وی افزود: در دولت تحول با استفاده از عبرت از مسیرهای اشتباه و رویکرد جدید نه فقط برای دولت بلکه مسیری برای اصلاح نگاه‌ها و رویکردها خواهم داشت. قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: رسانه‌ها نقش مهمی در نقش شور و شعور در انتخابات دارند. امیدوارم اصحاب رسانه زمینه‌ساز آبادانی ایران باشند.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ثبات شغلی خبرنگاران باید تامین شود تا با قدرت حرفشان را بزنند و نگران آب و نان نباشند، گفت: البته فیک‌نیوزهایی هم هستند که اصحاب صاحبان ‌پول شده‌اند. امیدوارم بخش حقیقی رسانه در این بیست روزی که مردم به نامزدها توجه می‌کنند، نقاط ضعف و‌ قوت افراد را به مردم معرفی کنند.
وی با بیان اینکه برخی چهره‌ها شناخته‌تر هستند، گفت: رسانه‌ها به روایت شما افکار عمومی را هدایت می‌کنند. ما نه می‌گوییم این روایت مثبت باشد نه منفی، بلکه واقعی باشد. قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه مردم شایسته بهترین‌ها هستند، گفت: دوران لبخندها و اشک‌های صوری و بی‌نتیجه گذشته است؛ دورانی که با به ‌کار گرفتن احساسات مردم جلب رای می‌شد.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم بعد از چلگی انقلاب به پختگی رسیده باشیم که براساس برنامه واقعی انتخاب کنیم و همچنین اینکه چه افرادی آن برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. البته ریاست‌جمهوری کار فرد نیست. باید ببینیم مجموعه و مکتب فکری‌ای که پشت فرد هستند چه مکتب و مجموعه‌ای هستند.
بحران بورس را سه‌روزه می‌توان حل کرد
وی با بیان اینکه بحران بورس را سه‌روزه می‌شود حل کرد، گفت: این موضوع دستور حکومتی و از سوی رییس‌جمهور می‌خواهد.
قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه می‌خواهیم دولت را از دره ناکارآمدی سیاست‌بازان، نجات دهیم و عملگرایان متعهد کار را در دست بگیرند، تصریح کرد امیدواریم دیگر شاهد رفیق‌بازی نباشیم و جوانان شایسته در رأس امور قرار گیرند که ما یک مدل را برای این کار ارائه کرده‌ایم.


امیدوارم شاهد اداره کشور با حلقه‌ها نباشیم
وی با اشاره به حضور مستقل خود در عرصه انتخابات گفت: در دوره انتخابات معمولا ائتلاف‌هایی شکل می‌گیرد و تعهدهایی داده می‌شود و بعد حلقه‌هایی درست می‌شود؛ حلقه نیاوران، جماران، علم و ‌صنعت، امیدواریم دیگر شاهد اداره کشور با حلقه‌ها نباشیم و نان و آب مردم را به ‌گروگان نگیرند.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: هرچند مراکز قانونی باید به تعهداتی که دولتمردان داده‌اند رسیدگی کنند، اما فراموش نکنیم که امیرالمومنین می‌فرمایند بیت‌المال را حتی اگر کابین زنان‌تان‌کرده باشید، باز خواهیم ستاند.
قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: عادت شده که وقتی دوره یک دولت تمام می‌شود، گفته می‌شود که دیگر تمام شد، در حالی که این‌طور نیست. البته بزرگ‌ترین دادگاه، افکار عمومی است.
باید به جای رسانه، به خبرنگاران یارانه بدهیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای رسانه‌ها چیست، گفت: ما نظام صدساله یارانه‌بگیر در حوزه‌های مختلف کارآفرینی ایجاد کردیم که این در زمینه فرهنگی بیشتر است. ما هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم باید فرهنگ پیوست آن شود. حوزه فرهنگ حتما باید مابه‌التفاوت عدم حقوق خود را یارانه بگیرد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: باید اقتصاد رسانه را اصلاح کنیم که لازمه آن ایجاد ثبات شغلی و اعتماد اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه باید به جای اینکه یارانه را به رسانه دهیم به خبرنگار دهیم، گفت: باید رقابتی فعال اتفاق بیفتد.
قاضی‌زاده‌هاشمی بر همین اساس اضافه کرد: وجود ۱۲ هزار رسانه با مجوز خیلی خوب است اما باید به سمت هلدینگ‌های بزرگ برویم و تجمیع شود تا بنگاه‌ بزرگ رسانه‌ای ایجاد شود. ما تا وارد عرصه‌های مختلف بین‌المللی نشویم موفق نخواهیم شد.
نمی‌گوییم مشکلات کل دنیا را حل می‌کنیم، اما برنامه داریم
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ادامه نشست خبری خود با ارائه دیگر برنامه‌های خود تصریح کرد: ما یک کار دوساله و برنامه‌ریزی منسجم آماده کردیم که با دست پر بیاییم. نمی‌گوییم می‌خواهیم مشکلات کل دنیا را حل کنیم اما ۱۹ برنامه تحولی داریم که هشت مورد آن دارای اولویت است.
وی در همین راستا بیان کرد: جوانان این مملکت آنقدر بزرگ شده‌اند که این کشور را به خوبی اداره کنند، اگر به آنها اعتماد شد در همه بخش‌ها و به خصوص مدیریت می‌توانند موفق باشند.
قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: درک برخی از ریاست‌جمهوری درک دقیقی نیست. رییس‌جمهور باید کسی باشد که درک استراتژیکی در مسائل داشته باشد یعنی دید کامل داشته باشد.
کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در همین رابطه اضافه کرد: برنامه‌ها و رویکرد من کاملا اجتماعی است؛ چرا که اقتصاد ابزاری است برای ارتقای جامعه، پس باید مسائل اجتماعی هم در اولویت قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور باید یک رهبر خوب باشد و همه را با خود راهنمایی کند و تیم را جلو ببرد، بیان کرد: شأن رییس‌جمهور ریاستِ حوزه وزیران است و وزرا کار جداگانه‌ای دارند.
نمی‌خواهیم «جهانگیری‌طور» عمل کنیم
قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است نقش کاندیدای پوششی را ایفا کنید و به نفع نامزدی دیگر کنار بکشید، گفت: کسی که می‌خواهد در انتخابات بیاید قرار نیست مانند جهانگیری عمل کند، ما که نمی‌خواهیم «جهانگیری‌طور» عمل کنیم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در همین راستا افزود: آقای رییسی برادر بزرگ ما است و سالیان سال است به ایشان ارادت داریم اما می‌خواهیم حرف‌هایمان را به مردم عرضه کنیم. حال اگر جبهه انقلاب به خطر افتاد و این شرط ایجاد شد حاضرم همکاری کنم و به بحث در این رابطه بپردازیم.
وی تصریح کرد: بنده به عنوان جریان گام دوم انقلاب و چهره‌های نخبه، با کار طولانی و عمیق برای اصلاح نظام اداری و تغییر در نظام مدیریتی کشور در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب آمده‌ام.
دلسردی مردم از انتخابات به دلیل عملکرد کارگزاران کشور است
قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین درباره ارزیابی و پیش‌بینی خود از مشارکت مردم تصریح کرد: انتخابات یک امر عمومی است، البته مردم دلسردی‌هایی دارند و فکر نمی‌کنم این به خاطر نتایج اعلامی درباره رد و یا تایید صلاحیت‌ها باشد، بلکه نسبت به عملکرد کارگزاران کشور ا ست.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم حس می‌کنند به آنها خیانت شده و از ساختارها ناراضی هستند چراکه بعضا فساد و رشوه دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: امیدوارم با توجه به اینکه بنا داریم ۴۰ سال دوم انقلاب را ایجاد کنیم اصلاحات اساسی ایجاد شود چرا که می‌خواهیم حرف‌هایمان را به مردم بزنیم و بگوییم می‌توان اصلاحات ساختاری ایجاد کرد.
قاضی‌زاده اعلام کرد: فقط آمده‌ام که به جوانان و خانواده آنها امید را هدیه کنیم و آنها باور کنند؛ البته اگر با آنها صادقانه سخن بگوییم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه عرصه رقابت را چگونه می‌بینید، بیان کرد: اگر شما پایه مناظرات را بر اساس آنچه در گذشته بوده که همچون مدل‌های غربی مشغول گرفتن عیب همدیگر هستند، باید بگویم که ما با این فرهنگ غریبه‌ایم و به مردم هم این حالت (مناظرات) حس چندش دست داده است.
باید با ساختارهای معیوب دعوا کنیم نه با هم
وی با طرح این سوال که دعوا کنیم که رای بیاوریم؟ گفت: ما باید تلاش کنیم اخلاق انتخابات عوض شده و ایرانی شویم، ما نیامده‌ایم که انتخابات را تبدیل به طعمه کنیم. چرا باید با هم دعوا کنیم؟ ما باید با ساختارهای معیوب صدساله و اقدامات ضدفرهنگی دعوا کنیم و برای آنها باید برنامه داشته باشیم.
قاضی‌زاده همچنین درباره برنامه خود برای مذاکرات گفت: ما حتما بهتر از دولت فعلی مذاکرات وین را به نتیجه خواهیم رساند، با انشاءنویسی و مقاله خوانی در مذاکرات مخالفم.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: باید معلوم باشد دیپلماسی مذاکره معامله است، باید مشخص باشد چه می‌دهیم و به ازای آن چه می‌گیریم. آمریکایی‌ها مُزور هستند بنابراین باید معاهده از منظر حقوق بین‌الملل محکم باشد بنابراین بنا داریم این را با قوت جلو ببریم.
وی با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها را از بین ببریم، خاطرنشان کرد: وقتی با قاچاق مبارزه کنیم بازار سیاه هم از بین خواهد رفت.
قاضی‌زاده‌هاشمی یکی از مشکلات دولت‌های گذشته را جزیره‌ای عمل کردن عنوان کرد و گفت: در نتیجه آن ارز کنترل نشد و منابع ارزی ما نابود شد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره حمایت خود در دوره قبل از کاندیدایی که اکنون رقیب انتخاباتی وی است، گفت: اصلحیت زمان‌دار است و ممکن است فردی در زمان خود در مقایسه با افرادی که حضور دارند اصلح باشد، افراد بزرگ و با تجربه شده و آمده‌اند که کشور را بسازند.
نمی‌خواهیم باند سیاسی برای گرفتن قدرت
راه بیندازیم
وی همچنین درپاسخ به سوالی درباره اینکه اگر رییس‌جمهور نشوید آیا در دولت بعدی پست قابل توجهی خواهید داشت یا خیر، بیان کرد: بده‌بستان‌ها و قرارمدارها خلاف است، هر کسی رییس‌جمهور می‌شود باید بهترین افرادی که می‌شناسد را بر سرکار بگذارد.
قاضی‌زاده ادامه داد: مردم حق‌شان است که بهترین فرد در جایگاه مدیریت وزارتخانه‌ها قرار بگیرد؛ ما که نمی‌خواهیم باند سیاسی برای گرفتن قدرت راه بیندازیم.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری درباره اینکه آیا اختلافاتی با رییس مجلس درباره انتخابات هیات رییس مجلس داشته‌اید و آیا عدم انتخاب شما تسویه‌حساب بوده است یا خیر، اظهار کرد: آدم وقتی استقلال رای داشته باشد و بخواهد نسبت به اقدامات و حواشی اعتراض داشته باشد، برخی اتفاقات می‌افتد. بنده شخصیت نسبتا مستقلی برای خود دارم، بالاخره بنده در برخی مسائل مانند بورس با خیلی از مجلسی‌ها اختلاف داشتم. بنده تابع کار اشتباه نیستم و توجیه‌گر آن هم نخواهم شد ولو اینکه برخی از ما بدشان بیاید و بخواهند تسویه‌حساب کنند.
وی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نخبگان نفتی در برنامه شما هست، گفت: یکی از اشتباهات راهبردی انجام شده ملی شدن صنعت نفت است که ملی نشده، بلکه صنعتی شده است.
قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: دولت باید از فعالیت‌های پیرامون نفت مالیات بگیرد نه اینکه مالک نفت شود. بنابراین باید انفال را به صاحبان بدهیم و دولت مالیات آن را بگیرد. اکنون سهم ما از نفت ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم و این یعنی دو درصد کل بودجه. ما تمامی نفتمان را باید تبدیل به فرآوری کنیم؛ ما یک کار جدی و فنی و گسترده در این حوزه داریم که در حال پیشبرد است. ما باید با معنای واقعی کلمه نفت را ملی کنیم چرا که اکنون دولتی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما با مردم بوده‌ایم، در کنار آنها خوشحال شدیم و همراه آنها غم را تجربه کردیم. در دولت سلام، امیدوارم بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، این خدمت و قرار ما با مردم موقتی نیست.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: امروز نظام سلطه از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و این فقط مربوط به ایران نیست با بسیاری از کشورها این‌گونه برخورد می‌کنند. امروز سلاح جنگ فقط موشک نیست و قدرت در عرصه نظامی کافی نیست. امروز اگر در جنگ اقتصاد به دنبال پیروزی هستیم، باید در اقتصاد، قدرتمند باشیم.
فسادستیزی و جلوگیری از دزدپروری
آغاز قدرتمند شدن اقتصادی است
قاضی‌زاده‌هاشمی خاطر نشان کرد: فسادستیزی و ایجاد شفافیت و جلوگیری از اقتصاد «دزد پرور» آغاز این قدرتمند شدن است؛ باید این شکوفایی ذره ذره شکل بگیرد.
وی در ادامه اظهار کرد: البته ما در اقتصاد، موضع انفعالی نداریم و برنامه‌های جدی داریم، برای برون‌گرایی به ویژه ارتباط با کشورهای همسایه طرح داریم.
دولت عملا جیب مردم را می‌زند
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه در دولت‌های قبل شاهد این برنامه‌ها نبودیم حتی این اواخر عملا جیب مردم را می‌زدند و به جای آنکه دولت فدای مردم شود، مردم فدای دولت شدند.
قاضی‌زاده‌هاشمی معضل بورس را قابل حل دانست و گفت: سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد؛ به یک دستور حکومتی از رییس‌جمهور نیاز دارد، من در مورد بورس شکایت کردم و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام، مشکل بورس حل شود.
وی درباره مواجهه با کرونا اظهار کرد: در ایام کرونا باید به اقتصاد کرونایی بپردازیم؛ مشاغل روزمزد که درآمد روزانه دارند و بیش از ۶۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند با مشکل جدی مواجه هستند، برای رفع این مشکل بسته جدی داریم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه معضل کرونا خیلی زودتر از اینها می‌توانست مدیریت و رفع شود، تصریح کرد: همان‌طور که یکی از داوطلبان ریاست‌جمهوری که نماینده دولت در چین است در یک گفت‌وگوی مجازی عنوان کرده بود، مرداد ماه می‌‌توانستیم ۱۸ میلیون واکسن وارد کشور کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد پایان مرگ و میر در ایران رقم می‌خورد چرا که مرداد حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن نیاز داشتیم؛ این تعلل در بحث تولید واکسن هم اتفاق افتاد.
۵۱ پروژه برای رساندن تورم به ۵ درصد طراحی کرده‌ایم
قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه به موضوع تورم پرداخت و با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا موفق به حل تورم شده‌اند، گفت: ۵۱ پروژه برای رساندن تورم به پنج درصد طراحی کرده‌ایم و طبق این پروژه‌ها تورم را ثابت نگه خواهیم داشت. این طرح هم چاپ و هم در فضای مجازی ارائه شده و از همه متخصصان و کارشناسان می‌خواهیم این طرح‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.
وی با تاکید بر اینکه «دولت سلام» قادر است برای تمام متقاضیان کار، شغل فراهم کند، خاطرنشان کرد: زمینه آسانی ازدواج و برخورداری از مبانی یک زندگی ساده را مهیا خواهد کرد. یک صندوق اعتبار خانواده طراحی کرده‌ایم که برای هر زوج جوان، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه خدمت سربازی باید در جهت برنده کردن سلاح اقتصاد اصلاح شود، تاکید کرد: با نیروی جوان خود باید به ساخت کشور سرعت بدهیم. ایران را با سازندگان ایرانی و محصولات ایرانی خواهیم ساخت.
قاضی‌زاده‌هاشمی با تاکید بر ضرورت جمع‌آوری مافیای کنکور بیان کرد: دولت سلام، دولتی است که همه مافیاها را با برقراری نظام شفافیت جمع خواهد کرد.
وی درباره تامین مسکن نیز تصریح کرد: ساخت مسکن در هشت سال اخیر با روند بسیار ضعیفی انجام شده است. برای سه دهک پایین جامعه که توان مشارکت مالی ندارند، پیش‌بینی کرده‌ایم که برای آنها مسکن تامین کنیم و به جای مشارکت اولیه مالی در درازمدت و ۳۰ ساله هزینه‌ها را برگردانند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه منابع مالی این تامین مسکن را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: شعار ما این است که «در دولت سلام هیچ ایرانی‌ای بدون مسکن نباشد.»
واجب است سفره انقلاب تکانده شود
قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده‌های اقتصادی در قوه‌قضاییه گفت: یکی از اصول مهم در دولت اجرای اصل هشتم قانون اساسی است و دولت باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودش آغاز کند؛ افرادی پای سفره انقلاب نشسته‌اند که واجب است این سفره تکانده شود.
اینها فقط اشخاص نیستند، منافعی هستند که به این سفره وابسته است، از این رو باید این منفعت‌طلبی‌ها بریده شود. وی افزود: اولین برنامه اصلاحی کلان ما شفافیت است، وقتی همه چیز روشن شد مردم می‌توانند به درستی قضاوت کنند. موضوع بعدی استیفای حقوق ضایع شده ملت است که به آن خواهیم پرداخت. دولت باید با اصلاح ساختار و سازوکارها، استفاده از مدیران و پیگیری حقوق از‌دست‌رفته در مقابل فساد بایستد.
قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت تخصص او با حوزه ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: اقتصاد ابزاری است برای ارتقای جامعه، بنابراین به یک «جامعه فهم» نیاز داریم و این در تخصص خاصی نمی‌گنجد. رییس‌جمهور باید یک رهبر خوب باشد و بتواند همه را با خود همراه کند.
قاضی‌زاده‌هاشمی درباره برنامه خود در حوزه سیاست‌ خارجی، تاکید کرد: گفت‌وگو با دنیا ضروری است، در تمام این سال‌ها با دنیا گفت‌وگو کرده‌ایم، اما اینکه چگونه و با چه کسانی گفت‌وگو شود، بسیار مهم است.
وی افزود: آنچه مهم است نتیجه روابط با سایر کشورها است، مردم باید شیرینی نتیجه مذاکرات را بچشند چرا که می‌پرسند چه به سفره زندگی آنها اضافه شده است؟