه‌ها و آثار واقعی تحولات سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا ملموس نشده و تغییر خاصی رخ نداده اما همین که به نظر می‌رسد اضطراب و تنش‌های سیاسی در آینده کمتر باشد و به سمت بهبود اوضاع سیاسی پیش برویم به خودی‌خود باعث می‌شود تحولات جهشی بازارهای موازی تا حدی کاهش یابد. میرمعینی ادامه می‌دهد: در نتیجه این تحول، نقدینگی موجود در این بازارها به طور عمده به سمت بازار سرمایه کوچ کرده است. او تصریح می‌کند: با توجه به افت بسیار شدیدی که طی سه ماه گذشته در بازار سرمایه رخ داد و تا زمانی که شاخص به پله یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برسد، برخی از نمادها حدود ۷۰ درصد ریزش کردند، خرید و فروش سهام مجددا جذاب شد، در نتیجه به دلیل ارزنده شدن سهام اقبال جدیدی به سمت بازار سرمایه شکل گرفته است.
نیاز بازار به استراحت کوتاه
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: از زمان بازگشت بازار تاکنون شاخص کل حدود ۱۶ درصد رشد کرده اما بسیاری از سهم‌ها بیش از ۲۵ درصد رشد کرده‌اند؛ از همین رو لازم است استراحت اندکی شکل بگیرد تا نتایج عملی و واقعی تحولات سیاسی بین‌المللی مقداری مشهودتر و ملموس‌تر شود. میرمعینی در همین حال اظهار می‌کند: اما به نظر می‌رسد دوره ریزش تمام شده و با توجه به اینکه به سمت تغییر رییس‌جمهوری آمریکا در ۲۰ ژانویه پیش می‌رویم انتظار می‌رود از آن پس شاهد تحولات مثبت‌تری در بازار سرمایه باشیم.
عبور ساده شاخص از سد ۴/۱ میلیونی
او همچنین ابراز می‌کند: یکی از بحث‌های مهمی هم که در اقتصاد جهانی وجود داشته پاندمی کرونا بوده که حالا واکسن آن هم کشف شده است. همگی این تحولات مثبت در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذار بوده و انتظار می‌رود از این پس شاخص کل از سد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی هم گذر کند، اما نه به شدت و تندی گذشته! این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: این بار به نظر می‌رسد سهم‌های بنیادی‌تر، شاخص را در مسیر رشد هدایت کنند.
فتح قله ۵/۲ میلیونی تا فصل مجامع شرکت‌ها
این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پیش‌بینی روند بازار عنوان می‌کند: اگر همانگونه که رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود، به برجام بازگردد، اتفاق سیاسی منفی رخ ندهد و تنش‌های سیاسی نیز افزایش نیابند، انتظار من این است که تا فصل مجامع در سال آینده یعنی اواخر خرداد و اوایل تیرماه، شاخص کل حتما از مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی هم عبور خواهد کرد.
اثرگذاری مقطعی بودجه ۱۴۰۰
با نزدیک شدن به زمان تقدیم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت و انتشار جزئیات ردیف‌های بودجه‌ای، برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند که افزایش یا کاهش فشار بودجه سال آینده بر صنایع مادر و بخش‌های تولیدی می‌تواند بر سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه نیز اثرگذار باشد. میرمعینی در پاسخ به این سوال که بودجه چه میزان در تحلیل و رفتار بازار سهام قابل ملاحظه و اثرگذار است عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد بودجه احتمالا یک اثر مقطعی داشته باشد و در واقع این گونه هم نیست که اصلا قابل ملاحظه نباشد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: بازار همواره بعد از یک دوره رشد به دنبال بهانه‌هایی برای یک مقدار اصلاح است و شاید این بهانه را این بار بودجه به دست بازار سرمایه دهد و به واسطه تغییرات در ردیف‌های بودجه‌ای و متغیرهای اثرگذار بودجه‌ای بر بازار سهام، دلایل اصلاح مقطعی بازار فراهم شود. با این حال میرمعینی تاکید می‌کند: اما این گونه موارد آثار بسیار مقطعی و کوتاه‌مدتی دارند و بازار در بلندمدت روندی رو به رشد خواهد داشت.