در معاملات روز گذشته براي دومين روز متوالي ارزش خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 845 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. اين عدد نسبت به روز چهارشنبه گذشته بيش از 100 درصد افزايش داشته است. 
تحليل‌هاي غالب بر اين است كه اولا صاحبان سهام بازار جذاب‌تري را پيدا كرده‌اند و ثانيا آينده‌اي براي بازار سرمايه متصور نيستند و پيش‌بيني كرده‌اند كه ممكن است اين بازار نيز به سرنوشت سال گذشته و كاهش چند ده درصدي شاخص دچار شود. در اين صورت پول‌هاي خارج شده از بازار سرمايه نه تنها به نوسانات قيمتي در ساير بازارها دامن مي‌زند، بلكه مي‌تواند موجبات نااطميناني به اين بازار را بيش از گذشته افزايش دهد. البته كه به باور كارشناسان بورسي به نظر مي‌رسد بازار سرمايه ۲ الي ۳ ماهي در همين محدوده درجا بزند تا تكليف نرخ بهره و مذاكرات سياسي و همچنين عملكرد ۶ ماهه شركت‌ها در مهرماه مشخص‌ شود. به گفته كارشناسان، اگر متغير جديدي به بازار وارد نشود، دورنماي آرامي براي بورس مي‌توان ترسيم كرد، دورنمايي كه در آن نه خبري از ريزش‌هاي سنگين باشد و نه رشدهاي شارپي كه در سال گذشته تجربه شد.
 
بازار هيجان‌زده
مهيار بقايي، كارشناس بازار سرمايه در مورد ريزش‌هاي روز گذشته بورس به «اعتماد» گفت: با نشست سازمان همكاري شانگهاي بازار كمي هيجاني شد، اما درحال حاضر شايعات زيادي در بازار مطرح است از جمله اينكه با تغيير رييس كل بانك مركزي ممكن است نرخ بهره بانكي افزايشي شود يا اينكه ممكن است نرخ دلار دچار نوسان شود (هرچند كه اين نرخ فعلا روي 27 هزار تومان باقي مانده است).
بقايي ادامه داد: البته سال مالي برخي كارگزاري‌ها و تسويه اعتباري آنها هم در اين ريزش‌ها بي‌تاثير نبوده است، اما سخناني كه در مورد قيمت‌هاي دستوري سيمان و فولاد و... نيز مطرح شده موثر بوده، هر چند ممكن است طي روزهاي آينده بازار به تعادل نسبي دست يابد.

استارت بازار خرداد ماه نيز 
از سوي حقوقي‌ها زده شد
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه هر چه صادرات شركت‌ها افزايش يابد درآمد شركت‌ها هم رشد خواهد كرد، افزود: مسلما اين نشست و توافق بر حضور ايران در سازمان همكاري شانگهاي بر مراودات تجاري شركت‌ها تاثيرگذار خواهد بود و به نفع شركت‌هاي بورسي صادراتي است.
بقايي با بيان اينكه بازار سرمايه ما حقوقي‌محور است، تصريح كرد: بررسي‌هايي كه از اين بازار صورت مي‌گيرد، نشان مي‌دهد كه استارت بازار خرداد ماه نيز از سوي حقوقي‌ها زده شد اما نرخ ارز، عامل اثرگذار ديگر بر روند بازار سرمايه است و بايد گفت اقتصاد ايران در حال پوست‌اندازي است به گونه‌اي كه اگر قبلا گفته مي‌شد دلار زير 20 هزار تومان نداريم امروز همه به اين باور رسيده‌اند كه دلار زير 25 هزار توماني نداريم و در اين دوران گذار همچنان ترس اين وجود دارد كه اين نرخ به زير 25 هزار تومان برسد و اين اتفاق هر بار در حال رخ دادن است.

چشم‌انداز اقتصاد ايران تورمي است
وي ادامه داد: چشم‌انداز اقتصاد ايران تورمي است، دولت وعده احداث سالانه يك ميليون واحد مسكوني داده كه اجراي اين طرح هم تورم‌زا بوده و مجال كاهش نرخ ارز را نمي‌دهد. همچنين در صورت رفع تحريم‌ها، صنايع بسياري به دنبال اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي ناتمام خود و نوسازي ماشين‌آلات خواهند بود كه اين اقدام هم اثر افزايشي بر نرخ ارز خواهد داشت.
اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه سرمايه‌گذاران بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند كه قيمت ارز در كوتاه‌مدت نمي‌تواند بيانگر كليت اقتصاد كشور باشد، گفت: با توجه به فعاليت مستمر شركت‌ها در طول سال‌ها، بنابراين بايد قيمت ارز را با توجه به واقعيات اقتصادي تخمين زد.
به رشد معاملات در پاييز خوشبينم
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه به رشد معاملات در پاييز خوشبينم، تصريح كرد: اين احتمال كه شاخص بورس در فصل بعدي بين 1500 تا 1700 واحد برسد، زياد است اما در زمستان ممكن است باز هم با ريزش‌هاي بورس مواجه شويم كه اين موضوع هم فروش اوراق‌هاي دولت براي جبران كسري بودجه‌اش خواهد بود كه ممكن است اواخر زمستان و فروردين و ارديبهشت ماه آينده شاخص‌هاي بورس كمي افزايش پيدا كند و پس از آن مجدد شاخص‌ها به سمت استراحت و اصلاح بروند.
اين كارشناس بازار سرمايه در مورد انتشار اوراق در نيمه دوم سال از سوي دولت خاطرنشان كرد: اين اتفاق باعث افزايش نرخ بهره بانكي مي‌شود و افزايش نرخ بهره رابطه معكوسي با بورس دارد و اين موضوع در زمستان با شتاب زيادي انجام خواهد شد. او با بيان اينكه در چند وقت اخير نيز نرخ سود بانكي كمي رشد داشته است، گفت: روند بازار سرمايه در ماه‌هاي آينده، وابسته به چند عامل مهم ازجمله نرخ سود (بهره) در اقتصاد است. اگر بانك مركزي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را افزايش دهد، تعمدا رشد اقتصادي را كند مي‌كند و اين كار تاثير شديدي بر بازار بورس و سهام دارد، چراكه كاهش رشد اقتصادي منجر به كاهش رشد سودآوري و در نتيجه قيمت‌هاي پايين‌تر سهام مي‌شود.

بورس 1400 و ماقبل با سال‌هاي آينده 
متفاوت خواهد بود
بقايي با بيان اينكه بورس 1400 و ماقبل آن نسبت به بورس سال‌هاي آينده با تغييراتي همراه خواهد شد، گفت: در بورس امسال و سال‌هاي قبل نرخ دلار در همه معاملات محاسبه مي‌شد، اين در حالي است كه ممكن است در سال‌هاي آينده نرخ يوان را در معاملات خود محاسبه كنيم نه نرخ دلار را، زيرا از اوايل سال آينده احتمال اينكه همه ثبت سفارش‌ها بر اساس يوان چين انجام شود، بسيار بالاست.
او با بيان اينكه در حال حاضر با در نظر گرفتن ابهام نتيجه مذاكرات، نمي‌توان پيش‌بيني بلندمدتي داشت، ادامه داد: در حال حاضر براي شركت‌ها سودسازي در حال اتفاق است و اين روند ادامه دارد، هر چند در ظاهر شايد يك هجوم فروش و نگراني ديده شود اما در كل اتفاق خرداد ماه نشان داد كه شركت‌ها راه خودشان را مي‌روند.