بررسی رفتار شاخص کل نشان می‌دهد نماگر بازار پس از چند مرحله تلاش، روز گذشته توانسته ترند نزولی خود را بشکند و به روند صعودی میل کند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود با وجود احتمال فرسایشی شدن مسیر، طی روزهای آینده شاخص کل بتواند مسیر رشد خود را بازیابد. محسن مصدق تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» افق رشد نمادهای کوچک و بزرگ بازار را در کوتاه‌مدت روشن ارزیابی می‌کند. او بر این باور است که از نیمه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، روند صعودی نمادهای کوچک آغاز می‌شود و پس از آن از نیمه‌های اردیبهشت نوبت به نمادهای بزرگ خواهد رسید تا در مسیر صعودی قرار گیرند.
معامله‌گران بازار سرمایه همواره از دو بال تحلیل بنیادین و تکنیکال برای طراحی نقشه راه خود بهره می‌گیرند. تحلیل‌های بنیادین از وضعیت کنونی بازار سرمایه، نشان از ارزندگی اغلب سهام در شرایط کنونی دارند. تحلیلگران بنیادین طی روزهای گذشته با اشاره به ثبات نرخ دلار، گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، پایان دوره فروش و نقد کردن سهام توسط حقوقی‌های بازار، کاهش انتظارات تورمی در سطح جامعه، تعیین تکلیف بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی، مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی و دیگر متغیرهای سیاسی و اقتصادی اهالی بازار را به خرید سهام ارزنده و ورود به معاملات توصیه کرده‌اند. در همین حال به نظر می‌رسد تحلیل‌های تکنیکال نیز موید روزهای بهتر بازار سرمایه در سال آینده هستند. از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود در صورتی که رخداد ویژه‌ای در فضای سیاسی و اقتصادی کشور رخ ندهد، بازار سرمایه بتواند بر اساس تحلیلگری، روند صعودی ملایمی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ در پیش گیرد.
مقاومت در پله یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی
محسن مصدق تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» روند شاخص کل را این گونه شرح می‌دهد: «بازار از تاریخ بیستم مردادماه وارد روند نزولی شده است. این روند نزولی ابتدا یک اصلاح عمیق و پرشتاب در قالب اصلاح قیمتی داشت اما به مرور سرعت این اصلاح را کاهش داد و بیشتر به سمت بازار نوسانی و اصلاح زمانی پیش رفت. در این نمودار شاهد چندین ساعت معاملاتی هستیم که طی آن، روند نزولی مردادماه تاکنون شکسته شده است (خط قرمزرنگ»).
او ادامه می‌دهد: «پیش از این نیز هجومی برای شکستن این روند اتفاق افتاد که موفقیت‌آمیز نبود.
افت روزهای قبل هم می‌تواند به این دلیل باشد که در مواجهه با همین خط روند نزولی یک مقاومت وجود داشت که خوشبختانه روز گذشته شکسته شد.» این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح می‌کند: «اما در یک تایم فریم کوتاه‌مدت در بازه زمانی روزهای آینده- که البته فروردین‌ماه هم می‌تواند در این بازه قرار گیرد- شاهد یک روند صعودی خواهیم بود اما با این حال شاخص کل یک مقاومت سنگین حوالی عدد یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحد را تجربه خواهد کرد.»
نوسان شاخص پیش از رشد اصلی
این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه باید تحلیل شاخص‌ها را در دو منظر انجام دهیم، بیان می‌کند: «یک نگاه باید بر شاخص کل و سهم‌های بزرگ متمرکز باشد و نگاه دیگر هم باید شاخص هم‌وزن که معرف سهم‌های کوچک است را تحت نظر قرار دهد. شاخص کل که در مورد آن صحبت کردیم روی همان عدد یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحد یک مقاومت دارد. به نظر من آنجا هم کمی افت می‌کند و بعد حرکت اصلی بازار شروع می‌شود.» مصدق در توضیح چرایی این افت اظهار می‌کند: «شاخص کل بعد از شکست خط روند نزولی بلندمدت نیازمند یک پولبک به آن خط روند است. همچنین از لحاظ اندیکاتور ایچیموکو هم ما یک مقاومت را دقیقا روی این عدد داریم. این دو مورد با یکسری حمایت‌ها و مقاومت‌های دیگر همراه می‌شود و نشان‌دهنده این است که طی روزهای آینده یک ریزموج به سمت بالا خواهیم داشت و بعد دوباره یک مقدار افت می‌کند و پس از آن، رشد اصلی بازار شروع می‌شود.»
رشد زودهنگام سهم‌های کوچک
مصدق در توضیح بازه زمانی رشد شاخص می‌گوید: «ما یک آنالیز زمانی از این رشد هم داریم که در تحلیل تکنیکال کاری بسیار سخت و همراه با احتمالات است، اما با این حال با مثبت و منفی یک هفته می‌توان این آنالیز را در نظر داشت. ما از قبل انتظار داشتیم که از همین روزها تا بیست و پنجم فروردین‌ماه یک حرکت رو به بالا داشته و بعد از آن شاهد یک افت باشیم.
در این نگاه، حرکت اصلی بازار می‌تواند از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه یعنی در بازه زمانی نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا نیمه اول خردادماه رخ دهد. در این بازه یک حرکت بسیار خوب را در سهم‌های بزرگ بازار و شاخص کل خواهیم دید.» او ادامه می‌دهد: «اما در سهم‌های کوچک و شاخص هم‌وزن شرایط کمی بهتر است. به این معنا که این سهم‌ها می‌توانند از نیمه فروردین‌ماه تا نیمه اردیبهشت‌ماه حرکت نسبتا خوب و اصلی خود را آغاز کنند؛ یعنی تقریبا می‌توانند ۱۵ روز تا یک ماه زودتر از سهم‌های بزرگ حرکت اصلی خود را آغاز کنند.»
دیدگاه‌های بدبینانه و خوش‌بینانه روند شاخص
این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: «با این حال، از لحاظ بلندمدت فعلا مشخص نیست حرکتی که قرار است از نیمه دوم فروردین‌ماه یا اردیبهشت تا خردادماه برای سهم‌های بزرگ آغاز شود، حرکت اصلی بازار خواهد بود یا یک ریزموج بزرگ است.» مصدق با بیان اینکه با توجه به رشد شدیدی که از سال ۹۷ تا ۹۹ داشتیم، این اصلاح چند ماهه اخیر دو سناریو دارد، توضیح می‌دهد: «حالت اول و بدبینانه اینکه این اصلاح می‌تواند یک موج A باشد و ما با توجه به یک A بزرگ، یک B بزرگ (موج صعودی) هم در پی آن داشته باشیم.
در نتیجه در حال حاضر یک سناریوی بدبینانه داریم که در آن، یک B بزرگ به سمت بالا پیش‌بینی می‌شود که در همان بازه زمانی گفته شده آغاز خواهد شد. سناریوی دوم که خوش‌بینانه و فعلا دارای احتمال کمی است پایان یافتن اصلاح چندماهه و سپس آغاز تدریجی رشد اصلی بازار در قالب موج‌های پرشتاب جدید است که اگر شاخص بتواند از سقف تاریخی خود عبور کند، احتمالات به سمت این سناریوی خوش‌بینانه خواهد رفت.»
ارتباط رفتار تکنیکال بازار با مولفه‌های سیاسی پیش‌رو
مصدق همچنین با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده و فضای مبهم توافقات سیاسی بین‌المللی توضیح می‌دهد: «وقتی بازار دچار تردید می‌شود حرکت‌های موج‌گونه وارد حرکت‌های زمان‌بر می‌شوند، مانند مثلث‌ها و فلت‌ها. این روند، وجود تردید در بازار را به خوبی نشان می‌دهد. همان بازه زمانی که گفته شد و کاملا بر اساس آنالیز زمانی تکنیکالی در شاخص کل به وجود آماده است نیز همین امر را نشان می‌دهد.
ما از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد را یک بازه تجمع ترازهای فیبوناچی می‌بینیم که در انتظار یک نقطه عطف در بازار است. این روند نشان‌دهنده این موضوع است که در آن زمان‌ها باید اتفاقات سیاسی خاصی مانند بازگشت آمریکا به برجام یا انتخابات ریاست‌جمهوری رخ دهد. هر اتفاقی که در آن زمان رخ دهد نشان‌دهنده رشد بازار است، چه طبق سناریوی بدبینانه (موج B بزرگ صعودی) و چه طبق سناریوی خوش‌بینانه.»